Inlägg från: Anonym (Läraren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läraren)

Karriärbyte från lärare, vad kan man göra istället? Hur är era erfarenheter av YH-utbildningar?

Hej!
    Jag är engelsklärare i gymnasiet och vill inte jobba som det längre. Ångrar mitt yrkesval och funderar över alternativ och vad jag kan arbeta med istället.

Har bl.a. funderat på YH-utbildning till byggnadsingenjör. Finns det någon här som gått en sådan? Är ni nöjda med utbildningen samt ert jobb efter examen? Hur är lön och karriärmöjligheter i jämförelse med de som läst högskoleingenjör? (Jag funderar bl.a. på Nackademin om någon läst där).

Någon som gått en annan YH-utbildning ni är nöjda med? Vilken? Berätta gärna om era erfarenheter :) Ni får gärna berätta om ni är missnöjda också. 

Finns det någon engelsklärare här som har bytt bana? Vad arbetar ni med nu i så fall? Krävs utbildning? Har ni på något sätt haft nytta av den utbildningen ni har i en annan bransh? 

Någån med lång utbildning (4-5 år) som har hoppat på en ny universitetsutbildning? Var det värt det? 

Någon som har ett jobb ni trivs väldigt bra med, men där inte utbildning krävs, vad jobbar ni med?

Tacksam för alla tips och input kring hur jag kan byta bana egentligen :) Är öppen för många olika altrenativ och kan behöver lite inspiration. 

• Svar på tråden Karriärbyte från lärare, vad kan man göra istället? Hur är era erfarenheter av YH-utbildningar?
  • Anonym (Läraren)

Anonym lärare, jag kan känna igen mig i en hel del av din beskrivning tyvärr..
    Anonym (Ness) skrev 2022-09-25 22:58:54 följande:

Jadu, jag har lång utbildning bakom mig och utbildar mig nu till lärare. Vill du kort berätta varför du vill sluta som lärare?

Ok, vad är du utbildad till? Vad för typ av lärare urbildar du dig till nu? Hur kom du fram till att du vågade satsa på en ny lång utbildning? 

Jag vill byta främst pga. arbetsmiljön. Det är väldigt stressigt att vara lärare och även om man lägger mycket tid och engagemang och gör ett bra jobb, så får man väldigt lite uppskattning för det man gör.

Bland det jobbigaste tycker jag är att vissa elever och föräldrar är så repektlösa i sitt bemötande. Man blir ofta ifrågasatt t.ex. när det kommer till betygsättning, hur tydlig man än är i processen. Man kan bli ifrågasatt om allt möjligt, från att man inte anpassar sin undervisning tillräckligt eller att man inte "håller ordning i klassrummet", oavsett om det inte finns någon grund för kritiken och inte på ett konstruktivt och trevligt sätt heller. Föräldrar utan kunskap, erfarenhet eller utbildning inom läraryrket påstår sig veta "att läraren gjort fel" och hur "läraren borde göra". Jag upplever att elever knappt behöver ta något ansvar alls, medan läraren ska "fixa allt".

Det kan också vara oerhört krävande att bedriva undervisning i vissa klasser, stökigt, hög ljudvolym och otrevligt bemötande. Det vill inte jag längre ha i min vardag. 

Flera delar som gör att man blir trött, arg och ibland ledsen. Jag drömmer därför om ett yrke med god arbetsmiljö och där man blir bemött med respekt.

Vill också säga att det finns många positiva delar med yrket, så jag vill inte skrämma dig nu när du går utbildningen. Har kollegor som trivs toppenbra. Några saker som jag tycker är positivt är att jag alltid haft jättebra kollegor, och det är kul att följa elever och se hur de lär sig och utvecklas. Varienarnde är det också.

