• Anonym (Petra)

Betala av lån med arv?

Ett tag har det ju varit bättre att investera än att amortera, men nu är det väl tvärtom? Jag kommer att få ett arv som jag skulle kunna betala av mitt bostadslån med. (eller lägga pengarna i någon fond/ISK) Är det bäst att betala av lånet? Buffert finns ändå.

• Svar på tråden Betala av lån med arv?
  • Anonym (Skuldfri)

Personligen skulle jag betala av lånet. Gjorde det för många år sedan och känner mig trygg med en boendekostnad i huset på ca 4.000 i månaden.

• Anonym (Clear)

Har betalt av alla lån, det ger frihet med låga omkostnader, man kan vara mer ledig utan att det märks av i ekonomin, man behöver inte bry sig om räntehöjningar o inflation.

• Elin pelin

Beror väl helt på hur mycket lån du har, hur gammal du är och hur din livssituation är.
    Har du pensionering runt hörnet och låga lån är det kanske dumt att betala av lånet (brukar vara svårt att öka lånet sedan när man är pensionär)

Har du precis fått barn kanske du vill ha låga månadsutgifter, eller pengar som kan ge guldkant på livet? Osv...
  • Anonym (S)

Betala av lånet. Räntorna kommer snart höjas ännu mer.

Du måste inte betala av hela, det kan vara bra att ha en viss buffert också.

• Anonym (Petra)
    Elin pelin skrev 2022-09-21 21:18:54 följande:

Beror väl helt på hur mycket lån du har, hur gammal du är och hur din livssituation är.
    Har du pensionering runt hörnet och låga lån är det kanske dumt att betala av lånet (brukar vara svårt att öka lånet sedan när man är pensionär)

Har du precis fått barn kanske du vill ha låga månadsutgifter, eller pengar som kan ge guldkant på livet? Osv...
    Jag har stabil ekonomi och sparar flera tusen varje månad utan problem. Ska jobba 15-20 år till. 
    Barnen är väl problemet... De är runt 20(så kostar inte mig något) och jag funderar på om det är bättre att ge dem arvet som kontantinsats till framtida bostad, men vem vet när de är klara med studier, beredda att stadga sig, osv. 
  • Anonym (Suck!)

Finns ju de som tagit blancolån för att lösa sitt CSN-lån ... Inte så höga studieskulder där kanske ....

• Anonym (Hus)

Betala av en hel del och spara eller investera resten. Det här moderna påfundet att ge barnen en bostad eller pengar till en förstår jag mig inte på. På min tid fick man klara sig själv när man gått ut gymnasiet. Om ens föräldrar köper en bostad hur ska man då nånsin lära sig stå på egna ben?

• Anonym (S)
    Anonym (Petra) skrev 2022-09-21 22:14:02 följande:
    Jag har stabil ekonomi och sparar flera tusen varje månad utan problem. Ska jobba 15-20 år till. 
    Barnen är väl problemet... De är runt 20(så kostar inte mig något) och jag funderar på om det är bättre att ge dem arvet som kontantinsats till framtida bostad, men vem vet när de är klara med studier, beredda att stadga sig, osv. 
    Om du ger dem arvet är det inte alls säkert att det går till en kontantinsats. Bättre då att du behåller pengarna tills det är dags och ge pengarna för just det syftet.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (S) skrev 2022-09-21 22:19:20 följande:
    Om du ger dem arvet är det inte alls säkert att det går till en kontantinsats. Bättre då att du behåller pengarna tills det är dags och ge pengarna för just det syftet.
    Jag är säker på att de inte hade slösat bort pengarna, men visst, man kan inte vara säker. Dessutom vill jag inte att arvet varken blir uppätet av inflationen eller tappar i värde på börsen...
Svar på tråden Betala av lån med arv?