Inlägg från: Anonym (Arving) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arving)

Min syster är en snål egoist

Anonym (Överklaga) skrev 2022-10-03 15:00:11 följande:

Barn ärver inte föräldrarnas skulder och har inget ansvar för att betala en begravning. Ni får väl söka bidrag eller göra en insamling 
    dessutom kan man med hjälp av sitt bank id kontakta mammans bank per telefon och få kontoutdrag. Har du bara skaffat ett dödsfallsbevis/släktskapsutdrag så är det inga problem även om  du befinner dig på annan ort

Nej, man ärver inte skulder. Men om barnen beställer mat, lokal, musik, gravsten mm till begravningen är det barnen som beställer och måste betala. Det kan naturligtivs tas ur dödsboet om alla är överrens.
  • Anonym (Arving)
    Silverjenny skrev 2022-10-02 12:44:39 följande:
    Den avlidnes bankkonton fryses omedelbart tills bouppteckningen är gjord. Det enda man får göra är betala de sista räkningarna, hyra osv och betala kostnaderna för begravning. Detta är bankerna mycket väl medvetna om, ifall de har låtit systern ta ut pengar har de inte informerats om dödsfallet.
    Nu var det ett tag sen så det kan ha ändrats. När min sista förälder dog blev det rätt smidigt. Via begravningsbyrån skrev jag och övriga dödsbodelägare på ett papper att jag företräde dödsboet. Det visade vi banken och efter några dagar hade jag full access till alla konton mm. Jag kunde sen utan problem betala räkningar, begravnig och annat kopplat till dödsboet. Rent teoretiskt skulle jag kunnat föra över pengar till mitt eget konto.

Jag kunde sen sälja tillgångar mm och sätt in pengar på dödsboets konto

Det viktiga var sen bouppteckningen. Där redovisade alla tillgångar hur det såg ut på dödsdagen. Jag kunde sen redovisa till min syskon vad jag hade gjort sedan dess. Detta låg sen till grund för arvskiftet. Om jag hade försnillat pengar skulle det nu blivit synligt och mina bröder kunde ställa krav på mig att få ut sitt rättmätiga arv.
  • Anonym (Arving)
    Anonym (Klavertramp) skrev 2022-10-05 04:34:28 följande:

Eftersom man inte betalar för någon annans begravning eller andra räkningar så har ju gjort fel från början. 
    Finns inte pengar i dödsboet så går kommunen in. 

Ja, men då blir det enklaste formen. Vill man ha mera, fin sten, blommor, annons, fika mm för de som beställer betala.

Det går alltså inte att beställa ordna en störrre dyr begravning och sen hävda att dödsboet är tomt och kommunen ska betala.
Svar på tråden Min syster är en snål egoist