• Kockobello

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Anonym (Döva öron) skrev 2022-10-03 15:33:26 följande:

Men för att tipsa om sådant som kan hjälpa folk med små marginaler.. Köp kläder bättre begagnat på exempelvis Tradera. Säg upp alla abonnemang. Man får bra paketerbjudanden som räcker ett år. Sen säger man upp och tar nästa. Och då menar jag tv, bredband, telefoni. Inte tidningar, filmkanaler, rakhyvlar eller andra dyl som inte är nödvändiga. Stryk hämtmat och bio/krog-besök. Säg upp gymkort. Spara till buffert istället för utlandssemester. Hemester funkar fint det med.

Köp inget på avbetalning. Om något nödvändigt går sönder (tvättmaskin, kyl, spis) försök hitta det begagnat. Gör storkok när det är extrapris på ex bog. Gryta o köttfärssås går utmärkt att frysa in.

Svårt säga hur hög buffert man behöver. 2-3 månadslöner är väl minimum. Men är olyckan eller oturen framme kan det vara svårt parera ändå. Se till att ha bra försäkringar är en bit på vägen. 

Det finns även fonder ur vilka man kan söka pengar. Man kan köpa allt begagnat, köper nästan aldrig någonting överhuvud taget, man behöver nästan inget. 
  • Kockobello
    sextiotalist skrev 2022-10-03 15:51:07 följande:
    Jag kastar hellre bort pengarna för att bo centralt och i ett boende, som troligen skulle kosta det dubbla om jag hade köpt en bostadsrätt med motsvarande läge och standard. Som jag dessutom kan flytta ifrån utan att fundera på att sälja.
    Absolut. Jag menar bara att man aldrig gör en vinst med hyrd bostad. Det finns andra fördelar, men inte ekonomiska.
  • Kockobello
    sextiotalist skrev 2022-10-03 16:40:58 följande:
    Eller så gör man en ordentlig förlust. Vilket också händer. 
    Men eftersom vi inte ser vårt boende som en ekonomisk investering, så är det ett ickeproblem. Vi trivs och bor väldigt bra. 
    Ja och det är icke att förakta.
  • Kockobello
    mari123 skrev 2022-10-05 11:02:37 följande:

Man hör mkt idag om oss "fattigpensionärer"! Jag är en dylik men mig är det INTE synd om ett enda dugg för jag har låga utgifter och absolut INGA usla krediter. Hörde på en radiodokumentär där en "stackars" kvinnlig pensionär intervjuades och SOM hon ojade sig. Hon hade knappt råd att äta....MEN mitt under intervjun tände hon en cigarett! Några få minuter i radion och hon kunde inte hålla sig från att röka. Det säger mig att hon är storrökare och DET är dyrt idag. Man kanske kan hamna i lägen i livet där man får välja?

Det finns inget eget ansvar i skräpmedia utan alla är det bara synd om. 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-05 11:13:45 följande:
    Mari123, du har denna morgon valt att lajva fattigpensionär och ickerökare.

Om vi leker att du är på riktigt: när du känner tacksamhet över låga utgifter och absolut INGA usla krediter, är det detta som du tänker när du hör en annan fattigpensionär tända en cigg i radion? Att du är glad över hur bra du har ordnat det för dig, om jag tolkar din lajvkaraktär rätt?
    Men man har ett eget ansvar.
  • Kockobello
    Anonym (Normalt) skrev 2022-10-05 12:11:48 följande:
    Det bästa är alltid att bolla tillbaka ansvaret på individen.
    Jag vet inte om du försöker vara ironisk. Men ja, aspekten lär ju finnas med åtminstone.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-05 12:15:16 följande:
    Det är den här attityden som jag skulle vilja sticka hål på. Folk tar eget ansvar och det går åt helvete ändå. Sen får de höra att det var deras eget fel.

Skräpmedia vet jag inte vad du menar med, men Familjeliv är ju inte den mest respekterade platsen att uttrycka sig på. Tror att t o m Flashback har högre status.

Det skiter jag i. Folk är fattiga som fan i Sverige och det är dags för alla som är rika att inse det.
    Ja, det är klart högre klass på flashback. Men hur som helst, på vilket sätt ska man inte sluta röka om man inte har pengar? 
  • Kockobello
    Anonym (Normalt) skrev 2022-10-05 12:19:18 följande:
    De fattiga behövs som piska. Så har det alltid varit och vi hade ca 70 år av någorlunda maktbalans mellan rika och fattiga men nu tippar vågen tillbaka när de rika tar tillbaka makten.
    Ja, det är svårt att bli rik när 50% går bort i skatt.
  • Kockobello
    Carolatom07 skrev 2022-10-05 12:19:26 följande:

Som jag ser det är det faktiskt något bra om även de som har det förhållandevis gott ställt nu får det sämre. Det gör att folk får lära sig att man inte kan slösa med resurser och unna sig guldkant hur som helst, och kanske lär sig folk spara ihop till det de behöver istället för att ta lån. Ännu bättre om folk också lär sig att det inte är något de kan ta för givet att de ska kunna köpa sig allt de vill ha. Jag var den i klassen som hade "fattigast" föräldrar, med 80-talets mått mätt när jag gick i grundskolan. Jag var ofta avundsjuk på de andra som hade föräldrar som köpte nya prylar och kläder till dem titt som tätt, medan jag fick dras med för små och ibland avlagda kläder och inte kunde skaffa det som de hade skaffat. Det gjorde att jag blev hånad och att de andra såg ner på mig. När jag sade att jag hade fått småsyskon var det en i klassen som sa: "Har din morsa verkligen råd med en till unge, så dåligt som ni har det"?

Därför kommer jag att bli glad nu när alla högfärdiga människor får komma ner på jorden och lära sig uppskatta de små sakerna i livet. Hoppas det blir en redig nergång.

Det kommer det att bli. Många kommer få gå från hus och hem. Bra va?
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns