Inlägg från: Sommars |Visa alla inlägg
  • Sommars

Hjälp, bonussonen tar kol på vår familj!

Hej!

Behöver få skriva av mig och gärna tips från personer som är i samma situation som mig!

Vår familj består av mig min sambo vårt gemensamma barn samt min sambos barn sen innan. Tonåringen är 14 år och hans lillebror är 8 år.

Tonåringen håller bokstavligen på att bryta sönder hela vår familj. Han är otrevlig , sur, negativ hela tiden. Han vill aldrig prata eller hitta på nåt. Han har börjat det sista 6 månaderna att smita ut på kvällen fast han har satta tider när han ska komma hem.
    Han ska pengar hela tiden och får han ej det blir han sur och ännu mer otrevliga. Han får veckopeng en gång i veckan och då ska hab tömma disken. Han kan även få matpengar en dag på helgen för att käka typ pizza med nån kompis.

Igår kom vi på honom att han snott pengar från sin lillebrors plånbok!!!!  

Igår

• Svar på tråden Hjälp, bonussonen tar kol på vår familj!
  • Sommars

Känns som hela vår familj kretsar runt honom....   han tar kål på oss. Som jag känner för stunden så orkar jag inte ens se ungen.

// Från en trött bonusmorsa som ställt upp i vått och torrt men känner nu stooor besvikelse

• Sommars

Tack för ditt svar 😀

Pengarna erkänner han inte att han tog ur plånboken. Vi har misstänkt att det försvunnit lite då och då så vi skrev upp hur mkt det var kvar och vips så var 50 lappen borta.
    Han ska ge tillbaks dessa 50 på måndag av sin veckopeng.... blir ännu mer besviken att han inte erkänner och sa att det var fel gjort. Vi vet att det var han! 
    Allt han säger ljuger han om......
    En utredning är på G gällande honom...  Han skiter i allt mam säger och ljuger samt är otrevlig...  Ingen fin personlighet.

Har du bonusbarn?

• Sommars

Fyyy så otacksamt.
    Bonus vuxna är i många fall en otacksamroll.

Mamman i detta fall har honom så sällan, när hab är där swishar hon pengar till han så ser hon inte röken av han på hela dagen så då är det problemet löst.
    Hon är inte intresserad och det låter bra när sambon pratar med henne via telefon men fungerar ej i praktiken. Hon har haft en taskig uppväxt som hon skyller på.

Har sagt till min sambo att jag börjat tröttna nu efter 3 år av ständigt bråk... när han var liten var han så lugn och gullig men är allt annat än det nu.
    Jag gör det mesta för han men han ljuger,  är otrevlig, försover sig flera ggr I veckan och tar inte år sig av nåt..

just nu sitter jag i kö till bup får vi se vad de säger

Vad säger din sambo om er situation?

• Sommars
    elsi skrev 2022-09-20 13:10:28 följande:
    Tycker du att pojken ska vara tacksam att han har fått bo med dig och vara en del av er familj? Och när han mår dåligt och agerar ut så är det färdigt med din välvilja? Han duger bara när han är lugn och gullig. Tråkigt att du kallar er för familj under de premisserna. 

Du beskriver en pojke vars värld verkar gunga, han har dålig kontakt med sin mamma, bor mest hos sin pappa och där finns du som ser honom som ett stort problem som du knappt vill ha att göra med. 

Och varför är det du som gör det mesta med honom? Är pappan också dysfunktionell och smiter från sitt föräldraansvar? Ingen förälder alltså, och så du som börjar tröttna. Låter inte som nån särskilt fin situation för ett barn direkt.

Sommars skrev 2022-09-18 08:08:13 följande:

Hej!

Behöver få skriva av mig och gärna tips från personer som är i samma situation som mig!

Vår familj består av mig min sambo vårt gemensamma barn samt min sambos barn sen innan. Tonåringen är 14 år och hans lillebror är 8 år.

Tonåringen håller bokstavligen på att bryta sönder hela vår familj. Han är otrevlig , sur, negativ hela tiden. Han vill aldrig prata eller hitta på nåt. Han har börjat det sista 6 månaderna att smita ut på kvällen fast han har satta tider när han ska komma hem.
    Han ska pengar hela tiden och får han ej det blir han sur och ännu mer otrevliga. Han får veckopeng en gång i veckan och då ska hab tömma disken. Han kan även få matpengar en dag på helgen för att käka typ pizza med nån kompis.

Igår

Sen att han inte vill hitta på nåt, dels så är det normalt för tonåringar att inte vilja hänga med vuxna och småsyskon. Och sen, varför skulle han vilja hänga med er som bara ser honom som ett bråkigt problem? Kan inte vara särskilt kul alls. 

