Inlägg från: Anonym (g) |Visa alla inlägg
  • Anonym (g)

Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?

Anonym (Folk är idioter, alla andra kommer få betala.) skrev 2022-09-17 19:05:43 följande:
    Tack för tipset ;)

Jag berättar såklart inte för folk att de är idioter men just paret jag nämner har själva inte dragit sig för att driva med och fnysa åt folk som faktiskt haft de tufft på riktigt, utan egen förskyllan, då jag har extra svårt att bita mig i tungan. 
    Då ska de bara ha! Tror sig vara något mer för att de belånat sig högt, men driver med folk som inte har möjlighet eller vilja att ha deras ohållbara, giriga livsstil.

Tycker inte att du ska bita dig i tungan! Idioter behöver ibland få höra att de är idioter; )
  • Anonym (g)
    Anonym (,,,) skrev 2022-09-17 19:14:46 följande:

Men sköt du ditt så får väl andra ta hand om sitt eget? Förstår inte varför du behöver starta en tråd om det. Och nej, jag tillhör inte den kategorin människor själv om du nu trodde det. Jag tillhör snarare samma kategori som du själv, men tycker din tråd tillför precis inget. 

Nähä. Vad tycker du att andra trådar tillför då?

Som "Jag matchar inte med någon på tinder", "vad har ni i kylskåpet hemma?" "kläder från hm har inte samma storlekar som PoP" "dagisfröken tittade konstigt på mig när jag hämtade barnen idag, varför?" osv, osv i all oändlighet.

Detta är ett mycket viktigt ämne som är verklighet för många som fallit för den giriga livsstilen och överbelånat sig utan att lyssna till banker eller andra ekonomiska råd. 

Du kanske inte tycker att några trådar tillför något? Forum kanske helt enkelt inte är för dig?
  • Anonym (g)
    EpicF skrev 2022-09-17 19:18:42 följande:

En villa på 6 miljoner är en vanligt pris och inte alls något miljonärspris... 

I Norrland, Dalsland, Dalarna och Värmland får du ett riktigt hyggligt ställe för 6 millar.
    Men ja, i Sthlmsområdet får du på sin höjd en vanlig Sverigevilla.

• Anonym (g)
    Anonym (Avundsjuk?) skrev 2022-09-17 23:30:08 följande:

Var finns det statistik på detta, eller tror du att det är så?

Jag och de flesta jag känner har villor i 6-miljonersklassen, pool och dyra bilar men vi har inga problem med att räntan går upp då vi har tagit med det i vår beräkning och inte lever över våra tillgångar.

Du drar alla över en kam och försöker förminska andras intelligens vilket tyder på att du är en osäker person med mindervärdeskomplex. Varifrån får du att andra inte har tagit en rejäl räntehöjning på 7% i sina beräkningar? En del har faktiskt råd med pool och dyra bilar trots det rådande läget. 

Ts drar ju inte alla över en kam. Det är de som leker rika som får sig en släng av sleven. Lite ödmjukhet hade inte skadat för denna grupp människor som tror sig vara något de inte är.
    De häcklar de som har det svårt på riktigt och gråter nu om att politikerna ska hjälpa dem, medan vi som sparat och snålat får betala för deras materialistiska köptvång om det ska utgå "krispaket" till de som lever över sina tillgångar.

De som lever över sina tillgångar är Lyxfällan-fall.

De som har råd på riktigt utan att ta lån är inte den grupp som ts klagar på. Tog du det som så?
  • Anonym (g)
    Tecum skrev 2022-09-18 17:05:36 följande:

TS har en poäng, men haken med den är att bostadsmarknaden har varit så överhettad i flera år och den familj som velat ha eller behövt en större bostad har inte haft något annat val än att agera på marknaden. Om drömhuset dyker upp är det svårt att avstå för det som ev kan hända. Och räntehöjning har nog alla med sunt förnuft vetat att den kunde komma, men elprischocken har ingen rådgivare eller ekonom förutsett. Så där har politikerna ett ansvar att kompensera, i synnerhet mtp hur mycket staten tjänar på elpriset bara i moms...

Men de som både köper dyrt och sedan direkt ger sig in på kostsamma renoveringar får skylla sig själva.

Fast då ska ju politikerna kompensera alla och inte bara barnfamiljer som vägrar dra in på något.

