• Anonym (Caroline)

Veckopeng växelvist boende.

Jag har en dotter med mitt ex. Hon är 13 år   

hemma hos mig får hon 80/-/v plus kläder,godis och pengar till bio mm. 
    jag betalar dessutom ca 4 skidweekends varje vinter och 4 veckors solsemester varje år  det gör inte han  Han har Inte dålig ekonomi  tvärtom  

pappan ger henne halva BB men hon måste då stå för allt själv. 

jag och dottern är helt ok med upplägget men pappan är inte. 

problemet i Hans ögon är att dotterns kort har vi bägge åtkomst att se i bankappen och han kontrollerar den hela tiden. Det gör inte jag. 

Han tycker att hon använder ?hans? pengar på veckor hos mig. 

jag tycker detta är orimligt och att det är hennes pengar. Jag understryker att hon inte använder dom för att hon inte får tillräckligt av mig. 

jag anser att dottern får spendera sina pengar hur hon väljer, så länge det inte skulle gå till farliga saker  

det är samma med kläder  
    Hon får ta med sig vad hon önskar av dina saker till hemmet hos pappan, för mig  Men pappan får rapptus om hon tar med något från honom  Inget blir förstört hos oss kan tilläggas  
    min tanke är att det ÄR hennes saker som hon bestämmer över  ingen ska väl använda hennes kläder när hon inte är där😂  

Hur ska jag tänka och förklara för min imbecilla ex make?

• Svar på tråden Veckopeng växelvist boende.
  • Drottningen1970

Du kan inte förklara på annat sätt att pengarna och kläderna är hennes och hon använder dom på vilka veckor hon vill. Han verkar sjuk i huvudet. Ska ungen verkligen bo där halva tiden?

• Drottningen1970

Det är jobbigt nog för barn att ha två hem. Att en 13 åring till på köpet ska ha mammakläder och pappakläder är en absurditet på gränsen till psykisk misshandel.

• Anonym (Caroline)

Drottningen 1970

Jaf håller helt med dig. Han har blivit helt Locos sen vi skildes. Har redan dragit honom till rätten, för att dottern skulle gå sin talan hörd om vilken skola hon ville välja, och hennes växelvisa boende. 

Han vägrade henne t.o.m. ett barnsamtal, som rätten ignorerad, och gav henne rättighet att välha hur och vart hon vill vistas och gå i skolan. Så JA, han är pucko. Men till trots då gillar hon sin pappa, som barn gör. 

Håller helt med om dina tankar. 

• Anonym (Enkelt)

Han ger vad han vill. Du ger vad du vill. Han vill köpa sig fri från ansvar för klädesköp mm, fine. Du har inga problem med att köpa kläder, istället får dottern en mindre slant att handla för, fine.

Sluta ge henne veckopeng. Ge henne istället hela summan när ni får löning, dvs du ger 360:- direkt och pappan ger 625:- direkt, sedan spenderar hon pengarna hur hon vill under månaden. Och pappa ska enbart hålla käft om vad hon lägger pengarna på. Jag skulle dock gärna se att ni uppmuntrade henne till att spara en del av det, att spara är alltid en bra idé.

• Anonym (Enkelt)

Och, hon får så klart ha vilka kläder hon vill på vilka veckor. Fan karln har ju sjuka kontrollbehov..... Förstör hon något får hon väl köpa nytt? Är det inte så pengar funkar? Är det inte just därför han ger henne halva bb att köpa kläder och annat för? Saknar ord.

• Tom Araya
    Anonym (Caroline) skrev 2022-09-17 11:19:01 följande:
    Veckopeng växelvist boende.

Jag har en dotter med mitt ex. Hon är 13 år   

hemma hos mig får hon 80/-/v plus kläder,godis och pengar till bio mm. 
    jag betalar dessutom ca 4 skidweekends varje vinter och 4 veckors solsemester varje år  det gör inte han  Han har Inte dålig ekonomi  tvärtom  

pappan ger henne halva BB men hon måste då stå för allt själv. 

jag och dottern är helt ok med upplägget men pappan är inte. 

problemet i Hans ögon är att dotterns kort har vi bägge åtkomst att se i bankappen och han kontrollerar den hela tiden. Det gör inte jag. 

Han tycker att hon använder ?hans? pengar på veckor hos mig. 

jag tycker detta är orimligt och att det är hennes pengar. Jag understryker att hon inte använder dom för att hon inte får tillräckligt av mig. 

jag anser att dottern får spendera sina pengar hur hon väljer, så länge det inte skulle gå till farliga saker  

det är samma med kläder  
    Hon får ta med sig vad hon önskar av dina saker till hemmet hos pappan, för mig  Men pappan får rapptus om hon tar med något från honom  Inget blir förstört hos oss kan tilläggas  
    min tanke är att det ÄR hennes saker som hon bestämmer över  ingen ska väl använda hennes kläder när hon inte är där😂  

Hur ska jag tänka och förklara för min imbecilla ex make?

Du har rätt. Det är dotterns pengar och saker, hon bestämmer, inte pappan.
  • Anonym (Caroline)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-09-17 12:20:43 följande:

Och, hon får så klart ha vilka kläder hon vill på vilka veckor. Fan karln har ju sjuka kontrollbehov..... Förstör hon något får hon väl köpa nytt? Är det inte så pengar funkar? Är det inte just därför han ger henne halva bb att köpa kläder och annat för? Saknar ord.

Precis!

Jag undrar mest om han ska använda tjejkläderns själv varannan vecka🤦🏻?♀️😂. 

Hon tar alltid ansvar om hon tappar bort något så det är noll problem. 

• Anonym (Caroline)
    Tom Araya skrev 2022-09-17 12:21:47 följande:
    Du har rätt. Det är dotterns pengar och saker, hon bestämmer, inte pappan.
    Tack😊
  • Anonym (Caroline)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-09-17 12:18:24 följande:

Han ger vad han vill. Du ger vad du vill. Han vill köpa sig fri från ansvar för klädesköp mm, fine. Du har inga problem med att köpa kläder, istället får dottern en mindre slant att handla för, fine.

Sluta ge henne veckopeng. Ge henne istället hela summan när ni får löning, dvs du ger 360:- direkt och pappan ger 625:- direkt, sedan spenderar hon pengarna hur hon vill under månaden. Och pappa ska enbart hålla käft om vad hon lägger pengarna på. Jag skulle dock gärna se att ni uppmuntrade henne till att spara en del av det, att spara är alltid en bra idé.

Absolut, byta och ge månadspeng istället. 

Hon är duktig att spar med, men det kan absolut förbättras. Tack för omtanke. 

Håller helt med att han inte ska kontrollera och bestämma HUR hon ska använda sina pengar eller vilken vecka. 

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Caroline) skrev 2022-09-17 12:33:22 följande:

Precis!

Jag undrar mest om han ska använda tjejkläderns själv varannan vecka🤦🏻?♀️😂. 

Hon tar alltid ansvar om hon tappar bort något så det är noll problem. 

Haha!! