Inlägg från: Anonym (Klavertramp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klavertramp)

Min syster är en snål egoist

Eftersom man inte betalar för någon annans begravning eller andra räkningar så har ju gjort fel från början. 
    Finns inte pengar i dödsboet så går kommunen in. 

• Anonym (Klavertramp)
    Anonym (Arving) skrev 2022-10-05 07:32:29 följande:
    Ja, men då blir det enklaste formen. Vill man ha mera, fin sten, blommor, annons, fika mm för de som beställer betala.

Det går alltså inte att beställa ordna en störrre dyr begravning och sen hävda att dödsboet är tomt och kommunen ska betala.
    Det där stämmer inte alls. Vår pappas begravning betalades av hans hemkommun och skilde sig  inte från någon annans begravning. Allt du räknade upp ingick. De betalar dessutom i efterskott och är inte med och bestämmer vad som får ingå. 
  • Anonym (Klavertramp)
    Citronella skrev 2022-10-05 13:36:40 följande:
    Det kan bestämma att du bara får ersättning för en viss summa resten får man skjuta till. Jag har svårt att tänka mig att man kan välja det dyraste av allt och att kommunen står för det. 

Det du säger stämmer inte. Alla har rätt  till en värdig begravning där allt som brukar ingå finns med även om kommunen betalar. Vi hade allt och det märktes inte att kommunen betalade. Den var inte mindre värdig för det. 
  • Anonym (Klavertramp)
    Anonym (Klavertramp) skrev 2022-10-05 13:51:15 följande:
    //

Det du säger stämmer inte. Alla har rätt  till en värdig begravning där allt som brukar ingå finns med även om kommunen betalar. Vi hade allt och det märktes inte att kommunen betalade. Den var inte mindre värdig för det. 
    Till minnesstunden serverades kaffe och smörgåstårta i församlingshemmet. 
  • Anonym (Klavertramp)
    Anonym (Jill) skrev 2022-10-05 17:37:53 följande:
    De hade varken behövt betala eller städa själva annars.

Den dagen min sk pappa går bort har jag svårt att tro att ett enda av hans barn kommer vilja ta hand om hans grejer.
    Det stämmer. Ingen kan kräva att anhöriga varken betalar för eller städar själva. Inte ens tömma lägenheten. Hyresvärden försökte få oss att flyttstäda men det sa vi blankt nej till. Vi tömde och återlämnade nycklar inom 4 v och sen var det bra med det. 
    Vi visste dessutom att den skulle totalrenoveras pga inomhusrökningen så städning var inte nödvändigt. 
  • Anonym (Klavertramp)
    Citronella skrev 2022-10-05 20:32:17 följande:
    Det där bekräftade ju bara det jag just sa. 
    Nej det gjorde det inte. 
  • Anonym (Klavertramp)
    Citronella skrev 2022-10-06 00:33:43 följande:
    Det gjorde det visst, du får läsa mitt inlägg igen. Man kan inte göra sig av med alla dödsboets pengar och sedan förvänta sig att samhället ska stå för kostnaden så fungerar det inte.
    Naturligtvis inte och vem har påstått det? Det står ju till och med i infot jag visade. Vad håller du på med?  I mitt eget exempel så fanns 0 kronor på kontot. Precis som det gör på många andras men de får ändå en fin begravning med minnesstund och allt.
  • Anonym (Klavertramp)
    Citronella skrev 2022-10-06 14:07:40 följande:

Nu handlar tråden om ts inte om dig. Det står klart och tydligt i skärmdumpen du skickade att pengar från dödsboet i första hand ska gå till begravning dvs inte tas ut som arv. Nu ville ts syster ha pengarna till sig själv, vill hon det får hon också städa själv eller betala städerskan. 

Nej det handlar inte om mig utan sidospåret om soc betalar eller ej och vad som ingår med hjälp av info från i detta fall Ånge kommun. 
    Vad gäller dina svar till mig så ????
Svar på tråden Min syster är en snål egoist