Inlägg från: Citronella |Visa alla inlägg
  • Citronella

Min syster är en snål egoist

Om systern står på alla papper förstår jag inte problemet, det är hon och ingen annan som kommer hamna hos kronofogden. Betala er andel bara och låt systern stå sitt kast. Med det sagt så borde ni inte ha överspenderat utan t.ex städat själva. 

• Citronella
    Anonym (Klavertramp) skrev 2022-10-05 10:55:10 följande:
    Det där stämmer inte alls. Vår pappas begravning betalades av hans hemkommun och skilde sig  inte från någon annans begravning. Allt du räknade upp ingick. De betalar dessutom i efterskott och är inte med och bestämmer vad som får ingå. 
    Det kan bestämma att du bara får ersättning för en viss summa resten får man skjuta till. Jag har svårt att tänka mig att man kan välja det dyraste av allt och att kommunen står för det. 
  • Citronella
    Anonym (I) skrev 2022-10-05 14:01:43 följande:

Hur vet du att det är billigare att städa själv? 

Har du läst TS alla inlägg? 

Det är ALLTID billigare att städa själv. Jag såg att hon bodde 6 timmar ifrån, jag förstår inte vad det gör för skillnad man får bo i mammas lägenhet tills allt är klart. Det borde ta max 3 dagar om alla hjälps åt men troligtvis inte mer än två. 
  • Citronella
    Anonym (Klavertramp) skrev 2022-10-05 13:51:15 följande:
    Det du säger stämmer inte. Alla har rätt  till en värdig begravning där allt som brukar ingå finns med även om kommunen betalar. Vi hade allt och det märktes inte att kommunen betalade. Den var inte mindre värdig för det. 
    Det där bekräftade ju bara det jag just sa. 
  • Citronella
    Anonym (I) skrev 2022-10-05 20:17:42 följande:

Kanske om man är arbetslös och har inga småbarn.
    Semester + barnvakt 3 dagar förutom resekostnaderna blir inte nödvändigtvis billigare.

Om du nu påstår att det är ALLTID billigare att städa själv.

TS skriver inte bara att hon bor 6 timmar från mammans lägenhet utan hon och en till syster till har inte hälsan att städa.
    De blir de knappast klara på 3 dagar. 

De flesta jobbar inte 7 dagar i veckan så en semesterdag borde räcka och barnen kan vara med sin pappa eller andra släktingar/vänner mot matkostnad (dvs inte dyrare än det hade varit om de bara var hemma) Reskostnaden blir inget extra heller eftersom ts ändå behöver åka dit för att ta hem lite personliga saker från dödsboet. 

Jag ensam hade klarat det på tre dagar om det var en trea eller mindre (Men jag hade såklart behövs hjälp att bära de stora möblerna) 

• Citronella
    Anonym (Klavertramp) skrev 2022-10-06 00:15:50 följande:
    Nej det gjorde det inte. 
    Det gjorde det visst, du får läsa mitt inlägg igen. Man kan inte göra sig av med alla dödsboets pengar och sedan förvänta sig att samhället ska stå för kostnaden så fungerar det inte.
  • Citronella
    Anonym (Klavertramp) skrev 2022-10-06 00:15:50 följande:
    Nej det gjorde det inte. 
    Man får bara pengar av kommunen om inte tillräckligt mycket finns i dödsboet. 
  • Citronella
    Anonym (I) skrev 2022-10-06 09:43:56 följande:

Haha. Så pappan och de andra släktingarna ska ta semester?  Så du egentligen menar billigast för dig ? Inte billigast ? 

Du förstår inte att alla har inte pigga släktingar som är pensionärer och kan ta barnen utan att det kostar ? 

Och om du klarar att städa lägenheten på 3 dagar kan alla? Oavsett hälsa och andra omständigheter? 

Och alla har samma lön som du också? 

Är det ditt sätt att att roa dig att hitta på någonting och hävda att det är allmän sanning?

Eller förstår du verkligheten inte att människor har olika omständigheter så det är inte alltid billigast för alla att städa själv?

Eller att det är en möjlighet överhuvudtaget. Det spelar inte heller någon roll att det är billigast i teorin om någon som TS har inte hälsan att kunna städa själv.

Vad menar du med billigast för mig? Jag är inte ts. Att städa själv är gratis att anlita städerska kostar pengar, vi jobbar inte gratis så jo det är alltid billigast att städa själv. 
  • Citronella
    Anonym (Klavertramp) skrev 2022-10-06 13:54:47 följande:
    Naturligtvis inte och vem har påstått det? Det står ju till och med i infot jag visade. Vad håller du på med?  I mitt eget exempel så fanns 0 kronor på kontot. Precis som det gör på många andras men de får ändå en fin begravning med minnesstund och allt.

Nu handlar tråden om ts inte om dig. Det står klart och tydligt i skärmdumpen du skickade att pengar från dödsboet i första hand ska gå till begravning dvs inte tas ut som arv. Nu ville ts syster ha pengarna till sig själv, vill hon det får hon också städa själv eller betala städerskan. 

• Citronella
    Anonym (Klavertramp) skrev 2022-10-06 14:24:16 följande:
    Nej det handlar inte om mig utan sidospåret om soc betalar eller ej och vad som ingår med hjälp av info från i detta fall Ånge kommun. 
    Vad gäller dina svar till mig så ????
    Och där står mitt svar också fast. Precis som det stod i den skärmdumpen du skickade betalar inte socialen det dyraste. 
Svar på tråden Min syster är en snål egoist