Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Flash Gordon skrev 2022-10-03 14:40:34 följande:
    En fattig idag har mer resurser än en medel-Svensson i folkhemmet på 60-talet och vi hade fattigdom i folkhemmet också.

Var tid får nog bedöma sin fattigdom utifrån sina egna förutsättningar.
    Absolut har det funnits fattigdom även under Folkhemmet. Absolut kan man se att all teknik vi har tillgång till kan räknas som resurser. 

Men att varje fattig idag har mer resurser än varje medel-Svensson på 60-talet håller jag inte med om då trångboddheten som byggdes bort kommit tillbaka och boendet är en viktig grundförutsättning för drägligt liv.

Det jag tror gjorde att folk tröttnade på utjämning var just att det fanns så stora möjligheter att göra saker med pengarna. Resor och renoveringar med hjälp av arbetskraft som inte ens avlönas enligt svensk arbetsrättslagstiftning exempelvis. 

Frestelserna blev för stora även för fattiga som kan låna pengar utan säkerhet. Ska se om jag kan länka till en artikel jag läste om detta med att låna utan säkerhet.

Det är en nygammal förutsättning dock, har alltid funnits ockrare.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-03 14:40:27 följande:
    Jag har levt under existensminimum och svalt under ett halvår utan stöd från samhället. Då var det tur att jag ägde mitt boende och hade väldigt låg boendekostnad så att jag kunde äta mina bönor i lugn och ro. Bytte ort och sålde bostaden efter en tid och gjorde då ca 600 000 i vinst. Det gör man inte med en hyreslägenhet. 
    Skillnaden mellan din och min situation är att du hade en bostadsrätt från början. Det har jag och många andra aldrig kunnat få. Du kunde inte få stöd från samhället på grund av din tillgång i form av bostad. Men med det sagt låter det som om det löste sig fint för dig den gången antar att du valde själv och slapp exekutiv auktion. Du hade också tillgångar som du kunde betala löpande utgifter med under ett halvår utan stöd från samhället.
  • Fröken Allvar
    Flash Gordon skrev 2022-10-03 15:00:06 följande:
    Tittar du enbart på bostäder så är dagens bostäder ca 20-30% större än på 60-talet och det var först på 70-talet som utbyggnaden av VA i Sveriges städer fullföljdes.

Trångboddheten har väldigt lite med bostäderna att göra och mer med förändringar i demografi. Det har helt enkelt tillkommit familjer i Sverige med stora barnkullar på ett sett som vi inte sett på ca ett halvt sekel, eller mer.

Folk tröttande in på utjämningen. Världen ändrades och en stor del av befolkningen kunde helt enkelt börja tjäna mer pengar. 
    Det finns absolut stora barnkullar som vi inte sett sedan 40-talet, men också människor som bor fyra personer i en tvåa.

Du skriver att världen ändrades och att en stor del av befolkningen kunde börja tjäna mer pengar. Det stämmer ju, men om alla blivit rikare, varför fortsatte inte utjämningen? Det har att göra med att människor inte önskar sig utjämning lika mycket som de önskar högre standard för egen del.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-03 15:01:52 följande:
    Jag levde sparsamt innan så att jag kunde lägga undan pengar inför sådan situation, men jag svalt ändock. Ja, jag sålde frivilligt.
    Då har vi haft precis samma situation förutom att jag hade sliten hyresrätt och du hade bostadsrätt. Du drog förstås det längsta strået på grund av att du hade möjlighet att sälja av din tillgång och hitta en annan bostad.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-03 15:02:51 följande:
    Och ja, alla har inte den möjligheten heller. Det borde läras ut i grundskolan, hur viktigt det är att ha en buffert. 
    Jag håller med men även om man vet kan inte alla ha en buffert eftersom inga pengar blir över.
  • Fröken Allvar
    Kaffekopp242322 skrev 2022-10-03 14:54:43 följande:
    Ska du uppmana till något konkret förslag? Vilket?

Jag tänker på de som tidigare i historien gett "fattiga en röst".
    Mao: Det stora språnget, 35 miljoner döda
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_spr%C3%A5nget#Sv%C3%A4lt_och_ekonomiskt_sammanbrott

Lenin/ Stalin - Holodomor, 7 miljoner döda
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Holodomor

Även Hitler hade väl förhoppningar om att minska fattigdomen efter första världskriget och 20-talskrisen. Jag tror du fattar poängen.

Varför ska du ha en röst om du inte har något att säga?
    Wow.

Du har inte bemött något jag sagt och hänvisar till Hitler och Stalin. 

Jag tycker inte att du ska försöka tysta mig.
  • Fröken Allvar

Du som heter Döva öron. Tack för dina två inlägg. Mycket bra. Jag kan inte citera det andra av något skäl men är tacksam för att du kämpade i 25 år för att föra fattigas talan. 

• Fröken Allvar

Ja, det är läge nu att sälja sin för dyra bostad innan det sker med tvång. Om man kan. Glad att dina föräldrar får en bra pension efter alla slitsamma år, åtminstone påverkas den positivt av goda inkomster, även om det är en klen tröst när man haft sådan otur i livet att man lånade och sen inte kunde betala. Såna historier som får folk att stanna i hyresrätt och ingenting är svartvitt. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-03 15:41:35 följande:
    Ditt inlägg berör och sticker ut här på detta välbemedlade forum. På attityden går att utläsa att de inte ens tror på att den existerar eftersom det endast är upplevs fattigdom som skrivs om i media. Hela valkampanjen och medias rapportering handlade bara om boräntor och villaägares el och bilförsörjning och hårdare bestraffning.
    Inte ett ord om de problem som ca 30 % av arbetarklassen tampas med. Att inte kunna ha ett öre över till nödvändig tandvård, att inte kunna köpa nya kläder och skor och vara varm över vintern, att inte ha råd att åka kollektivt, vara fast i trångboddhet för att din inkomst inte räcker till att kunna byta upp dig, för att ditt efternamn är fel och att du väljs bort i urvalsprocesser och aldrig får komma på intervju. Att du inte har råd att skilja dig, inte har hälsan i behåll för att klara försörjningen, inte får hjälp i vården eller av socialförsäkringarna när du verkligen behöver dem.

Cervenka är en av de viktigaste rösterna och eldsjälarna i Sverige.

Att berätta om sin fattigdom på detta forum är som att slänga blodiga köttstycken till hyenorna och något jag aldrig skulle befatta mig med. Det finns ingen empati att hämta när fattigdomen i dessa grupper inte ens tolereras som begrepp med ekonomiska termer och fattigdomsjämförelser, utan genast relativiseras  och ska toppas av någon välbemedlas anektok från sitt tillfälliga besök i studentfattigdomens förlovade land och sin duktighet i att kunna ÖVERleva 2 månader på 2000 kr inklusive allt, med föräldrarna inom bekvämt räckhåll...
    Hopplöst!
    Ditt inlägg sticker också ut i tråden, och jag är mycket glad över att du skrev det, trots hyenorna.

Det sammanfattar ändå mycket, utan att du lämnar ut dig själv eller någon annan. Tack för det.

Tack för att du beskrev dig som en livslevande äkta fattiglapp, för det är vad det handlar om, levande människors röst. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns