Karriärbyte från lärare, vad kan man göra istället? Hur är era erfarenheter av YH-utbildningar?
Anonym (Ness) skrev 2022-09-25 22:58:54 följande:
Jadu, jag har lång utbildning bakom mig och utbildar mig nu till lärare. Vill du kort berätta varför du vill sluta som lärare?
Saker som gör att jag vill lämna yrket: scheman utan luft där man får stressa runt hela dagen, förväntan att man ska vara som en jäkla morsa åt ungarna vare sig det handlar om att lösa konflikter eller påminna om inlämningar och annat (vi snackar nu högstadiet och gymnasiet...), griniga föräldrar som ifrågasätter allt och lite till flera gånger i veckan, man ska hinna med diverse rapporter till huvudmannen flera gånger under läsåret, alla möjliga extrauppgifter som "ingår" vilket kan vara allt från att städa toaletterna och köket till att ha bibliotekstjänst, hålla i studietid utanför schemat, röja förråd och annat, dåliga chefer som antingen hatar sitt jobb eller är oempatiska och mest försöker sätta dit en på olika sätt (på 12 år har jag haft EN bra av sex olika), förtroendetiden där man förväntas lägga tio timmar av sin fritid per vecka på att jobba om man har ferietjänst (vila är överskattat tydligen), det finns inga vettiga kursböcker på plats utan jag måste själv skapa mitt material eller sitta och gå igenom en myriad av olika kursböcker som skolan sen kanske inte ens har råd att köpa in i flera hundratal, pedagogiska verktyg som ska testas en månad för att sedan göra nåt annat och bara slösar tid jag hade kunnat lägga på att t ex för- eller efterarbeta (förra läsåret la vi två timmar i veckan på att älta detta) och slutligen, trots att ungdomarna antagligen är den bästa delen av jobbet, så finns det gott om riktigt jobbiga både individer och ibland hela klasser där hela arbetslaget går på knäna för att de är så krävande. Lägg till detta att man för att ha en vettig lön måste byta arbetsplats titt som tätt med allt det innebär av nya digitala system, nya rutiner, nya kollegor, nya arbetssätt mm. Just nu ligger jag ca 7000:- under snittlön (!) trots många års erfarenhet men har för mycket i livet för att orka byta arbetsplats mitt i allting. Jag tror till och med att de nyexade har nästan samma lön som mig. Vi får se hur det blir nästa läsår, om jag stannar kvar i det trygga, om vi kan prata upp min lön eller om jag måste byta för att få en vettig lön.