Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Anonym (Josef) skrev 2022-10-03 11:13:01 följande:

Jag tror det snarare handlar om att det var länge sedan du hade sex fröken allvar, är du såpass sugen? ;)

Det här är en ovärdig kommentar som inte har med hur jag tänker att det är viktigt att titta på fattigdomen att göra, men då jag väljer att vara måltavla för att visa på attityderna så svarar jag på den därför.

Den här kommentaren om att du tror att det var längesedan jag hade sex kan såra de många fattiga som upplevt avsaknad av sex till följd av sin ekonomiska situation.

Jag ska länka till tråden.
  • Fröken Allvar

Många fattiga och utsatta har inte problem att få sex heller, ska tilläggas.

Situationer jag känner till: behandlingshem, ålderdomshem, LSS-boenden.

Fick själv frågan om att hänga på för sex in i en bil i Vällingby en gång. Det var en av de första gångerna jag uppfattades som utsatt nog för att tacka ja. Var runt 35 år då och blev ganska chockad. Jag var van att vara på andra sidan, bli frågad om pengar. Inte få erbjudande om sex av någon som bodde i en skåpbil. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Josef) skrev 2022-10-03 11:29:10 följande:

Jag märker av det för att jag varken onanerar eller kollar porr, jag väntar dock på rätt tjej att ha sex med ;)

Hur kopplar du din nofap-praktik till trådens ämne?
  • Fröken Allvar
    Mentat skrev 2022-10-03 11:30:42 följande:

Cervenkas debattartikel utgår från det helt galna begreppet "relativ fattigdom". Det är ett mått som påstår att jag blir fattigare om min granne vinner på lotto, vilket förstås är helt vansinnigt. Det är ett slags avundsjukemått.

Absolut fattigdom är något helt annat och den existerar givetvis men den har inte med artikeln att göra.

Äntligen ett seriöst svar.

Jag förstår att du anser att relativ fattigdom är ett mått på avund. Jag kan till och med sympatisera med synen och tycka att det ligger någonting i den många gånger. 

Vad jag ser är att verklig fattigdom växer fram i Sverige och jag är rädd att om vi inte är medvetna om att folk inte äter ordentligt, hamnar på gatan till följd av att de inte betalar hyran och så vidare så hinner det gå väldigt långt och blir svårare att komma till rätta med än om vi ändrar saker redan nu.

Om folk inte är tysta, om fattigdomen får en röst så går det lättare. Om det bara är jag (och det vet jag att det inte är) så blir det lätt att avfärda mig som en ensam galning, någon som skulle behöva ligga, som Josef säger att han behöver.
  • Fröken Allvar
    Kaffekopp242322 skrev 2022-10-03 11:48:42 följande:
    Solidaritet och allas lika värde - Vad är en "normal" inkomst om alla i världen tjänade lika mycket?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_BNP_(PPP)_per_capita 

Ovan står det (i bildtexten) att globalt BNP/capita är $10700. Ca 120.000kr/år eller 10.000kr i månaden. Det är produktionsvärdet. Sedan ska det beskattas och man ska betala produktionslokaler, maskiner och verktyg.

Andreas Cervenka nämner att "De tio procent med lägst inkomst drog 2020 in cirka 8500 i månaden efter skatt".

Det är över den nivån som är målet för oss alla - givet att solidaritet, jämlikhet och alla människors lika värde är målet.

Jag levde under den gränsen i ett drygt år, på grund av låg ersättning och låg hyra så gick det att ha ett matkonto på 600 kronor.

Var det då mitt sociala liv försämrades? Jag skämdes och ville inte berätta.

Året efter hade jag en högst normal inkomst igen, men det första minnet av skam har stannat alltsedan dess.

Kommentar jag fick: Nu får du inte gå ner mer i vikt. Att jag svalt kunde kanske ingen föreställa sig.

Men visst, hade jag haft 8.500 och hyra 4000 hade jag inte behövt svälta. Visst ska man inte klaga om man har mat, fast bostad och låg hyra, även om det är i ett förfallet hus med kackerlackor och döda råttor som stinker under golvet. Många har det inte ens så bra. Men jag tycker egentligen att ingen ska bo och äta så mer än tillfälligt i ett välfärdsland, och jag skulle önska att det rika Sverige också ville behålla en värdig tillvaro för alla som bor här. Sedan verkar det finnas en del som tyder på att man inte bryr sig så mycket om det längre. Det är därför jag undrar, finns verkligen inte empatin kvar därnere på botten trots allt? Jag hoppas och vill tro det.
  • Fröken Allvar
    Anonym (J) skrev 2022-10-03 11:57:30 följande:
    Socialdemokraterna förstörde folkhemmet och svek svenskarna. Det finns inte så mycket mer att diskutera men vi får hoppas att den nya regeringen kan bygga upp ett tryggt Sverige igen.
    Jag håller inte med. Allt finns att diskutera. Som till exempel ditt inlägg här. Vad betyder "svek svenskarna"? Vilka är svenskarna i det här fallet?

