• Svw

Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?

Nej vi ska inte tycka synd om någon. Men jag förstår inte vad ni vill? Det låter som att ni tycker det är bra att Sverige hamnar i fritt fall ekonomiskt. Medelklassen är den stora drivmotorn i ekonomin och att folk ska sälja/fly hus och hem för att el och räntor blir för dyrt är väl det sämsta alternativet för Sverige? Då kommer det ta alldeles för lång tid innan ekonomin kommit på fötter igen. Själv sitter jag i en lägenhet med låga elpriser och räntorna överlever vi, men jag tycker på inget vis att det här är bra för Sverige. Vi VILL ha ruljangs på bostadsmarknaden och att företagen kan gå runt. Oavsett om man tycker att folk har förköpt sig eller inte, så är det här katastrof för svensk ekonomi. Går medelklassen dåligt, går Sverige dåligt. 

• Svw

Jag har inte sett något inlägg som säger att alla yrken inte behövs? Nåväl. En sjukvårdares jobb är mycket viktigare än mitt. Men om vi nu tittar utanför Stockholm så bor även sjuksköterskor, busschaufförer och andra i hus i elområde 3 och 4 där det kommer att bli jävligt dyrt i vinter. Utanför storstäderna bor många, om inte de flesta, i hus. Och hus har många köpt dyrt även här. (en snabb googling ger att busschaufförer tjänar ca 30 000/mån. För mig tillhör de medelklassen).

Svar på tråden Ska vi verkligen tycka synd om de som förköpts sig när räntan var låg?