• Citronella

Fler med barn med diagnos som blir utfryst?

Jag tror du läser in lite väl mycket i att de inte svarar. De kanske inte kan svara precis när de ser SMSet och sedan glöms det bort. Ring upp dem istället. 

• Citronella
    bella_friedman skrev 2022-09-24 19:08:26 följande:
    Ja det har du helt rätt i faktiskt. Jag skulle kunna ringa upp också, men känns lite mer påfluget kanske. Men på så sätt har man lättare att förklara omständigheterna som inte går så bra i ett kort sms.
    Går man in med inställningen att den andra inte vill låter man lätt tveksam och avvaktande något motparten reagerar på och då brukar det bli nej, en självuppfyllande profetia med andra ord. Det är inte så svårt att säga nej i telefon (eller fysiskt) folk gjorde det hela tiden innan SMS fanns. 
  • Citronella
    Anonym (HemsktD) skrev 2022-09-25 00:45:32 följande:

Det jag reagerar på är föräldrarnas beteende. Så omoget beteende av vuxna människor som dessutom är föräldrar och ska uppfostra sina barn till bra människor. Det är inte konstigt att mobbing fortsätter existera när vuxna mobbar andra vuxna, för barn ser det och tar efter det. Ett slitet uttryck men ack så sant är att barn inte gör som vi säger utan som vi gör. Vissa ska helt enkelt inte skaffa barn.

Vad gör skolan? Är han intresserad av någon fritidsaktivitet? Det kan vara lättare att hitta kompisar om man delar ett gemensamt intresse.

Vad ska skolan göra? Det här sker på fritiden.
  • Citronella
    Anonym (Snus) skrev 2022-09-25 21:05:18 följande:

Eftersom ingen hittills verkar ha reagerat på att det är dig föräldrarna slutat hälsa på och inte svarar på sms från så kanske det är dig de har problem med och inte sonen?
    Min son har haft en kompis på fsk vars mamma jag verkligen inte har något utbyte av. Jag har därför alltid svarat nej när min son och kompisen frågat om att hälsa på hos varann.
    Vet att många av mina kompisar med äldre barn har pustat ut när barnen äntligen blivit så stora att de kan komma över utan föräldrar. De flesta vuxna har väl inte jättestort intresse av att hälsa på hos sina barns kompisar efter jobbet och dricka kaffe med deras föräldrar? 
    Jag skulle tro att detta problem faktiskt löser sig automatiskt när barnen blir såpass stora att de själva kan ringa hem och fråga om kompisar kan följa med. 

Barnen går i skolan då behöver inte en förälder bara med (om inte barnet har särskilda behov) Här går barn i den åldern hem till varandra fast föräldern jobbar. 
  • Citronella
    Anonym (Tesse) skrev 2022-09-26 09:47:58 följande:
    Är era 6-7-åringar ensamma hemma på eftermiddagarna och bestämmer själva vart de går efter skolan? Eller hur menar du? 
    Naturligtvis måste de berätta för sina föräldrar vart de ska. Och ja många är ensamma på eftermiddagen det är inget konstigt så var det när jag växte upp också. 
  • Citronella
    Anonym (Elma) skrev 2022-09-29 08:31:52 följande:
    Menar du allvar? Måste han vara stökigare än andra annars hade han inte fått en diagnos? Min sin har svår adhd. Han har aldrig hamnat i konflikt med något annat barn och han har aldrig stört på lektionen. När jag berättar att han har Adhd så får jag ofta höra men han som är så lugn. 
    Det låter som att han har ADD. Att ha svår hyperaktivitet borde rimligtvis märkas. 
  • Citronella

Elma: En timme? Testade de honom inte längre än så? Det låter som att han är feldiagnostikernad det är inte ovanligt när vården behöver göra tester på löpande band så snabbt så möjligt. 

Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?