När går det över? Hur gör man efter otroheten?
Min ursprungsfråga.
Drygt 2 år sedan min fru var otrogen. Känns fortfarande oerhört jobbigt, tänker på det närmast jämt. Älskar henne så enormt mycket, så förslag om att lämna henne undanbedes.
Det gör så sjukt ont att ha blivit lämnad för några liggs skull. Ser dom framför mig. Egentligen inte själva sexet som stör mest, mer att en annan man fanns vara mer lockande.
Du som varit med om att bli bedragen, när började det lätta? Vad har du för knep att dela med dig av?
Att gå omkring och älta ett gammalt bekymmer, misstag, att bli orättvist behandlad, förolämpad, med mera, är inte ovanligt, och det är inte konstigt att må dåligt. Exemplen är otaliga. Att blir bestulen, otrohet (som sagt), tvingad att säga upp sig, grannen säger upp bekantskapen, du får inte fira jul med familjen för du kommit ut som bög.
Otrohet händer faktiskt. Faktiskt är det oerhört vanligt. Men att trohetsfundamentalisterma här brölar och ger sig styrkekramar kommer inte att hjälpa dig. Snarare tvärtom så de ordentligt försöker bädda in dig i offerrollen.
Om du verkligen har så allvarliga problem att de gränsar till tvångstankar, bör du söka professionell hjälp hos psykolog. Men kanske behöver du bara hitta annat viktigare att fokusera på. Men det är något du kanske vet bäst, och något du själv for då över.
I vilket fall är det nog klokt att känna dem här tråden, då den bara ger ytterligare näring till de destruktiva tankar du har.