Jag känner bara att det är inte ett yrke för mig..
  • Anonym (Läraren)
    Dockan skrev 2022-09-26 13:06:13 följande

till TS

Jag har, i perioder av trötthet på yrket funderar på medicinsk sekreterare (relativt kort yh utbildning, med stor efterfrågan). För mig är dock lönen ett för stort kliv neråt. En idé kan ju vara att kolla på ditt/dina ämnen och se om du kan tillgodoräkna dig något? Jag har övervägt biomedicinsk analytiker, då jag är utbildad biologi/kemi och kanske hade fått tillgodoräkna mig en del.

Lönen går att få upp utan alltför många byten. Man måste dock vara en bra förhandlare. Jag har typ snittlön, något Högre. Jag har dock förhandlat rätt hårt och helt enkelt inte skrivit under avtal under en viss nivå, begärt rimlig lön sen hållt fast vid det. En bra rektor som vill anställa/behålla personal löser det, om man ger dem tid. Hos oss styr HR lönerna, men en rektor kan slåss för vilka de vill anställa till vilken lön.

År du dock tillsvidare anställd nu, kan du bara få en stor justering om du har uppenbar snedsit.s kanske du har det och kan driva det?

Tycker det är trist att se kollegor lämna yrket, men förstår det också. Just nu älskar jag mitt jobb, fullt ut, men i perioder har jag verkligen tänkt annat. 

Ja, man vill ju helst inte gå ner i lön alltför mycket, gärna upp om det går :) Men det viktigaste är ändå att man trivs så klart. Är nöjd med min lärarlön nu, men även om jag fick högre skulle det inte motivera mig att stanna.

Ska försöka kolla om det finns någon utbildning där jag kan tillgodoräkna mig något från mina ämnen. 

Vad härligt att du trivs så bra som lärare nu :) 
  • Anonym (Läraren)
    Anonym (G) skrev 2022-09-27 20:51:08 följande:

Mitt ex var lärare, i hennes umgängeskrets ingick 7 st lärare, samtliga utom en sa upp sig, med orden ett rent skit jobb.

Samtliga arbetar inom nya arbetsplatser idag och är mycket glada över beslutet.
    Mitt ex börja inom bank, har sedan arbetat sig uppåt. Nu med en riktigt bra tjänst o mycket bra lön, dvs jämfört vad hon skulle haft som lärare.
    Förmåner utöver lön var bla personal lån, räntan är mycket förmånlig. Nästa gick till NCC , håller i föredrag osv inom bolaget.

Vad jag sett, alla hitta ett bättre betalt arbete relativt enkelt, samt bättre arbetsmiljö.

Intressant! Vet du om det var tjänster de fick utan att skola om sig? Jag skulle tro att det är svårt att få jobb på bank utan utbildning. Berätta gärna om du vet mer om vad de andra gör och hur de tog sig dit. 
  • Anonym (Läraren)
    Anonym (G) skrev 2022-09-29 22:35:06 följande:
    Om man ser på nyheter, typ Kiruna, förklara lite av lärare bristen, svårt att rekrytera handlar inte bara om det geografiska området.

Mitt ex hade några poäng inom ekonomi, inte kompletta. hon börja inom Nordea direkt i Uppsala, gick sedan vidare uppåt.
    Kompisen via NCC hade bara lärare, men togs in via vana att prata inför människor.
    Mycket handlar om att våga söka vidare.
    Kul att höra! Det ger mig hopp att jag också skulle kunna hitta något bra om jag kollar lite efter andra jobb :) 
    Anonym (Vims) skrev 2022-09-29 23:55:40 följande:

Började som engelsklärare. Efter att ha jobbat ett år läste jag diverse kurser i juridik och ekonomi i ett par år. Fick superbra jobb på företag inom juridik-ekonomi där arbetsspråket var engelska. Har stor nytta av mina engelska studier. 

Vad roligt! Jättebra att du fick nytta av engelskan också. Om jag hade satsat på en längre utbildnng idag är det mycket troligt att jag hade valt just inom ekonomi eller juridik, men då kanske det räcker med att jag läser några kurser då :) 
Svar på tråden Karriärbyte från lärare, vad kan man göra istället? Hur är era erfarenheter av YH-utbildningar?