Varför är du emot kärnkraft?
Nackdelar med kärnkraft
Avfallet
Uranbrytningen
Katastrofrisken
om det sen är värre än problemen med andra energikällor är väl upp till var och en.
Nackdelar med kärnkraft
Avfallet
Uranbrytningen
Katastrofrisken
om det sen är värre än problemen med andra energikällor är väl upp till var och en.
uranbrytningen och slutförvaringen verkar inte tas med i grafen. avfallet ska dessutom kapslas in i en 5 cm tjock kopparcylinder, att tillverka dessa är nog inte helt fossilfritt. Gruvdrift är inte fossilfritt. Skulle vara positivt inställd till kärnkraften om den vore säker och relativt fossilfritt. som det är idag så finns inget lokaliserat urberg, tillräckligt säkert för slutförvaring så vitt jag vet. Dessutom så räcker uranet kanske 50 år.
om kärnkraften vore helt säker så kanske man skulle placera den centralt i Stockholm (nu raljerar jag, men faktum är att ingen vill bo i närheten av kärnkraftverk, uranbrytning eller förvaring av avfall) detta på grund av att den inte är säker. Kommer ihåg tjernobyl I Ukraina, Radioaktivt nedfall färdades ända till norra Sverige.
tycker inte frågan om kärnkraftens vara eller icke vara borde diskuteras. Kärnkraftens dagar är de facto räknade iom att råvaran kommer att ta slut. Tekniken går framåt och satsningen borde ske på nyare, förnybar elproduktion där råvaran inte sinar. Frågan är bara varför ny teknik inom elproduktion verkar vara så provocerande och känsligt ämne?
Jotack, jag har ju ganska länge försökt få klimatskeptikerna här på FL att bli "kunnigare", dvs lyssna på majoriteten av forskningen och inte på Lennart Bengtsson och Lars Bern.
Då blev jag kallad aktivist och valarbetare för MP...
Jan Blomgren, professor i tillämpad kärnfysik förklarar...
Med dagsaktuella ämnen som Nordstream och Putin är det läge att fundera över kärnkraftverk och dess sårbarhet och dess konsekvenser.