Vi som släcker lampor, skruvat ner temperaturen inne, tar kortare duschar mer sällan, slutat titta på TV, att använda torkskåp och diskmaskin har ju gjort något åt vår tidigare livsstil istället för att brassa på som vanligt. Därför borde även vi isf kompenseras för de uppoffringar vi gjort.
    Utan att vi som sparar in på el hade gjort det så hade det kanske blivit tal om ransonering? Vilket få hade önskat.
  • Anonym (g)
    Anonym (Lasse) skrev 2022-09-18 19:09:21 följande:

Jag tänker att det blir en tankeställare för oss alla. För mig känns det bisarrt att människor som har miljonbelopp i boendet och miljonbelopp på banken skulle få subventioner. Om man själv känner att det vore rimligt så kan man inte "identifiera sig" med dem som har det mycket, mycket sämre ställt och riskerar ännu högre inflation på grund av subventioner till de som har pengar på banken att betala med. Helheten i hela samhället är det intressanta här, inte någons eventuella privata mallerier över att andra har det sämre än en själv, eller möjliga skadeglädje över att se någon få byta ner sig.
    De flesta har inkomst, lån och skatt. Några har dessutom mycket pengar och värdepapper. Sedan måste vi vara vuxna människor när dessa saker förändras, och framför allt se till de som har det allra tuffast. 

Ja, bidrag brukar annars gå till dem som har det sämst. Miljonärer ska inte ha extra bidrag för att kunna behålla "drömhuset" som de bara inte kunde avstå ifrån utan att överbelåna sig. De får redan barnbidrag, rut och rot-bidrag och jobbskatte-bidrag. Vi har ingen förmögenhetsskatt längre.

Många klagar på bidragstagare som har funktionsnedsättningar eller på annat sätt har svårt att klara ett arbete. I själva verket är vi alla i Sverige bidragsberoende. Men av någon mystisk anledning kallas det avdrag och subventioner istället för bidrag när det är samma sak.
    I statens kassa är det ingen skillnad på bidrag, avdrag eller subventioner, de ekonomiska kostnaderna blir densamma oavsett vad man kallar bidragen. Varför hitta på olika namn? Är det så fult med bidrag att man måste hitta på ett nytt namn för att inte kränka stackars Svenssons?

Föräldraledighetsbidrag, sjukpensions-bidrag, a-kassebidrag, rut och rot-bidrag (rätt sjukt att du i Sverige kan få bidrag till att anställa städhjälp eller renovera, men ska väl inte säga något för har utnyttjat det själv, såg det som att få bidrag för att fixa köket som verkligen var i behov av det, lyxrenoveringar kan man gott bekosta ur egen ficka), jobbskatte-bidrag, moms-bidrag, elcykel-bidrag, hemtjänst-bidrag, förskole-bidrag.. Har säkert glömt en massa bidrag.
  • Anonym (g)
    Kockobello skrev 2022-09-18 21:18:29 följande:
    Det kallas avdrag därför att det dras av på någonting man bekostar. Bidrag är någonting man bara får. 
    Socialbidragstagare och sjukpensionärer får bidrag för att bekosta mat, hygienartiklar och internet. Ja, socialbidragstagare har inget annat, men det kan sjukpensionärer ha, varför kallas det då inte sjukavdrag istället för sjukbidrag? Den som får soc, pension, sjukbidrag och låg och medelinkomsttagare osv bidrar dessutom med betydligt högre andel av sin disponibla inkomst till moms på mat och kläder en vad en miljonär gör.
    De som har det sämst lägger heller inte pengar på hög för att själva få ränta utan ger allt de får i moms varje månad bara för att ställa mat på bordet. Så de bidrar med betydligt mer i moms räknat på inkomst.

Jag har fått rotbidrag för att få hjälp att bekosta att renovera köket. Det tackar jag för. Men ser det inte på något sätt som att jag är oumbärlig för att jag kunnat anställa någon i några h för att få detta bidrag/avdrag.

Får barnbidrag för att bekosta en del av mitt barn. Men barnet kostar mer. Precis samma sak som rut och rot-"avdrag" isf. Varför kallas det inte barn-avdrag isf?
  • Anonym (g)
    Tecum skrev 2022-09-18 21:27:26 följande:
    Kompensationen för el ska gå till alla i förhållande till förbrukningen. Så var det i våras när vi fick den kompensationen. Även med kompensation är elen så dyr att det inte går att "brassa på som vanligt".

Det låter sunt att bara de sämst ställda ska få ersättning, "de rika" får klara sig själva. Men då bygger vi på byråkratin och göder x antal tjänstemän som för våra skattepengar ska sitta och göra gränsdragningar och hantera överklaganden. Nej tack!
    Javisst är det ju lika kostnadskrävande att anställa en massa tjänstemän som ska behovspröva. Det är ju därför barnbidraget inte är behovsprövat eftersom någon räknat ut att det skulle bli dyrare eller detsamma med handläggare som behovsprövar än att ge alla.

