Anonym (TS) skrev 2022-09-26 20:52:41 följande:
Styra tonåring
Ja att styra en tonåring är ju omöjligt. Men om man märker att något inte är bra för ens barn ska man styra då fast de är i tonåren? Eller hur hårt ska de få ?slå? sig för att upptäcka och välja själva. I vårt fall handlar det om dotterns sport. Hon har alltid satsat och varit rätt duktig men nu mår hon inte bra i den miljön. Hon skapar stress och press på sig, huvudet verkar inte med presterar sämre och fastnar i en ond cirkel. Vilket bidrar till ett jäkla humör även utanför sporten och en dålig självkänsla. Vi har pratat och pratat. Men hon vill satsa. Nu känner jag att det börjar gå så långt för henne att jag vill säga nej, ingen mer sport på ett tag. Hon behöver ju absolut inte sluta men hon behöver en paus. Samtidigt menar hon att hon inte får missa något för då är framtiden inom sporten körd.
Styra är nog inte den bästa vägen framåt. Utan försök istället med diskussion och att lyssna på varandra.
Om hon inte mår bra: kan något förändras för att hon ska må bättre? Om sporten är mycket viktig så kanske hon behöver välja bort något annat för att det ska fungera? Eller att hon får hjälp med rutiner som sömn, mat, återhämtning för att orka.
Och du kan även vara tydlig med att hennes sätt att hantera pressen nu - med dåligt humör mm är dåligt både för henne och er andra. Ni vill hjälpa henne, men hon behöver göra sin del och inte ta ut sin frustration på er andra i omgivningen.
Även tonåringar som inte satsar på sport eller liknande har det ofta jobbigt med sig själva, mycket som händer i kroppen och hjärnan. Press från alla möjliga håll med skola, vänner, kropp etc.
Jag har curlat mina tonåringar lite extra under den jobbigaste tiden, tex frukost på sängen, hjälpt med läxorna, skjutsat mer och så. Sånt som de egentligen klarar själva, men som kan vara stöttande under en jobbig period och som också upplevs som omtanke och att nån bryr sig. Jag tycker att det har funkat bra på mina barn och hjälpt dem genom jobbiga perioder. Tycker att det kan hjälpa mig också om jag är extra trött och utarbetad och min man säger, gå och vila du, jag fixar middagen och disken idag.