Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?

Min pappa kom för nåt år sen med papper vi alla barn skulle skriva på, det gällde en fullmakt till hans frus äldsta son. Där står det att han ska svara för person och ALL egendom om dom efter läkarutlåtande inte kan svara för sig själva. Och dom vill bo i orubbat bo. 

saken är den att dom har skrivit äktenskapsförord. Pappa äger en massa guld och annat som är hans och om det finns kvar tillfaller det oss. 

hans fru är sjuk och 11 år äldre, om hon skulle gå bort nu kan han leva 20 år till, ska hans frus barn ha hand om hans egendom om han t.ex. blir dement? Även hans guld och pengar, dvs mitt arv?? 

även om han skulle köpa ut hennes barn, ska dom fortsätta svara för hans egendom fast dom inte har nåt arv att hämta ut osv. Bara för att hjälpa honom? 

det är ju en fin tanke men tycker att det låter märkligt. Och jag får låta småaktig eller vad ni tycker. Jag vill bara att det ska gå rätt till. Jag känner knappt hennes barn och när det gäller arv vet man inte vad det gör med människor med tanke på allt man hört. Men uppenbarligen har dom stor tillit till denna person. 

• Svar på tråden Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2022-09-27 11:42:06 följande:

Rent logiskt så har du gått med att eventuellt inte få ut ditt arv när den tiden kommer. Varför skrev du på?

Utgår du då från att hennes barn kommer lura mig? 

skrev på för att dom ville ha det som en säkerhet att kunna bo i orubbat bo. 

men är det så att hennes barn ska svara för hans egendom som dom aldrig skulle få ärva av? 

säg t.ex. att han bli dement och hon dör. Eller båda blir dementa. Kan hennes barn bara plocka ut deras pengar hur dom vill och skylla på vad som helst? 

• Anonym (Anonym)

Varför har dom gjort såhär? Är det för att jävlas då eller? Hatar min papp mig så mkt eller Vafan är det frågan om. Hur kan HAN gå med på detta? helt 100 på att detta är hennes beslut. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (---) skrev 2022-09-27 12:05:38 följande:
    Men vadå "dom"- prata med din pappa! 

Säg bara att du inte riktigt förstår vad som står på papperet och att han får förklara. Om det nu är så att det inte känns ok, så fråga din pappa om de kan ändra på det. 

Det är bara det att vi inte har så mkt kontakt så det känns småaktigt att höra av sig gällande arvet. 

det är inte mitt fel att det är så. Han blev typ knäpp när hon blev sjuk och tog avstånd från alla upplever jag. 

detta var många år sen. Kan man göra av sig om sånt tycker du? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2022-09-27 12:06:10 följande:

Om de har ansvar över ekonomi och egendomar så kan de i teorin göra precis vad de vill. 

Fy vad hemskt :( 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jur) skrev 2022-09-27 12:21:07 följande:

Utan att läsa vad det är du skrivit på går det inte att säga om det över huvud taget är giltigt, hur det påverkar ett arvskifte mm. Du måste låta ett proffs läsa dokumentet för att få klarhet.

Även saker som äktenskapsförord, kolla med skatteverket, och testamente, vilket du inte kan få ut, kan påverka väldigt mycket. Utöver det är det saker som gåvor mm.

Tack för tips! Hur menar du att jag ska kolla med Skatteverket? Att jag inte kan få ut testamentet? Eller om jag kan det? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2022-09-27 13:00:08 följande:
    Min pappa kom för nåt år sen med papper vi alla barn skulle skriva på, det gällde en fullmakt till hans frus äldsta son. Där står det att han ska svara för person och ALL egendom om dom efter läkarutlåtande inte kan svara för sig själva. Och dom vill bo i orubbat bo. 

Det låter som en Framtidsfullmakt. Sån har jag och min bror skrivit på men jag har inte förstått det som att den kan ändra på vad våra föräldrar har skrivit i sitt testamente. Dock är jag inte så insatt då jag inte hyser några tvivel på vårt arv eller på vad min bror skulle kunna hitta på.
    Bäst gör du att våga fråga din pappa hur det är tänkt framåt.

Precis. En framtidsfullmakt är det. Varför skrev ni på den? 
    är det fler barn inblandade? 

Det kan inte ändra på men tillgångarna finns ju. Om en har fullmakt över någons ekonom kan den ju sälja guldet t.ex. som Egentligen skulle tillfallit nån annan? Eller fattar jag fel. Jo jag bör fråga. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Jur) skrev 2022-09-27 12:59:32 följande:
    För att ett äktenskapsförord ska vara gilltigt måste det registrears hos skatteverket och då har du möjlighet att få ut en kopia.
    Testamenten behöver inte registreras och då har alltså ingen möjlighet att i förväg se vad som står i din fars testamente

Jag fick äktenskapsförordet skickat till min Mail. Tack för tips  

men om han testamenterat nåt till oss, är det inget som hans frus barn kan styra över om hen har makt över ekonomin? 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2022-09-27 13:41:16 följande:

Vi är två barn och mina föräldrar önskade detta ifall de själva tappar förståndet och litar då på att vi ser till att deras tillgångar sköts på bästa sätt för dem. 

