Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Betala av lån med arv?

Betala av lånet. Räntorna kommer snart höjas ännu mer.

Du måste inte betala av hela, det kan vara bra att ha en viss buffert också.

• Anonym (S)
    Anonym (Petra) skrev 2022-09-21 22:14:02 följande:
    Jag har stabil ekonomi och sparar flera tusen varje månad utan problem. Ska jobba 15-20 år till. 
    Barnen är väl problemet... De är runt 20(så kostar inte mig något) och jag funderar på om det är bättre att ge dem arvet som kontantinsats till framtida bostad, men vem vet när de är klara med studier, beredda att stadga sig, osv. 
    Om du ger dem arvet är det inte alls säkert att det går till en kontantinsats. Bättre då att du behåller pengarna tills det är dags och ge pengarna för just det syftet.
  • Anonym (S)
    Anonym (Petra) skrev 2022-09-21 22:26:29 följande:
    Jag är säker på att de inte hade slösat bort pengarna, men visst, man kan inte vara säker. Dessutom vill jag inte att arvet varken blir uppätet av inflationen eller tappar i värde på börsen...
    Hur skötsamma ens barn än är så kan de få svåra tider där de känner att de behöver ta av arvet så ja, det kan gå till allt möjligt. Du får förvalta pengarna som du vill tills vidare, det är ju trots allt dina pengar i nuläget ändå.
Svar på tråden Betala av lån med arv?