Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Kockobello skrev 2022-11-05 09:54:11 följande:
    Ja, han skriver om när man är lite mindre bemedlad, inte om när man är fattig på riktigt.
    Ja, exakt. Men det har inte handlat så mycket om de svenskar som är "fattiga på riktigt", dvs inte har råd med hyra, el och mat i tråden om vi ska vara ärliga. Enligt SCB var jag dock fattig. Jag hade lön. Jag hade a-kassa. Men allt var för lågt. 
    Var vi fattiga enligt Loth och Guldsked. Nej, men vi åt inte ordentligt och jag var ständigt rädd för den dag då jag inte längre skulle kunna betala boendet, en stress som sitter i. Du hade ett boende men har gjort ett fel som du inte specificerat och fick därför dålig ekonomi tills du sålde och bytte ort. 
    Jag tycker också att om man bor i dyr villa nu till exempel så ska man sälja i tid och flytta som du gjorde.
    Men ingen av oss uppbar försörjningsstöd. Sammanfattning:
    Jag jobbade emellan men hade usel a-kassa till en början och då hamnade jag under norm eftersom jag ville jobba och komma igen. Du ägde ditt boende men hade  inte inkomster eller tillräcklig buffert att betala för både boende och mat med. 
  • Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-11-05 19:30:49 följande:
    förra årets snitthöjning som låg på 1,7 procent

Det var ju å andra sidan löjligt lågt! 
    Nja, matchade väl dåtidens låneräntor som också låg löjligt lågt i så fall? 

Poängen med artikeln är att de som har det tuffast ekonomiskt ännu inte sett röken av den kompensation som människor som har det bättre ställt får. 

Häromdagen läste jag i en tråd om ett par i villa med familj som sänkt sparandet ner till 10. 000 per person och månad. Bor de i södra Sverige kommer de ha rätt till elkompensation. 

Hoppas att du fick ut något av de trådar jag länkade också. Tydligen har jag svårt att låta bli detta, även om jag stängde tråden med buller och bång när Ilona hängde ut sin morsans alkoholkonsumtion i syfte att måla ut fattiga äldre kvinnor som tjusiga kristallglasveverskor direkt ur brödkön från Sovjet häromkvällen.

Men det går ju så lätt att länka när jag läser något. Tråden kan ju användas som en länksamling om inte annat, när diskussionerna nu var så svåra att enas om. 
  • Fröken Allvar
    Flash Gordon skrev 2022-11-06 06:13:32 följande:
    Om man inte vill låta fattigdomen gå i arv så

1) ser man till att barnet går i skolan och får en utbildning

2) är  man en god förebild genom att slita och släpa själv allt man kan och orkar

Det är inte fattigdomen som går i arv utan sociala mönster, beteenden och attityder.
    En kroniskt sjuk kvinna med lägsta sjukersättningen och hyra på 7000  i behov av bostadstillägg som hon inte kan få om hon inte först flyttar på pengar som hon under många år fått i gåva för barnets räkning ber Familjeliv om råd kring hur hon ska göra med dessa pengar. Om du har något att säga kring detta eller själv undrar så kan du gå in och läsa tråden.
  • Fröken Allvar
    Flash Gordon skrev 2022-11-06 06:13:32 följande:
    Om man inte vill låta fattigdomen gå i arv så

1) ser man till att barnet går i skolan och får en utbildning

2) är  man en god förebild genom att slita och släpa själv allt man kan och orkar

Det är inte fattigdomen som går i arv utan sociala mönster, beteenden och attityder.
    1) Jag var inte fattig som barn. Om man vill läsa - ytterst lite - om hur min barndom var står det om detta högre upp i tråden.

2) Jag vill inte hänga ut mina föräldrars situation genom livet. Det jag kan säga är att förmågan att slita och släpa allt man och orkar har gått i arv och denna förmåga har fått olika positiva och mycket negativa konsekvenser.

3)Det är inte fattigdomen som går i arv, säger du.

Om det vore sant skulle ingen bo i andra hand och inneboende eftersom alla skulle ha råd med eget boende när de kunde flytta hemifrån.
    Sedan kan jag säga att jag i och för sig stött på människor genom mina dagar som hellre betalar 15.000 i månaden i andra hand för en liten lägenhet i Stockholms innerstad där man kan bo 6 månader innan flytten går till nästa dyra innerstadskontrakt.
    Tidningar publicerar ibland reportage om den sortens ungdomar och jag har träffat ett par stycken. Brukade rekommendera bostadskön i kranskommun innan jag insåg att den höga hyran och den korta boendetiden var ett pris de var beredda att betala för att inte bo i förort längre ut än nybyggt i Liljeholmen innan det blir dags för familj och villa i Enskede/Hägersten.

Människor ärver olika förutsättningar och uppfattningar om vilka val som är möjliga för dem att göra. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns