Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför är du emot kärnkraft?

Och "okunnig" blir du inte för att du inte håller med utan för att du inte verkar förstå vad som skrivs i exempelvis artikeln ifråga.

Inte för att jag har kallat dig "okunnig" - jag har bara sagt att om du läser exempelvis Blomgren så blir du kunnigare.

Alla kan alltid bli kunnigare. Kunskap är guld i sammanhanget.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Trast skrev 2022-09-29 17:10:42 följande:
    Fast det som är så anmärkningsvärt är ju att kärnkraften framställs som en säker, miljövänlig, pålitlig energikälla när det faktiskt inte är så. hänvisar till faktorer som är nämnda tidigare (uranbrytningen som är beroende av import och finns på planeten i begränsad upplaga, kopparkapslar, all gruvdrift som är kopplat till kärnkraften, urberg för slutförvaring som inte är lokaliserat osv)
    Gruvbrytning krävs för "förnybart" också. Det kanske är så enkelt att netto så tar brytning för kärnkraft ut brytning för "förnybart"? Åtminstone i folks medvetande. Jag känner inte till någon som har räknat på saken.

Gruvbrytning i Sverige är en ganska trygg och kontrollerad process. I Kongo och Kina är den helt åt helv*te. Jag ser ju hellre att vi bryter det uran vi har i Sverige än att vi importerar Neodym och andra jordartsmetaller som krävs för vindkraftverk från Kina. 

Slutförvaret är lokaliserat. Det hamnar utanför Forsmark. 
    Trast skrev 2022-09-29 17:10:42 följande:
    varför är det så? Jag kan tänka mig några faktorer till att förnybar energi motarbetas, verkar mer som att Politik och känslor är inblandade i stället för logik. De som i den här tråden vurmar för klimatet och samtidigt kärnkraften verkar spela ned klimatförändringarna i andra trådar.
    Kärnkraft ÄR klimatets räddning. IPCC är tydliga med att vi behöver dubbla mängden kärnkraft till 2050 och öka den med upp till 500% till år 2100(?) ...

Man är klimat-vän om man förespråkar ökad kärnkraft. Det är bara vetenskap och fakta.

Precis som det är vetenskap och fakta att inte medvetet överdriva klimatets förändringar och konsekvenser för DET är "politik och känslor". Och det är off topic för tråden
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2022-09-28 18:56:50 följande:
    Och då har man inte räknat med nya metoder för att utvinna Uran ur havsvatten, eller ta tillvara uran från spillmalm från annan gruvbrytning.
    Om 100 år behöver vi inte ens bryta uran för vi har byggt så många breed-reaktorer att vi kan försörja oss på "avfallet" från dagens reaktorer.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-09-29 11:33:25 följande:
    Jotack, jag har ju ganska länge försökt få klimatskeptikerna här på FL att bli "kunnigare", dvs lyssna på majoriteten av forskningen och inte på Lennart Bengtsson och Lars Bern.

Då blev jag kallad aktivist och valarbetare för MP...
    "Majoriteten av forskningen" säger att vi måste ha mer kärnkraft för att klara klimatet. Om det är IPCC du avser med "forskningen".

Vilken är din åsikt om detta?
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Intressant fenomen som har börjat dyka upp i sociala medier och på diverse forum.

Man argumenterar inte för varför professor Jan Blomgren har fel i sak utan man angriper honom som person med uttryck som:

"Så, en kärnfysiker tycker att kärnkraft är den bästa lösningen? Wow? Skiter björnar i skogen också, eller?"

"Vore ju märkligt om Blomgren skulle säga annat. Ungefär som att fråga en bagare om hans bröd är goda."

"Jan Blomgren är lobbyist ut i fingerspetsarna. All hans forskning är betald av Timbro eller andra grupper inom SN-koncernen och resultatet blir därefter."

"Det verkar finnas en professor som upprepar samma sak om och om igen ... och ibland hans kompis.. Nästan så man kan tro att de vädrar affärer ..."

Det som har hänt är alltså att Blomgren (och andra) nu börjat höras i media och kan förklaras hur systemen hänger ihop och varför vindkraft inte fungerar. Rent tekniskt.

Vänstern har inget sakligt svar på detta så då måste de börja tysta Blomgren et al genom att ge sig på dem som personer.

"Höger! Timbro! Lobbyist!"

Som om det vore en åsiktsfråga hur hur mycket batterikapacitet det finns i världen eller hur intermittent elproduktion fungerar, eller inte ...

En tragisk utveckling men jag hoppas att inte allt för många bryr sig om den typen av "debatteknik"

.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Pilsner skrev 2022-09-30 09:49:30 följande:
    Med dagsaktuella ämnen som Nordstream och Putin är det läge att fundera över kärnkraftverk och dess sårbarhet och dess konsekvenser.
    Dagens svenska kärnkraftverk är byggda för att klara ett kraschade passagerarflygplan. Det går naturligtvis att öka på skyddet om man vill.

I övrigt så är all elproduktion sårbar. Den som vill kan spränga en damm eller vilken överföringsledning som helst från vart som helst.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-09-30 10:44:11 följande:
    Fast i ärlighetens namn gör högern exakt samma sak om t.ex. Johan Rockström, Markku Rummukainen, etc.
    Tveksamt om Rockström och ... den där Markku som jag aldrig hört talas om ... kallas för lobbyister men du kan säkert visa på några sådana exempel.

Någon större systematisk sänkning av dem som personer kan jag dock inte erinra mig. De har helt enkelt tillhört etablissemangets position och varit skyddade av detta.

Så, vad tycker du om att IPCC (där Markku visst vara medlem) vill ha 500% mer kärnkraft?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-09-30 11:12:02 följande:
    Nja, det är inte hela sanningen.

www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fem-myt.../
    Du talar föraktfullt om "lobbyister" och hänvisar till Naturskyddsföreningen ...

.
    IPCC skriver om FYRA huvudsakliga scnearion för att hålla oss under +1,5 graders ökning. I alla dessa ökar andelen kärnkraft.

NF talar om "nittiotal olika scenarion" och påpekar att i några av dessa krävs ingen kärnkraft. Citat:

"De 90 scenarier som är förenliga med högst 1,5 graders uppvärmning omfattar både scenarier där kärnkraften ökar och där den minskar."

Utan att nämna i hur många den minskar, tips: ganska få.

IPCC har studerat alla dessa "90 scenarion" och "förkastar" 86 av dem. Man pekar ut fyra huvudsakliga scenarion. Alla dessa inkluderar ökad kärnkraft.

Så, den samlade vetenskapen är överens om att vi behöver mer kärnkraft. Men svaret från dig är alltså att "det finns andra scenarion från andra forskare också"?

Ingenting om vad vetenskapen faktiskt säger?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-09-30 13:34:46 följande:
    Funkar denna bättre då?

www.svd.se/a/G1owBq/nej-fns-klimatpanel-foror...

Christian Azar professor i energi och miljö vid Chalmers, huvudförfattare i IPCC:s tredje utvärderingsrapport (2001), expert vid slutförhandlingen av fjärde utvärderingsrapporten (2007) och granskare (reviewer) av den femte utvärderingsrapporten (2013)

Ottmar Edenhofer professor och director vid Potsdam Institute for Climate Impact Research, var under åren 20082015 co-chair (en av ordförandena) för IPCC, arbetsgrupp III

Sabine Fuss professor vid Humboldtuniversitetet i Berlin, huvudförfattare för IPCC:s specialrapport om 1,5-gradersmålet (2018)

På tal om "kunnig"...
    Du menar förutom att den ligger bakom en betalvägg?!

Det du försöker framföra, som anti-kärnkraftsrörelsen desperat vill framhålla när nu IPCC visade sig inkludera mer kärnkraft i alla sina huvudscenarion, är att IPCC inte "förordar" kärnkraft utan förhåller sig "neutrala" till vilket slags energi framtiden skall bringa.

Det är en lek med ord: "Förorda"

IPCC har bevisligen valt fyra huvudscenarion som alla inkluderar mer kärnkraft. IPCC ser det inte som "fel" om man istället löser den energin på andra sätt men likväl så är det ökad kärnkraft som finns i deras scenarion för framtiden. Den samlade vetenskapen.

Det går förstås utmärkt att med samma resonemang som du vill föra stryka all vindkraft ur IPCC:S modeller och ersätta det med kärnkraft men det brukar inte miljörörelsen vara så pigga på att acceptera.

.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-09-30 16:05:45 följande:
    Att debattartikeln ligger bakom en betalvägg gör den inte mindre trovärdig. Och det förminskar inte kunnigheten hos de tre tunga forskare, alla involverade inom IPCC, och som hävdar att det är en myt att IPCC förordar kärnkraft.
    Du hade kunnat citera resten av svaret där jag förklarar vad de tre som skrivit artikeln pratar om.
    Blå och gul
Svar på tråden Varför är du emot kärnkraft?