• Anonym (Elma)

Fler med barn med diagnos som blir utfryst?

Fyfan vad dåligt av föräldrarna att inte svara. Så ouppfostrat.

jag har en son som har enligt utredning svår ADHD. Han är varken impulsiv eller överaktiv. Men han har koncentrationsproblem. Han leker med många i skolan men blir sällan bjuden hem till någon och nästan på kalas. Vet inte vad det beror på eftersom han enligt läraren aldrig har hamnat i konflikt med någon. Det enda jag kan komma på är att han även har en motorisk diagnos och andra barn märker att han är annorlunda.

sen har lillebrorsan en kompis med svår ADHD som är utåtagerande, impulsiv och sjövild och jag skulle aldrig komma på tanken att inte bjuda hem honom. Men det krävs planering då både jag och min man måste vara hemma. För han klättrar upp i bokhyllor, plockar upp husdjur från buren utan att fråga och river ut saker. Vi är helt slut när han går hem men vi skulle aldrig frysa ut honom.

• Anonym (Elma)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-09-26 13:24:27 följande:
    D

Detta verkar dock inte gälla TS son. Han måste vara stökigare än andra barn, annars skulle han inte fått en diagnos, men att andra barn vill umgås med honom och leka, tyder på att det inte är så allvarligt, samt att andra barn förstår att det sker oavsiktligt. I TS fall verkar det främst vara föräldrarna som är tveksamma, eller så finns det andra skäl till att de inte har svarat.
    Menar du allvar? Måste han vara stökigare än andra annars hade han inte fått en diagnos? Min sin har svår adhd. Han har aldrig hamnat i konflikt med något annat barn och han har aldrig stört på lektionen. När jag berättar att han har Adhd så får jag ofta höra men han som är så lugn. 
  • Anonym (Elma)
    Citronella skrev 2022-09-29 09:31:34 följande:
    Det låter som att han har ADD. Att ha svår hyperaktivitet borde rimligtvis märkas. 
    Nej, han har kombinerad form enligt utredningen. I skolan är det koncentrationen som han har problem med men hemma är det konflikter. De tyckte även att han var impulsiv under utredningen, bla för att han var snabb i testerna utan att tänka sig för, han pekade på första bästa bilden tex. Sedan påpekade de att han hade svårt att sitta stilla på stolen, han satt hela timmen på stolen men vred och vände på sig.
  • Anonym (Elma)
    Citronella skrev 2022-09-30 08:23:37 följande:

Elma: En timme? Testade de honom inte längre än så? Det låter som att han är feldiagnostikernad det är inte ovanligt när vården behöver göra tester på löpande band så snabbt så möjligt. 

Nej, det jag menar är att passen var ju 50-60 min långa. Sedan fick vi pauser mellan passen och var där flera dagar. Däremot kan jag tycka att 50-60 min är väldigt länge för en 6-åring att koncentrera sig.
Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?