• Kockobello

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Fröken Allvar skrev 2022-10-26 22:27:13 följande:

Berätta hur jag får 12.000 om året att räcka till både läkare, tandläkare och mat. Berätta hur det är effektivt. I en annan tråd, som handlar om effektiv ekonomi. 

Ja, vi vill se hur han klarar detta. Säkert en riktig vekling när det kommer till kritan. 
  • Kockobello
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-10-26 23:05:48 följande:
    Jo, du kan ringa till vilken tandläkare eller vårdcentral som helst och fråga om priset varierar med livsstil, det kommer det inte att göra.
    Men är man frisk behövs ingen läkare eller tandläkare. Då är det gratis.
  • Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-27 11:04:09 följande:
    Det intressanta är alla de beslut som fattades innan du hamnade i den situationen. Eller du hävdar att du gjorde allt rätt och hamnade där ändå?
    Det var inga "alla de beslut" utan det var en (1) regel jag inte hade koll på.

Har du koll på varenda regel i hela Sverige?
  • Kockobello
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-10-27 19:24:21 följande:
    Nej, det är inte gratis oavsett hälsa, varje besök kostar pengar.
    Man besöker inga läkare när man är frisk.
  • Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-27 19:46:15 följande:
    Så du har gjort ett fel i hela ditt liv. Den analysen måste gått fort...
    Nej. Men det var ett (1) fel som gjorde situationen. 
  • Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2022-10-28 22:19:32 följande:
    Det är aldrig ett beslut som gör en situation. Ett liv består av miljontals beslut. Så gott som alla människor gör enormt många fel, i synnerhet tidigare i livet som får negativa konsekvenser för resterande delarna av livet. 

Ju fler konstruktiva beslut man fattar desto starkare blir man. Därmed minskar också risken att man åker illa ut av missöden eller misstag som inträffar.
    Javisst. Det går ingen som helst nöd på mig. 
  • Kockobello
    Anonym (Loth) skrev 2022-11-03 06:50:19 följande:
    För att det är struntprat att hävda att gemene man och fattiga inte kan sänka matkostnader och förbättra kosten.

Hela västvärlden lever på processad mat som är dålig för hälsan och ganska enkelt kan bytas ut. Oftast är råvarorna inte bara billigare utan dessutom hälsosammare än de förädlade alternativen. Havregryn är både mer hälsosamt och mycket billigare än Havre fras för att nämna ett exempel.

Enkla knep för en bättre hälsa och bättre ekonomi är:
    1) Är max tre gånger om dagen. Undvik all form av snacks.
    2) Ersätt all dryck med vatten.
    3)  Uteslut friterad mat ur kosten. Ät t.e.x.potatis istället för pommes frites och chips.
    4) Lev i hög utsträckning på näringsrika råvaror som inte är förädlade: Rotfrukter, baljväxter, havregryn och ägg mm.
    5) Utnyttja att frysta grönsaker är näringsrika och billiga.

Grundproblemet är dock att de flesta fattiga har innehållslösa liv och tröstar sig med mat eller droger. Så om man tar ifrån dem skräpmaten så har de inget kvar att leva för.
    Du glömde olika bönor i buljong.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-11-05 09:32:27 följande:
    Jag har börjat förstå att du tror att detta som du skriver här är lösningen, och det ligger en hel del i vad du säger. Jag uppskattar också ditt äkta engagemang mer än exempelvis den skitnödiga krönikan i Aftonbladet som gav mig spelet igår.

Absolut ska man inte curla. Absolut ska man ge jobb om man är en av dem som har möjlighet till det. 

Jag har börjat förstå att källan till vår dåliga kommunikation är att vi talar om delvis olika situationer. För det finns situationer då man kämpar och kämpar, varvar jobb med ickejobb men ändå inte når en ekonomiskt hållbar situation på åratal. 
    Ja, han skriver om när man är lite mindre bemedlad, inte om när man är fattig på riktigt.
  • Kockobello
    Konservativ skrev 2022-11-06 19:03:47 följande:

Har inte läst hela tråden. Själv har jag inte gått till tandläkare på flera år och det tog lång tid innan jag skaffade mina nya glasögon. Svindyra glasögon och tror knappast att jag kan skaffa nya. 
    Ganska förmätet av TS att vilja ge fattiga en röst. Vem har utsett henne? Kan de inte prata/skriva själva?
    Lösningen på fattigdom ligger i förnuftig politik som ger dem möjlighet att tjäna pengar. Och låga skatter så att offentlig sektor inte lägger pengar på skit, t.ex. krigföring i Irak och Ukraina, o.s.v.

Ja, vansinnigt att hälften av lönen går bort i skatt. 
  • Kockobello
    Konservativ skrev 2022-11-07 12:01:05 följande:
    Hur menar du? exempel?
    Ja, vi eldar ju inte upp folk på  bål längre, exempelvis.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns