Inlägg från: Anonym (Jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jur)

Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?

Utan att läsa vad det är du skrivit på går det inte att säga om det över huvud taget är giltigt, hur det påverkar ett arvskifte mm. Du måste låta ett proffs läsa dokumentet för att få klarhet.

Även saker som äktenskapsförord, kolla med skatteverket, och testamente, vilket du inte kan få ut, kan påverka väldigt mycket. Utöver det är det saker som gåvor mm.

• Anonym (Jur)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 12:36:20 följande:

Tack för tips! Hur menar du att jag ska kolla med Skatteverket? Att jag inte kan få ut testamentet? Eller om jag kan det? 

För att ett äktenskapsförord ska vara gilltigt måste det registrears hos skatteverket och då har du möjlighet att få ut en kopia.
    Testamenten behöver inte registreras och då har alltså ingen möjlighet att i förväg se vad som står i din fars testamente
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 13:39:39 följande:

Jag fick äktenskapsförordet skickat till min Mail. Tack för tips  

men om han testamenterat nåt till oss, är det inget som hans frus barn kan styra över om hen har makt över ekonomin? 

Hänger helt på hur testamentet är skrivet samt det dokument du skrivit på. Har du en kopia?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 14:02:20 följande:

Jag har bara en kopia på äktenskapsförordet och framtidsfullmakten. 

där står att egendom som gåva, arv, testamente ska vara vardera parts egendom. 

pappa har sagt att han har guld osv. Och som tillfaller oss. 

Be ett proffs läsa och förklara
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 17:00:46 följande:

Hon är som sagt 11 år äldre och sjuk. Han är bara 70 och hans mamma och pappa blev runt 100 år. Han lär ju överleva henne  

känns så märkligt att han skriver en sån fullmakt när han har bägge sina barn. Antagligen har han större förtroende för hennes son. Som också är 20 år äldre än mig. Han skrev den efter att hon fått sin diagnos. 

Varför han valt hennes son som eventullt framtida försvaltare måste du fråga din pappa om

Däremot kan det vara smart att göra som han gjort. Om t ex en part i ett äktenskap blir oförmögen att hantera sin tillgångar men fortfarande lever kan det bli rätt besvärligt för övriga i familjen.
Svar på tråden Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?