Ingår fattiga svenskar i din definition av svenskhet? Jag är inte dum, jag förstår att du är sverigedemokrat. Vad jag förstår röstar många fattiga svenskar av svensk och icke-svensk etnisk bakgrund för att de tycker att det är det bästa alternativet.

För mig finns inte ett enda partipolitiskt alternativ idag och det är hemskt, men det är så det är. 

Återstår att lyssna på Karin Pettersson på Aftonbladet som säger att opinionsbildning sker "på helt andra ställen" än kultursidorna, och försöka göra något.

Jag vill att människor berättar, att FATTIGDOM FÅR EN RÖST. Men om den rösten bara är min blir det totalt meningslöst. Det är värt ett försök att starta en sådan här tråd.
  • Fröken Allvar
    Anonym (J) skrev 2022-10-03 12:06:25 följande:
    Du har säkert röstat för detta så det är inte läge att gnälla nu. De som röstade för en rödgrön regering och för att avveckla kärnkraftverken i förra valet är ju en av orsakerna till att elpriset nu är skyhögt och att svenskarna blir fattigare. Vi hade inte behövt vara i det här läget med chockhöga elpriser om vi inte avvecklat flera kärnkraftverk. Sverige borde vara självförsörjande av el och inte beroende av andra länder. 
    Eftersom det var längesedan jag hade min mest ekonomiskt utsatta situation  tänker jag inte gå så lågt som att säga att jag var fattig innan elpriserna.

"Jag var fattig först". "Jag har störst hus och högst elräkning så jag är fattigare än dig". "Jag bor utan el och vatten på sommarhalvåret så jag är faktiskt fattigast". Nej, nix, dit tänker jag inte gå.

Däremot älskar jag att Cervenka har börjat skriva om fattigdom lika mycket som jag avskyr artiklarna om spabaden och överklass som handlar lågpris. Hur är det möjligt att publicera sånt?

Jo, för att FATTIGDOMEN HAR INGEN RÖST, hela den här tråden är ett sorgligt bevis, eftersom alla som skrivit hittills tycks mig vara människor som det inte gått någon nöd på.

Ingen av de erfarenheter av fattigdom som jag själv har delat har jag hittills fått någon respons på. 

Jag hade förstås hoppats på att få helt andra svar, från människor som har erfarenhet av fattigdom. Sedan ville jag inte utesluta folk med fördomar om fattigdom eller ett mindset som går ut på att fattigdom är att jag personligen har fått en hög elräkning. 

Tråden ser ut som den gör nu. Jag hoppas fortfarande på den.
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-10-03 12:28:09 följande:
    Ah men nu kan pottfrisyrerna gott trampa lådcykel all day long. 
    Fattiga människor har inte råd att gå till frisören men lådcykel är ett billigare alternativ till bil. De som har lådcykel byter till bil precis som du när de får familj. Bunta inte ihop denna estetik med fattigdom tack.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Pladask) skrev 2022-10-03 12:52:59 följande:

Jag undrar när människor ska vakna upp ur villfarelsen att det var ett politiskt beslut som låg bakom de kärnkraftsreaktorer som tagits ur drift. Upplysningsvis så träffade 5 partier av riksdagens 8 partier en energiöverenskommelse i juni 2016 där KD och M ingick. Syftet med överenskommelsen var att hitta en väg framåt för att kunna skapa en fossilfri elproduktion till år 2040,det var målsättningen och det stod klart redan då att det inte var lönsamt att driva de så hett omdebatterade reaktorerna vidare så detta är ingen nyhet vare sig för KD eller M. De lämnade sedermera överenskommelsen i slutet av 2019. Oskarshamn 1 skulle tas ur drift omgående och så vitt jag vet så kom ingen reservation från vare sig M eller KD gällande det beslutet men det är ju lätt att skylla allt på sina motståndare när det finns viktiga politiska poäng att plocka på det. Folk är lurade stackare. Sväljer allt vad den tillträdande regeringen kommer med. Tragiskt. 

Starta en egen kärnkraftstråd tack. Denna tråd handlar om fattigas livsvillkor och attityder till dem.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns