• Anonym (Anonym)

Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?

Min pappa kom för nåt år sen med papper vi alla barn skulle skriva på, det gällde en fullmakt till hans frus äldsta son. Där står det att han ska svara för person och ALL egendom om dom efter läkarutlåtande inte kan svara för sig själva. Och dom vill bo i orubbat bo. 

saken är den att dom har skrivit äktenskapsförord. Pappa äger en massa guld och annat som är hans och om det finns kvar tillfaller det oss. 

hans fru är sjuk och 11 år äldre, om hon skulle gå bort nu kan han leva 20 år till, ska hans frus barn ha hand om hans egendom om han t.ex. blir dement? Även hans guld och pengar, dvs mitt arv?? 

även om han skulle köpa ut hennes barn, ska dom fortsätta svara för hans egendom fast dom inte har nåt arv att hämta ut osv. Bara för att hjälpa honom? 

det är ju en fin tanke men tycker att det låter märkligt. Och jag får låta småaktig eller vad ni tycker. Jag vill bara att det ska gå rätt till. Jag känner knappt hennes barn och när det gäller arv vet man inte vad det gör med människor med tanke på allt man hört. Men uppenbarligen har dom stor tillit till denna person. 

• Svar på tråden Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?
  • Anonym (....)

Rent logiskt så har du gått med att eventuellt inte få ut ditt arv när den tiden kommer. Varför skrev du på?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2022-09-27 11:42:06 följande:

Rent logiskt så har du gått med att eventuellt inte få ut ditt arv när den tiden kommer. Varför skrev du på?

Utgår du då från att hennes barn kommer lura mig? 

skrev på för att dom ville ha det som en säkerhet att kunna bo i orubbat bo. 

men är det så att hennes barn ska svara för hans egendom som dom aldrig skulle få ärva av? 

säg t.ex. att han bli dement och hon dör. Eller båda blir dementa. Kan hennes barn bara plocka ut deras pengar hur dom vill och skylla på vad som helst? 

• Anonym (Anonym)

Varför har dom gjort såhär? Är det för att jävlas då eller? Hatar min papp mig så mkt eller Vafan är det frågan om. Hur kan HAN gå med på detta? helt 100 på att detta är hennes beslut. 

• Anonym (---)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 11:55:53 följande:

Varför har dom gjort såhär? Är det för att jävlas då eller? Hatar min papp mig så mkt eller Vafan är det frågan om. Hur kan HAN gå med på detta? helt 100 på att detta är hennes beslut. 

Men vadå "dom"- prata med din pappa! 

Säg bara att du inte riktigt förstår vad som står på papperet och att han får förklara. Om det nu är så att det inte känns ok, så fråga din pappa om de kan ändra på det. 
  • Anonym (....)

Om de har ansvar över ekonomi och egendomar så kan de i teorin göra precis vad de vill. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (---) skrev 2022-09-27 12:05:38 följande:
    Men vadå "dom"- prata med din pappa! 

Säg bara att du inte riktigt förstår vad som står på papperet och att han får förklara. Om det nu är så att det inte känns ok, så fråga din pappa om de kan ändra på det. 

Det är bara det att vi inte har så mkt kontakt så det känns småaktigt att höra av sig gällande arvet. 

det är inte mitt fel att det är så. Han blev typ knäpp när hon blev sjuk och tog avstånd från alla upplever jag. 

detta var många år sen. Kan man göra av sig om sånt tycker du? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2022-09-27 12:06:10 följande:

Om de har ansvar över ekonomi och egendomar så kan de i teorin göra precis vad de vill. 

Fy vad hemskt :( 
  • Anonym (Jur)

Utan att läsa vad det är du skrivit på går det inte att säga om det över huvud taget är giltigt, hur det påverkar ett arvskifte mm. Du måste låta ett proffs läsa dokumentet för att få klarhet.

Även saker som äktenskapsförord, kolla med skatteverket, och testamente, vilket du inte kan få ut, kan påverka väldigt mycket. Utöver det är det saker som gåvor mm.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Jur) skrev 2022-09-27 12:21:07 följande:

Utan att läsa vad det är du skrivit på går det inte att säga om det över huvud taget är giltigt, hur det påverkar ett arvskifte mm. Du måste låta ett proffs läsa dokumentet för att få klarhet.

Även saker som äktenskapsförord, kolla med skatteverket, och testamente, vilket du inte kan få ut, kan påverka väldigt mycket. Utöver det är det saker som gåvor mm.

Tack för tips! Hur menar du att jag ska kolla med Skatteverket? Att jag inte kan få ut testamentet? Eller om jag kan det? 

• Anonym (tommi)
    Anonym (....) skrev 2022-09-27 11:42:06 följande:

Nej, så funkar det inte.
    Vissa lagar går att förhandla bort men ärvdabalken är inte "dispositiv"  dvs
    du kan inte avtala bort din lagslott.

dessutom, så skulle ju dokumentet bara träda in om pappan inte kunde ta hand om
    sej själv , dvs det som tidigare hette omyndighetsförklarad. Det är borttaget.
    Det krävs väldigt mycket för att en domsstol idag skall utse en förvaltare.

Svar på tråden Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?