Anonym (TS) skrev 2022-09-28 12:44:25 följande:
Det är precis så det är här med. Hon bytte förening till en ?bättre? men allt har blivit sämre för henne. Förmodligen byter hon förening till nästa säsong men mitt hjärta blöder av att se henne såhär. Det låser sig totalt för henne och hon blir så ledsen och besviken på sig själv när hon inte presterar i topp. Det pratar vi såklart om men jag kan inte påstå att hon vill prata med oss. Däremot har det blivit att hon alltid vill ha med oss när det rör träningar och tävlingar. Vilket vi ställer upp på så ofta vi bara kan. Att se henne spela nu är som att se en annan människa. Jag kan inte sporten mer än jag lärt mig under hennes år men jag ser på hennes kroppsspråk redan när hon kommer ut att det här inte är bra. Sen tystnad i bilen hem och gråten i sängen. Hade mitt barn dragits till en destruktiv miljö hade jag ju gjort allt i min makt för att få henne därifrån. Nu är sporten det destruktiva och då ska jag tänka annat? Det känns så konstigt med råd om coachning etc för mig som aldrig satsat. Ska inte sport vara välmående?
Jag förstår precis och det är samma upplevelse som jag haft med mitt barn också. Precis det du skriver med att man kan se på hela kroppsspråket när hen kommer ut på planen att det är inte den spelare som jag såg förra året. Det jag sagt hela tiden då är att när det väl lossnar så kommer hen dels att få med sig det nya hen faktiskt lärt sig i den nya bättre klubben och kan då kombinera det med det hen faktiskt redan var bra på men inte lyckats få fram det här året (pga att självförtroendet inte funnits där när tränarens förtroende sviktar jämfört med tidigare år när tränaren byggde allt på henne).
Uppmuntra din dotter att byta klubb om det inte känns bra. Precis som du säger så ska idrottandet ge glädje och inte ångest. Och prata också med henne om att även i landslagen så är det ju jättebra spelare som inte får vara med så om man verkligen vill satsa så är det något som ständigt är med en (höll på att skriva om man inte är typ Zlatan, men även han har ju fått sitta på bänken, men det kan ju vara ett exempel på att det drabbar alla). Och långsiktigt så kanske hon kommer fram till att hon kanske hellre är säker på sin plats i ett sämre lag än kämpar för att ens få komma med i ett bättre. Och att känslan kring det kan ändras genom åren och det är inte fel att söka sig till det ställe som för stunden känns mest rätt utifrån ens ambitioner och spelglädje.