Frågan är då varför socialtjänsterna, har jobbat som boendestödjare så vet hur det fungerar något sånär, i kommunerna inte bara ger bidrag till alla som nolltaxerar och har en diagnos? När staten hävdar att socialbidraget ska vara vårt yttersta skyddsnät.
    Men kommunerna gör allt för att slingra sig. Det ska in nya sjukskrivningar var 3 e månad, trots att handläggaren vet att person X varit sjukskriven i 10 år.
    Det ska till kostnadskrävande arbetsmarknadspolitiska program med nära 100% deltagande för att ens få ut socialbidraget vilket går emot statens regler. Existensminimum kan även bli avdrag på om handläggaren tycker att en person har för mycket frånvaro. Jobb ska sökas så att arbetsgivare får en massa onödigt att göra för människor som inte har något värde alls på arbetsmarknaden.

Visst är det bra att människor som kan arbeta får krav och hjälp för att komma ut i arbete. Men när man ser personer som aldrig någonsin kan bli anställda och aldrig går ut pga fobier bli tvingade till den ena åtgärden efter den andra så undrar man om det inte bara är ett enda enormt slöseri med pengar.

För några år sen försökte jag hjälpa en man på 48 år att få förtidspension som det hette då. Han hade haft ätstörningar hela livet och hade förlorat alla tänder pga det. Hade ett utseende som ett krigsoffer men blev ändå tvingad att söka jobb. En läkare vi konsulterade inom psykiatrin tyckte att han kunde pensioneras. På FK sa läkaren där att han ju hade haft ett jobb som diskare på timmar under några månader när han var 20 så pension gick inte för sig.
    Hans egen läkare skrev ut näringsdrycker men ville ändå inte sjukskriva eftersom hans hälsoproblem var "självförvållade" pga av att ätstörningen satt i huvudet.
    Han tog livet av sig senare fick jag höra.

Jag bytte jobb. Mitt hjärta blödde verkligen av att se alla sjuka och förtvivlade individer som hade högre krav på sig än de kunde klara av utan boendestödjare som kom och följde dom till soc, fk, läkare, arbetsmarknadspolitiska åtgärder, psykiatrin. Hade det inte varit billigare att bara ge dessa personer förtidspension eller sjukpension kan man ju undra? Det hade lyft ett stort ok av stress från deras axlar dessutom.
    Det är väldigt tyst om denna gruppen. De har ingen kraft att själva vara drivande och överklaga egna avslag. Hur ska de ha kraft att skriva insändare, engagera sig på andra sätt när de inte kan fixa saker som gagnar dem själva?
    Känner att jag har ett ansvar att föra deras talan även om det mest blir på forum.
  • Anonym (g)
    Anonym (Sanning med modifikation) skrev 2022-09-19 18:01:01 följande:
    Men du får väl sjukbidrag om du är långtidssjukskriven...
    Vi andra får jobba för lönen och lägga mellan 30-60% för att diverse bidrag skall finnas. 
    Tycker varken elbidrag eller coronabidrag eller barnbidrag ska finnas. 
    Däremot måste regeringen jobba efektivare och inte tvångsbeskatta allt och alla för än det ena än det andra. Hade det inte funnits massa extra skatter på el o drivmedel hade problemet inte uppstått.
    Nej du får ju jobbskattebidrag; ) Ingen anställd betalar mer än runt 25% i skatt på utfört arbete. Det gör iaf jag med jobbskattebidraget.
    Är du skriven på Lidingö eller Danderyd så betalar du ännu mindre i skatt ironiskt nog. Förmögenhetsskatten är dessutom ett minne blott.
    Sverige ligger bland de länder som har det högsta antalet miljardärer per capita, det är även här som antalet miljardärer ökar snabbast i världen.

Att du ens kan med att shamea någon för att den är sjukskriven är riktigt vidrigt av dig!

Se skatten som en avgift för att bo i ett civiliserat land. Det gör jag.
    Är mycket stolt över den skatt jag betalar till samhället. Var arbetslös ett halvår för längesen så vet hur det känns att känna sig som någon som inte bidrar. Inte kul alls!

Kanske du behöver bli arbetslös eller sjukskriven själv för att förstå? 

Flytta till Bulgarien, där är både inkomst och företagsskatt på 10%, men du får ingen samhällsservice alls. Tom sjukvården har klappat ihop.
    Eller kanske Iran? För runt 10 år sen så betalade de 3-4 kr litern för bensin pga att regimen där gav bidrag till folket för att förstöra miljön, förlåt, subventioner. Skulle gissa att det höjts något nu. Kanske dubbelt?
Svar på tråden Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?