Inlägg från: Anonym (Caroline) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Caroline)

Veckopeng växelvist boende.

Jag har en dotter med mitt ex. Hon är 13 år   

hemma hos mig får hon 80/-/v plus kläder,godis och pengar till bio mm. 
    jag betalar dessutom ca 4 skidweekends varje vinter och 4 veckors solsemester varje år  det gör inte han  Han har Inte dålig ekonomi  tvärtom  

pappan ger henne halva BB men hon måste då stå för allt själv. 

jag och dottern är helt ok med upplägget men pappan är inte. 

problemet i Hans ögon är att dotterns kort har vi bägge åtkomst att se i bankappen och han kontrollerar den hela tiden. Det gör inte jag. 

Han tycker att hon använder ?hans? pengar på veckor hos mig. 

jag tycker detta är orimligt och att det är hennes pengar. Jag understryker att hon inte använder dom för att hon inte får tillräckligt av mig. 

jag anser att dottern får spendera sina pengar hur hon väljer, så länge det inte skulle gå till farliga saker  

det är samma med kläder  
    Hon får ta med sig vad hon önskar av dina saker till hemmet hos pappan, för mig  Men pappan får rapptus om hon tar med något från honom  Inget blir förstört hos oss kan tilläggas  
    min tanke är att det ÄR hennes saker som hon bestämmer över  ingen ska väl använda hennes kläder när hon inte är där😂  

Hur ska jag tänka och förklara för min imbecilla ex make?

• Svar på tråden Veckopeng växelvist boende.
  • Anonym (Caroline)

Drottningen 1970

Jaf håller helt med dig. Han har blivit helt Locos sen vi skildes. Har redan dragit honom till rätten, för att dottern skulle gå sin talan hörd om vilken skola hon ville välja, och hennes växelvisa boende. 

Han vägrade henne t.o.m. ett barnsamtal, som rätten ignorerad, och gav henne rättighet att välha hur och vart hon vill vistas och gå i skolan. Så JA, han är pucko. Men till trots då gillar hon sin pappa, som barn gör. 

Håller helt med om dina tankar. 

• Anonym (Caroline)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-09-17 12:20:43 följande:

Och, hon får så klart ha vilka kläder hon vill på vilka veckor. Fan karln har ju sjuka kontrollbehov..... Förstör hon något får hon väl köpa nytt? Är det inte så pengar funkar? Är det inte just därför han ger henne halva bb att köpa kläder och annat för? Saknar ord.

Precis!

Jag undrar mest om han ska använda tjejkläderns själv varannan vecka🤦🏻?♀️😂. 

Hon tar alltid ansvar om hon tappar bort något så det är noll problem. 

• Anonym (Caroline)
    Tom Araya skrev 2022-09-17 12:21:47 följande:
    Du har rätt. Det är dotterns pengar och saker, hon bestämmer, inte pappan.
    Tack😊
  • Anonym (Caroline)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-09-17 12:18:24 följande:

Han ger vad han vill. Du ger vad du vill. Han vill köpa sig fri från ansvar för klädesköp mm, fine. Du har inga problem med att köpa kläder, istället får dottern en mindre slant att handla för, fine.

Sluta ge henne veckopeng. Ge henne istället hela summan när ni får löning, dvs du ger 360:- direkt och pappan ger 625:- direkt, sedan spenderar hon pengarna hur hon vill under månaden. Och pappa ska enbart hålla käft om vad hon lägger pengarna på. Jag skulle dock gärna se att ni uppmuntrade henne till att spara en del av det, att spara är alltid en bra idé.

Absolut, byta och ge månadspeng istället. 

Hon är duktig att spar med, men det kan absolut förbättras. Tack för omtanke. 

Håller helt med att han inte ska kontrollera och bestämma HUR hon ska använda sina pengar eller vilken vecka. 

• Anonym (Caroline)
    Anonym (...) skrev 2022-09-17 13:38:40 följande:

Om hon är mogen nog, så ge henne hela bb, så slipper ni diskussionen. Helt sjukt att han ska kontrollera hennes bankutdrag. 

Ett annat förslag är:
    ordna ett annat konto till tjejen, ett kort som står i ditt namn så att han inte får de bankutdragen.
    Du kan lägga in pengarna från dig där, så kanske hon kan använda det kontot i första hand. Då ser han inte de köpen. Hon kan använda det kortet där han lägger in pengar till "förståndiga" saker så har han inget att klaga på. 

Trist men ibland kanske man behöver göra sånt för att barnet ska slippa stress över pappas reaktion. Utgår från att hon redan fattat att pappa inte beter sig helt normalt. 

Men jag håller med ovan om att det är en bra ide att skippa veckopeng - då försvinner problemet. 

