Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Anonym (Loth) skrev 2023-01-06 09:53:47 följande:
    "No mercy-metod"
    Ha ha
    Gör det som funkar för dig. Jag gillar att vara hård mot mig själv men förstår att det inte fungerar för alla.

Ser fram emot att läsa om dina framsteg förövrigt. Har du hittat någon vana du ska försöka implementera än?
    Ja. Min plan är att promenera dagligen. Jag promenerar ofta och långt, men inte dagligen. Det är dagligen som är din melodi. Och jag tror att du har rätt! Åtminstone måndag till fredag. När jag har promenerat dagligen måndag till fredag i 12 veckor så skriver jag det här. 
  • Fröken Allvar

Och promenaden ska vara minst 5000 steg!

Jag har såklart andra mål, men det får inte bli för detaljerat. Men eftersom du frågade så ville jag svara åtminstone någonting. Kul att du gillade artikeln. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2023-01-06 14:30:52 följande:
    Glöm inte att fira mentalt varje dag du kommer hem från rundan. 
    Hur ska jag fira mentalt? Rundan var lite kortare än 5000 steg, så det blir 3500 steg eller 7000 per dag (2 rundor) 

Jag har bra disciplin i grunden, alltid haft det. Utan den skulle jag inte ha kommit igen så många gånger. Problemet nu är tröttheten. 

Jag gjorde det jag skulle göra idag men under för kort tid och så har jag gjort en plan för helgen som jag måste följa för att hinna med det som har en deadline nästa vecka. Hoppas det går. 

Det bara kändes som att jag måste ge lite kontext till min tillvaro och var det spårat ur, så att säga.

Men många fattiga och trötta, om de läser tråden, kanske känner igen sig i att veta vad man ska göra för att uppnå sina mål utan att klara av det.

Jag ska tänka så, att en missad dag är ett skäl att fortsätta. Ibland tänker jag istället att det är fel på mig som inte lyckats bättre. 
  • Fröken Allvar
    me33 skrev 2023-01-07 11:10:58 följande:

Invandringen kostar, däri ligger problemen..

Jag är inte invandrare, liksom många andra som varit fattiga inte är invandrare. Det finns dessutom många som invandrat vilka lyckats i det svenska samhället. Så jag håller inte med, och har önskat bort kopplingen mellan invandring och fattigdom i denna tråd just för att den inte skulle tas över av den frågan. Finns väldigt mycket andra trådar skrivna om kopplingen.
    Jag är intresserad av andra aspekter. 
  • Fröken Allvar
    Ett sätt att ta sig ur fattigdom är sex.

Sälja sex, eller gifta sig rikt,eller att vara sexig nog för att komma ifråga för en anställning, enligt den här 15 år i branschen frilansskribentens bortskämda logik. Vill verkligen understryka att kräsenhet med anställningar inte är vad som ledde till fattigdom i mitt fall. Jag vet inte vad som var felet. Kanske var jag bara alldeles osexig på anställningsintervjun eller i myndighetspersonens ögon? 

"Kaplan och Illouz ger inga lösningar eller alternativ, men så handlar ju deras studie inte heller om hur vi ska få till vårt sexliv i dagens samhälle, utan hur vi gör och använder vårt sexliv på dagens arbetsmarknad. Det vill säga i mitt fall, huruvida jag lyckas eller misslyckas med att ladda den här texten med säljbar sexuell energi och sexigt självförtroende, och därmed lyckas eller misslyckas med att få läsare, nya uppdrag och ? inshallah, efter 15 år i branschen ? en fast anställning".

• Fröken Allvar

B la och Loth:

Jag håller med er bägge.

B la, du är bra på att sammanfatta sådant som står i artiklar jag samlat på. Hoppas att människor läser och tar till sig av det du skrivit. 

Loth, du har rätt i att man inte får ge upp om folk och inte ska förstärka hopplöshet. 

Då jag på grund av vad jag varit med om kastas runt i hoppåförtvivlancentrifugen så vet jag inte vilket ben jag ska stå på. Då kan jag känna tacksamhet över att de ännu bär om jag vill och orkar promenera. 

• Fröken Allvar
    Det är ett sinnessjukt skådespel att betrakta.

Lånar denna formulering från DNs ingressmakare 5 jan 2023 och låter de 200 tysta läsarna av tråden idag dra sina egna slutsatser om varför de läser. 

Är jag intresserad av fattigas situation?
    Av fattigas hälsa?
    Något annat?

De 100-200 tysta visningarna per dag är ett hur som helst ett ganska sinnessjukt skådespel att betrakta för någon som önskade sig a poor mans roar. 
  • Fröken Allvar

7 januari. Slant med fingret, som man gör. 

• Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2023-01-07 17:34:07 följande:

Måste öppna tråden för att få bort den som fetstilad i Mina Favoriter. Enda alternativet är att inte alls följa den längre. Men emellanåt kan ju något läsvärt tas upp här.

Ok, så kan det vara. En teknisk förklaring. Bra också med tips för hur man kan sluta följa. 🙂
  • Fröken Allvar
    I början av 1990-talet levde 9 procent i absolut fattigdom, vilket innebär att man inte har råd med det nödvändigaste (SvD 2/1). När krisen var som värst steg siffran till nästan 20 procent, medan den nu ligger på drygt 5 (2020).

Historien från 1990-talet får varken upprepas eller rimma.
    Även om det är över 500 000 personer betyder det att dagens situation borde vara lättare än 90-talets att hantera, förutsatt att bostadsmarknaden står pall ? och att staten prioriterar de sämst ställda.

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns