Karriärbyte från lärare, vad kan man göra istället? Hur är era erfarenheter av YH-utbildningar?
Angående föräldrarbemötandet vill jag bara säga det att man kan se det ifrån ett annat perspektiv också.
Många av oss har antingen upplevt, eller sett, lärare mobba elever under våran uppväxt och resultaten är att vi växer upp och ser till så det inte drabbar andra barn. Det har gått ifrån att vara extremt från ett håll och nu har man gått för långt åt andra hållet istället.
Tyvärr så drabbar det vettiga lärare som sen slutar och väljer en helt ny bana.
Man kan också fråga sig varför föräldrar låter deras barn drabbas av sin egen historia. Eftersom att detta är en del i den begynnande lärarbristen, är det ju knappast något som gör det bättre för sitt barn.
till TS
Jag har, i perioder av trötthet på yrket funderar på medicinsk sekreterare (relativt kort yh utbildning, med stor efterfrågan). För mig är dock lönen ett för stort kliv neråt. En idé kan ju vara att kolla på ditt/dina ämnen och se om du kan tillgodoräkna dig något? Jag har övervägt biomedicinsk analytiker, då jag är utbildad biologi/kemi och kanske hade fått tillgodoräkna mig en del.
Lönen går att få upp utan alltför många byten. Man måste dock vara en bra förhandlare. Jag har typ snittlön, något Högre. Jag har dock förhandlat rätt hårt och helt enkelt inte skrivit under avtal under en viss nivå, begärt rimlig lön sen hållt fast vid det. En bra rektor som vill anställa/behålla personal löser det, om man ger dem tid. Hos oss styr HR lönerna, men en rektor kan slåss för vilka de vill anställa till vilken lön.
År du dock tillsvidare anställd nu, kan du bara få en stor justering om du har uppenbar snedsit.s kanske du har det och kan driva det?
Tycker det är trist att se kollegor lämna yrket, men förstår det också. Just nu älskar jag mitt jobb, fullt ut, men i perioder har jag verkligen tänkt annat.