• Anonym (Anonym)

Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?

Min pappa kom för nåt år sen med papper vi alla barn skulle skriva på, det gällde en fullmakt till hans frus äldsta son. Där står det att han ska svara för person och ALL egendom om dom efter läkarutlåtande inte kan svara för sig själva. Och dom vill bo i orubbat bo. 

saken är den att dom har skrivit äktenskapsförord. Pappa äger en massa guld och annat som är hans och om det finns kvar tillfaller det oss. 

hans fru är sjuk och 11 år äldre, om hon skulle gå bort nu kan han leva 20 år till, ska hans frus barn ha hand om hans egendom om han t.ex. blir dement? Även hans guld och pengar, dvs mitt arv?? 

även om han skulle köpa ut hennes barn, ska dom fortsätta svara för hans egendom fast dom inte har nåt arv att hämta ut osv. Bara för att hjälpa honom? 

det är ju en fin tanke men tycker att det låter märkligt. Och jag får låta småaktig eller vad ni tycker. Jag vill bara att det ska gå rätt till. Jag känner knappt hennes barn och när det gäller arv vet man inte vad det gör med människor med tanke på allt man hört. Men uppenbarligen har dom stor tillit till denna person. 

• Svar på tråden Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 12:36:20 följande:

Tack för tips! Hur menar du att jag ska kolla med Skatteverket? Att jag inte kan få ut testamentet? Eller om jag kan det? 

För att ett äktenskapsförord ska vara gilltigt måste det registrears hos skatteverket och då har du möjlighet att få ut en kopia.
    Testamenten behöver inte registreras och då har alltså ingen möjlighet att i förväg se vad som står i din fars testamente
  • Anonym (A)
    Min pappa kom för nåt år sen med papper vi alla barn skulle skriva på, det gällde en fullmakt till hans frus äldsta son. Där står det att han ska svara för person och ALL egendom om dom efter läkarutlåtande inte kan svara för sig själva. Och dom vill bo i orubbat bo. 

Det låter som en Framtidsfullmakt. Sån har jag och min bror skrivit på men jag har inte förstått det som att den kan ändra på vad våra föräldrar har skrivit i sitt testamente. Dock är jag inte så insatt då jag inte hyser några tvivel på vårt arv eller på vad min bror skulle kunna hitta på.
    Bäst gör du att våga fråga din pappa hur det är tänkt framåt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2022-09-27 13:00:08 följande:

Det låter som en Framtidsfullmakt. Sån har jag och min bror skrivit på men jag har inte förstått det som att den kan ändra på vad våra föräldrar har skrivit i sitt testamente. Dock är jag inte så insatt då jag inte hyser några tvivel på vårt arv eller på vad min bror skulle kunna hitta på.
    Bäst gör du att våga fråga din pappa hur det är tänkt framåt.

Precis. En framtidsfullmakt är det. Varför skrev ni på den? 
    är det fler barn inblandade? 

Det kan inte ändra på men tillgångarna finns ju. Om en har fullmakt över någons ekonom kan den ju sälja guldet t.ex. som Egentligen skulle tillfallit nån annan? Eller fattar jag fel. Jo jag bör fråga. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Jur) skrev 2022-09-27 12:59:32 följande:
    För att ett äktenskapsförord ska vara gilltigt måste det registrears hos skatteverket och då har du möjlighet att få ut en kopia.
    Testamenten behöver inte registreras och då har alltså ingen möjlighet att i förväg se vad som står i din fars testamente

Jag fick äktenskapsförordet skickat till min Mail. Tack för tips  

men om han testamenterat nåt till oss, är det inget som hans frus barn kan styra över om hen har makt över ekonomin? 

• Anonym (A)

Vi är två barn och mina föräldrar önskade detta ifall de själva tappar förståndet och litar då på att vi ser till att deras tillgångar sköts på bästa sätt för dem. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2022-09-27 13:41:16 följande:

Vi är två barn och mina föräldrar önskade detta ifall de själva tappar förståndet och litar då på att vi ser till att deras tillgångar sköts på bästa sätt för dem. 

Aha! 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 13:39:39 följande:

Jag fick äktenskapsförordet skickat till min Mail. Tack för tips  

men om han testamenterat nåt till oss, är det inget som hans frus barn kan styra över om hen har makt över ekonomin? 

Hänger helt på hur testamentet är skrivet samt det dokument du skrivit på. Har du en kopia?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jur) skrev 2022-09-27 13:50:48 följande:
    Hänger helt på hur testamentet är skrivet samt det dokument du skrivit på. Har du en kopia?

Jag har bara en kopia på äktenskapsförordet och framtidsfullmakten. 

där står att egendom som gåva, arv, testamente ska vara vardera parts egendom. 

pappa har sagt att han har guld osv. Och som tillfaller oss. 

• villervaller

Vi har gjort något liknande i vår familj.
    Helt enkelt så är din pappas och dennes fru att deras önskan är att denna person värnar om deras ekonomi om dom skulle vara inkapabla till att göra det själva. Demens, ålderdomshem, olycka etc.

Dels fungerar det som fullmakt så denna person rent juridiskt kan ta hand om deras ekonomi. 

Det är en försäkran från deras sida att ni syskon inte skall börja bråka om vem som skall ta hand om detta.

Det ersätter inte arv eller liknande utan detta dokument skall vara giltigt medans dom fortfarande är i livet.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 13:37:54 följande:

Precis. En framtidsfullmakt är det. Varför skrev ni på den? 
    är det fler barn inblandade? 

Det kan inte ändra på men tillgångarna finns ju. Om en har fullmakt över någons ekonom kan den ju sälja guldet t.ex. som Egentligen skulle tillfallit nån annan? Eller fattar jag fel. Jo jag bör fråga. 

En framtidsfullmakten skrivs under av den som ger fullmakt, och bevittnas. Det kan även vara bra, eller nödvändigt att den eller de som får fullmakt skriver på. Förstår inte varför du behövde skriva på, du fick väl kopia hoppas jag, så du kan läsa igenom ordentligt.

Framtidsfullmakter brukar specificera precis vad de gäller, att sörja för person och ekonomi, tex betala räkningar. De brukar inte ge rätt att göra något drastiskt och allt ska göras för fullmaktgivarens bästa, men du måste kontrollera vad det står, det går inte gissa. Hoppas det var sista gången du skrev på något utan att veta vad det var.  
Svar på tråden Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?