Aha! 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jur) skrev 2022-09-27 13:50:48 följande:
    Hänger helt på hur testamentet är skrivet samt det dokument du skrivit på. Har du en kopia?

Jag har bara en kopia på äktenskapsförordet och framtidsfullmakten. 

där står att egendom som gåva, arv, testamente ska vara vardera parts egendom. 

pappa har sagt att han har guld osv. Och som tillfaller oss. 

• Anonym (Anonym)

i framtidsfullmakten står att sonen ska fatta ALLA beslut gällande personlig egendom när någon utav dom inte längre kan göra sin talan. 

det var då jag undrade om det även gällde det som är testamenterat till nån annan av barnen. Om det nu är så?

det står också att det finns dokument och testamenten som denna son ska ansvara för sker efter deras önskemål typ. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 14:08:04 följande:

i framtidsfullmakten står att sonen ska fatta ALLA beslut gällande personlig egendom när någon utav dom inte längre kan göra sin talan. 

det var då jag undrade om det även gällde det som är testamenterat till nån annan av barnen. Om det nu är så?

det står också att det finns dokument och testamenten som denna son ska ansvara för sker efter deras önskemål typ. 

Hann skriva innan. 

Det handlar om läkarbesök och att dom ska få bo kvar i orubbat bo. 

tänkte bara att det lät klokt då och att pappa gör det som är bäst för alla. det ett även att detta ska underlätta för oss. 
    har svårt att tro att han gör nåt som är sämre för mig än hennes barn och att han skulle gå med på det. Vi har alltid haft bra kontakt fram tills hon som sagt blev sjuk och han tog avstånd. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Laura) skrev 2022-09-27 14:10:44 följande:
    Varför frågade du bara inte vad det var för papper och vad det betydde innan du skrev på? Varför gjorde du dig inte införstådd i vad det var dom ville göra och hur det skulle fungera? Förstår faktiskt inte hur du kan skriva på nåt och sen flera år efteråt börja fundera på vad det handlade om.

Han sa att det handlade om att dom ska få bo i orubbat bo. Att ingen av oss barn kan göra nån av dom bostadslösa typ. för det hade visst hänt en släkting till henne. 

det är ju inte hennes äldsta son dom tvivlar på då utan oss. Jag och mitt syskon. Känns tråkigt. 

hon har en yngre unge till. men tror ej dom tvivlar på denne heller. 

nä håller med om att det var klantigt. Tyckte att det var jobbigt när han dök upp med pappret från ingenstans bara. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Jur) skrev 2022-09-27 14:15:14 följande:
    Be ett proffs läsa och förklara
    Okej! 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (....) skrev 2022-09-27 15:35:54 följande:

Fast eftersom de har särkullbarn så ska dessa få ut sitt arv med en gång när föräldern dör, oavsett om den andre partnern finns i livet. Det går inte att ändra på eftersom det är lagen. En framtidsfullmakt kan inte ändra på det. 

Okej, som Jag förstått det har dom bara huset gemensamt. Det andra har dom enskilt enligt äktenskapsförordet. Då har väl hennes barn rätt att få ut sitt arv efter henne. Om hon dör först? 

men med huset skulle dom ju behöva sälja och skicka ut den ena mer eller mindre. Pappa har sagt att han skulle köpa ut dom om hon avlider. Att han har så pass
    mkt tillgångar. 

förstår dock inte varför det är så viktigt att hennes son ska svara för allt då, inkl tillgångar. 

• Anonym (Anonym)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-09-27 14:17:47 följande:
    Om guld är testamenterat till någon, kan det bli så att sonen måste sälja det om det behövs för att betala räkningar, om det inte finns andra tillgångar. 
    pappas eller fruns räkningar hoppas jag då. 
  • Anonym (Anonym)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-09-27 16:38:08 följande:
    Om han hamnar på tex demensboende, kan frun få bo kvar i huset eftersom sonen ser till att din pappas del i huset inte säljs (dvs ingen kräver att hela huset säljs). 

Om någon av dem dör blir det ju annorlunda, då verkar det finnas ett testamente som styr vad som händer med den avlidnes egendom, och framtidsfullmakten gäller för den efterlevande, förutsatt att den trätt i kraft. 

Ja precis, det finns testamente och men f.fullmakten ska ju bara gälla när läkare konstaterat att han eller hon inte kan svara för sig. 

det jag finner så märkligt är bara att det verkar som att hennes son ska ha så stort inflytande på pappa, och ALL egendom som dom skrivit med stora versaler. Det kan ju röra sig om 20 år framåt i tiden och dö kanske inte ens han har kontakt med hennes son. 

men jag, hans dotter ska bara finna mig i att han för pappas talan när det gäller allt? 

• Anonym (Anonym)

Hon är som sagt 11 år äldre och sjuk. Han är bara 70 och hans mamma och pappa blev runt 100 år. Han lär ju överleva henne  

känns så märkligt att han skriver en sån fullmakt när han har bägge sina barn. Antagligen har han större förtroende för hennes son. Som också är 20 år äldre än mig. Han skrev den efter att hon fått sin diagnos. 

Svar på tråden Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?