Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
Så jag känner mig som ett frågetecken och nu ska jag sova på saken. Jag tror att jag hatar internet men det gör väl alla.
Så jag känner mig som ett frågetecken och nu ska jag sova på saken. Jag tror att jag hatar internet men det gör väl alla.
Hej, angående lösningsdelen för att undvika fattigdom vid försämrad ekonomi så tycker jag att det här var en väldigt bra artikel. Den intervjuar en ekonom som jobbar med privatpersoner och ekonomisk rådgivning
Ska skärmdumpa själva råden också tänkte jag
www.dn.se/ekonomi/unga-maste-forsta-att-boranta-pa-en-procent-inte-ar-det-normala/
Jag är medveten om att dessa råd inte fungerar för den som inte har pengar över när hyra och mat är betalda. Råden vänder sig inte heller till den som har försörjningsstöd. Då har man inte förutsättningar att spara eftersom villkoret för att bli beviljad försörjningsstöd är 0 kronor kvar i tillgångar, dvs en buffert på 5000 kronor är inte tillåtet.
Till den som är i liknande situation som jag och kan spara lite så kan jag berätta att jag började spara igen på ett ISK-konto förra året. Som student sparade jag 200 till pensionen men slutade när jag inte längre hade råd. Dessa pengar är låsta. De är värda 100.000 kronor idag.
Förra året började jag spara det dubbla, 400 kronor per månad. De är nu värda 5000 kronor.
OBS att det kan vara osmart, och påverka mina möjligheter att få bostadstillägg som pensionär. Idag får man äga 100.000 kronor för att få bostadstillägg som pensionär om jag minns rätt, så det där måste var och en själv avgöra.