Sant! jag har ett sånt konto och kort med till hemen. Så så kan jag nog göra. Så slipper vi det problem. 
    Hon har fattat för länge sen att han är lite onormal  
    Han går igenom hennes väska varje gång hon vart hos mig med, väldigt integritetskränkande.
    Tvättade hennes gossedjur som luktade mamma, bara för att. Sånt gjorde henne väldigt ledsen.

• Anonym (Caroline)
    Anonym (...) skrev 2022-09-17 13:40:25 följande:

Och givetvis får barn ta med sig saker mellan hemmen när det är deras saker! Eller ska hon ha en mobil hos dig, en hos honom, en dator hos dig, en hos honom, en cykel etc? 

Mobilen är en annan historia. Han kopplade upp den mot paddan så han kunde läsa alla våra konversatione.Sjukt!

Han vägrar dessutom att betala för mobilen OM han inte får se hennes samtalslista.
  • Anonym (Caroline)
    Anonym (typ samma, fast tvärtom...) skrev 2022-09-19 13:52:36 följande:

Är i lite samma situation, fast jag är pappa till två barn och betalar 500 euro per månad och barn i underhåll till barnens mamma (bor i Finland; här får mammor underhåll och allt barnbidrag även om man bor varannan vecka...).

Det där underhållet ska täcka hobbyer, kläder, fritidssysselsättningar, "resor i vardagen", telefon etc. - samt "fickpengar". Alltså på ALLA dagar. Jag har fått ett "umgängesavdrag" som är ca 2 euro per dag - räcker alltså knappt till barnens frukost.

Jag tycker mamman ska ge barnen veckopeng/månadspeng samt betala deras busskort MEN ICKE. Hon har också bråkat enormt om kläderna sedan barnen var små, och enda som har hjälp har tyvärr varit att inte införskaffa något alls själv till barnen, vilket jag gjorde från början, för då säger hon till barnen "Där ser ni! Jag sa ju att pappa borde köpa kläder till er!". För att sedan vägra skicka kläder med barnen för det "får väl du ordna själv".

Jag vet inte riktigt vad jag ska öra för att få henne att förstå. De har mitt betalkort i buss-appen så de kan använda buss (som jag kan frysa på hennes dagar), men hur ska jag göra med fickpengar? Känns så surt att betala så himla mycket i underhåll PLUS att betala allt för barnen på mina dagar...

Funderar på att helt enkelt vägra ge barnen fickpengar och bara upprepa varje gång att jag skickat deras fickpengar till deras mammas konto, men känns lite som att barnen kommer i kläm...

Nåt annat tips?

Det dör verkar ju lite galet med. Hur kan systemet fungera så? Har ni familjerätten i Finland med samarbetssamta?

jag har iof prövat det med exet innan jag drog till tingsrätten. För han lyssnade inte på det heller. 

trist!

• Anonym (Caroline)
    Anonym (...) skrev 2022-09-19 13:58:24 följande:
    Jag vet en förälder som var lite så där i perioder. Den personen fick sedan diagnos schizofreni. Säger inte att han har det, men något fel är det på honom. 

Kontrollbehov har han ju verkligen. Men hon är så gammal nu, skulle kunna sluta bo hos honom exempelvis- på sikt. Kanske är så att hon till slut vägrar åka dit. 

Vad skulle hon själv säga inför nästa gång hon ska dit, så talar hon om för honom att han inte får gå igenom hennes väska, mobil etc - för det är som du skrev integritetskränkande. Fattar han inte kanske hon ska vägra åka dit? 

Har ni försökt samarbetssamtal? Du kan orosanmäla hur dottern har det hos pappan, så måste han på samtal (du också så klart) - kanske får han i af en tankeställare av det? 

Yes, prövat samtbetssamtal, allt i stort sätt t.o.m. medling. INGEphar hjälpt. När vi kom till rätten blev det till slut att dottern fick rätt. Domaren läste lusen av honom misstänker min advokat.  Men det är ju 1,5 år sen nu. Så han har börjat om nu. 

jo dottern är ju lite rädd för att säga till honom tyvärr. 

men jag peppar henne hela tiden 
    samt vår stora son blir heligt förbannad på honom? ofta. 

Han var ALDRIG så här när vi var gifta, så han måste slagit i huvudet väldigt hårt, efter. 

• Anonym (Caroline)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-09-17 17:15:22 följande:
    Se till att koppla bort den funktionen och betala för mobilen själv. Hennes integritet är viktig!

Vad sjutton har det blivit med karln? Har han aldrig visat såna här kontrollbehov innan, eller var det en av orsakerna att ni gick isär kanske?
    Precis vad jag gjort. Jag betalar själv. Sen berättade jag för dottern så att hon även bytte lösenord. 
Svar på tråden Veckopeng växelvist boende.