• Limajo

Fler med barn med diagnos som blir utfryst?

Det spelar liksom ingen roll att ditt barn inte är elakt med flit. Många barn blir osäkra inför ett barn som är utagerande och de är för små för att man ska kräva att de har förståelse för hans svårigheter. Förmodligen har de sagt till sina föräldrar att de inte vill leka med ditt barn och det måste man faktiskt respektera. Det bästa kan vara att ni hittar en kompis som är lite likadan, då har ju föräldrarna också mer kunskap hur de ska agera i situationer som går överstyr.

• Limajo
    bella_friedman skrev 2022-09-24 14:47:15 följande:
    Nej det är faktiskt barnen själva som frågat på skolgården och vill följa med hem, plus att de leker på rasterna. men jag behöver ju föräldrarnas medgivande annars blir det svårt när de är så här små. jag tycker det är lite fegt att inte svara faktiskt. Jag har aldrig påstått att jag skulle tvinga nån? Utan jag frågade i ett forum för funktionsnedsättningar OM någon med barn med npf känner igen sig.

jo det är ju klart att vi pratar hemma, men en diagnos går ju inte att prata bort - det är därför han har en funktionsnedsättning.
    Ja men det är väl ganska självklart att vissa föräldrar blir tveksamma om de hör om ett barn är stökigt och sen hör föräldern av sig och undrar om barnen ska leka. Jag tror du behöver hitta ett tillfälle och prata med någon förälder och inte bara sms:a.
  • Limajo

Jag tror som sagt att du behöver få direktkontakt med föräldrarna. Jag har själv barn med npf som inte är utagerande men kan uppfattas som annorlunda och som npf-förälder behöver man jobba mer på att bygga relationer. Och har man ett barn som det sker konflikter kring kan det vara extra viktigt. Jag har ett barn i min närhet som jag känt i många år men jag och hans mamma råddar fortfarande kring lekträffar för att det inte ska bli fel mellan barnen. 

Det är bara att bita ihop och vänja sig tyvärr.

• Limajo
    Anonym (Sorry) skrev 2022-09-24 20:20:06 följande:

Nu har inte jag en son med diagnos men två döttrar 12 o 13 varav 13 åringen har diagnos. Hon har varit utanför ända sedan skolstart.  

?
    Jag jobbar själv på skola, och kan tyvärr säga att väldigt många vuxna har noll förståelse för barn med diagnoser och många tycker att barnen helt enkelt är ouppfostrade. Så kan det givetvis också vara. Men många av oss som har barn med diagnos kämpar så oerhört mycket för att få vardagen att fungera. 

Usch det gör ont att läsa. Mitt ena barn är också ensam men han lider inte så mycket av det tack och lov. Har ni försökt hitta vänner bland andra npf-familjer?
  • Limajo
    bella_friedman skrev 2022-09-24 21:07:02 följande:
    Ja ska försöka jobba mer på att bygga relationer. Sonen är mycket social och har svårt att förstå varför han inte kan leka med sina kompisar. Jag är ofta i sitsen att försöka jaga vänner att leka med. Jag har kompisar med barn vilket skulle kunna vara perfekt men tyvärr klickar inte barnen lika bra. Så synd! Men vänskaper går verkligen inte att tvinga fram. Det är dock lättare med de jag känner utanför skolan för de är mer förstående, känner mig sen innan osv. Vi får se hur det utvecklar sig.

Det kan ju vara lättare att skapa kompisar om man bara leker och inte har lektioner ihop. Finns det någon lokalförening inom Attention där du bor? Eller fb-grupper för familjer med npf?

• Limajo
    bella_friedman skrev 2022-09-24 21:31:18 följande:
    Jag borde kolla upp det faktiskt. Har ni testat det?
    Inte själv men jag vet andra som gör det. Jag var med ett tag i en fb-grupp för npf-föräldrar och där styrdes det upp många träffar. Barnen är ju ofta lite ensamma.
Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?