Hoppas BUP kan initiera någon familjebehandling så att de vuxna omkring den här pojken kan börja fungera som omsorgspersoner, annars är nog risken överhängande att det går riktigt dåligt för honom. Jag får ont i magen bara av att läsa det du skriver, kan bara föreställa mig hur det skulle vara att vara pojken och känna av detta i sitt hem nästan dagligen. 
    Super trist att du går in med en sån inställning som att jag vore ett monster när det är jag som bryr mig mest om honom, att han ska få en fin framtid och lära sig vad som är rätt eller fel!

Fick inga tips av dig så du hade inte ens behövt skriva detta korkade inlägg.
  • Sommars
    Magical skrev 2022-09-21 08:32:53 följande:
    Ja jag har bonusbarn, 3 stycken Glad. Två egna också. I vår familj är det mina ungdomar som har NPF-diagnoser, bonusbarnen har inget sånt. 
    Däremot har ingen av dem någonsin gjort såna saker som i ert fall - diagnoser eller inte. 

Bra att det finns en utredning planerad för det skulle kunna vara "något". Det där med impulskontroll och konsekvenstänk låter inte helt utvecklat hos denne unge man. 

Jättebra med BUP men det borde vara pappan som ringer dit. Antar du har hunnit haft det samtalet nu, men jag gissar att de kanske sa att de inte kan säga så mycket till dig som inte är vårdnadshavare? Så brukar det vara. Info rent generellt kan de så klart ge. 

Har ni haft någon kontakt med Soc? Det låter på din beskrivning som om det inte alls fungerar hos mamman, och delvis inte hos er heller, så det vore rimligt om du anmälde oro för barnet - du HAR ju oro. Då kan föräldrarna erbjudas stöd den vägen. 
    Om det blir utredning via BUP brukar man erbjudas föräldrastöd även där.
    Nej BUP lämnade ingen info så det var vårdnadshavaren som behövde ringa in så min sambo skall ringa och höra hur det går går om vi får komma på samtal. Det är vi alla vuxna runt som behöver familjestöd.

elsi skrev 2022-09-20 13:10:28 följande:
    Tycker du att pojken ska vara tacksam att han har fått bo med dig och vara en del av er familj? Och när han mår dåligt och agerar ut så är det färdigt med din välvilja? Han duger bara när han är lugn och gullig. Tråkigt att du kallar er för familj under de premisserna. 

Du beskriver en pojke vars värld verkar gunga, han har dålig kontakt med sin mamma, bor mest hos sin pappa och där finns du som ser honom som ett stort problem som du knappt vill ha att göra med. 

Och varför är det du som gör det mesta med honom? Är pappan också dysfunktionell och smiter från sitt föräldraansvar? Ingen förälder alltså, och så du som börjar tröttna. Låter inte som nån särskilt fin situation för ett barn direkt.

Sommars skrev 2022-09-18 08:08:13 följande:

Hej!

Igår

Sen att han inte vill hitta på nåt, dels så är det normalt för tonåringar att inte vilja hänga med vuxna och småsyskon. Och sen, varför skulle han vilja hänga med er som bara ser honom som ett bråkigt problem? Kan inte vara särskilt kul alls. 

Hoppas BUP kan initiera någon familjebehandling så att de vuxna omkring den här pojken kan börja fungera som omsorgspersoner, annars är nog risken överhängande att det går riktigt dåligt för honom. Jag får ont i magen bara av att läsa det du skriver, kan bara föreställa mig hur det skulle vara att vara pojken och känna av detta i sitt hem nästan dagligen. 
    Super trist att du går in med en sån inställning som att jag vore ett monster när det är jag som bryr mig mest om honom, att han ska få en fin framtid och lära sig vad som är rätt eller fel!

Fick inga tips av dig så du hade inte ens behövt skriva detta korkade inlägg.
  • Sommars
    snöblask skrev 2022-09-21 08:03:16 följande:

Låter exakt som min tonåring. Åh han är min egen och jag är trött på honom. Så är tonåringar. Fortsätt med uppfostran och sätt ner foten rejält när han gör grejer som är över gränsen. strunta i småsaker och minska förväntningar. Men glöm inte att han också är liten mitt i all den ilska, surhet, egoism som är de sidor man ser. En tonåring behöver känna kärlek och att ni finns där oavsett.

Som du skriver så bortser vi från många småsaker.Men att sätta ner foten behöver verkligen annars vet jag inte var det slutar.
    Står som sagt i kö för rådgivning / utredning hos BUP. 
    Hur är din tonåring med empati?
    Vi pratar ofta om att bry sig om själv mkt men även att visa empati inför andra människor.
    Tyvärr finns ingen empati alls.... låtsas ibalnd om som inte vissa människor finns....
Svar på tråden Hjälp, bonussonen tar kol på vår familj!