Anonym (styr) skrev 2022-09-28 09:58:34 följande:
Styra är nog inte den bästa vägen framåt. Utan försök istället med diskussion och att lyssna på varandra.
Om hon inte mår bra: kan något förändras för att hon ska må bättre? Om sporten är mycket viktig så kanske hon behöver välja bort något annat för att det ska fungera? Eller att hon får hjälp med rutiner som sömn, mat, återhämtning för att orka.
Och du kan även vara tydlig med att hennes sätt att hantera pressen nu - med dåligt humör mm är dåligt både för henne och er andra. Ni vill hjälpa henne, men hon behöver göra sin del och inte ta ut sin frustration på er andra i omgivningen.
Även tonåringar som inte satsar på sport eller liknande har det ofta jobbigt med sig själva, mycket som händer i kroppen och hjärnan. Press från alla möjliga håll med skola, vänner, kropp etc.
Jag har curlat mina tonåringar lite extra under den jobbigaste tiden, tex frukost på sängen, hjälpt med läxorna, skjutsat mer och så. Sånt som de egentligen klarar själva, men som kan vara stöttande under en jobbig period och som också upplevs som omtanke och att nån bryr sig. Jag tycker att det har funkat bra på mina barn och hjälpt dem genom jobbiga perioder. Tycker att det kan hjälpa mig också om jag är extra trött och utarbetad och min man säger, gå och vila du, jag fixar middagen och disken idag.
Tack för svar, vi gör nog redan mycket av det. Dottern har också redan riggat sitt liv för att sporten ska vara nummer så finns inte mycket där att ordna. Det här är mycket mentalt. I sportens värld är ju Allt din prestation. iom Att hon lever och andas sin sport finns det ju inte så mycket vid sidan om som kan väga över åt det positiva när sporten går dåligt. Det är hennes identitet men jag tycker hon far illa av det. Vi har alltid försökt hjälpa henne att ha en balans o hinna vänner o andra aktiviteter men ju äldre hon blir desto mer bestämmer hon såklart själv.