Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?

Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 13:37:54 följande:

Precis. En framtidsfullmakt är det. Varför skrev ni på den? 
    är det fler barn inblandade? 

Det kan inte ändra på men tillgångarna finns ju. Om en har fullmakt över någons ekonom kan den ju sälja guldet t.ex. som Egentligen skulle tillfallit nån annan? Eller fattar jag fel. Jo jag bör fråga. 

En framtidsfullmakten skrivs under av den som ger fullmakt, och bevittnas. Det kan även vara bra, eller nödvändigt att den eller de som får fullmakt skriver på. Förstår inte varför du behövde skriva på, du fick väl kopia hoppas jag, så du kan läsa igenom ordentligt.

Framtidsfullmakter brukar specificera precis vad de gäller, att sörja för person och ekonomi, tex betala räkningar. De brukar inte ge rätt att göra något drastiskt och allt ska göras för fullmaktgivarens bästa, men du måste kontrollera vad det står, det går inte gissa. Hoppas det var sista gången du skrev på något utan att veta vad det var.  
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 14:08:04 följande:

i framtidsfullmakten står att sonen ska fatta ALLA beslut gällande personlig egendom när någon utav dom inte längre kan göra sin talan. 

det var då jag undrade om det även gällde det som är testamenterat till nån annan av barnen. Om det nu är så?

det står också att det finns dokument och testamenten som denna son ska ansvara för sker efter deras önskemål typ. 

Om guld är testamenterat till någon, kan det bli så att sonen måste sälja det om det behövs för att betala räkningar, om det inte finns andra tillgångar. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 16:24:01 följande:
    pappas eller fruns räkningar hoppas jag då. 
    Ja bara pappas räkningar förstås, det är väl hans guld
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 16:23:01 följande:

Okej, som Jag förstått det har dom bara huset gemensamt. Det andra har dom enskilt enligt äktenskapsförordet. Då har väl hennes barn rätt att få ut sitt arv efter henne. Om hon dör först? 

men med huset skulle dom ju behöva sälja och skicka ut den ena mer eller mindre. Pappa har sagt att han skulle köpa ut dom om hon avlider. Att han har så pass
    mkt tillgångar. 

förstår dock inte varför det är så viktigt att hennes son ska svara för allt då, inkl tillgångar. 

Om han hamnar på tex demensboende, kan frun få bo kvar i huset eftersom sonen ser till att din pappas del i huset inte säljs (dvs ingen kräver att hela huset säljs). 

Om någon av dem dör blir det ju annorlunda, då verkar det finnas ett testamente som styr vad som händer med den avlidnes egendom, och framtidsfullmakten gäller för den efterlevande, förutsatt att den trätt i kraft. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Anonym) skrev 2022-09-27 16:54:44 följande:

Ja precis, det finns testamente och men f.fullmakten ska ju bara gälla när läkare konstaterat att han eller hon inte kan svara för sig. 

det jag finner så märkligt är bara att det verkar som att hennes son ska ha så stort inflytande på pappa, och ALL egendom som dom skrivit med stora versaler. Det kan ju röra sig om 20 år framåt i tiden och dö kanske inte ens han har kontakt med hennes son. 

men jag, hans dotter ska bara finna mig i att han för pappas talan när det gäller allt? 

Ja du får finna dig i att din pappa bestämt så här. Om din pappa ångrar sig i framtiden kan han annullera fullmakten. 
    Omöjligt att veta vem som överlever vem.
Svar på tråden Vad har jag skrivit på egentligen när det gäller arv?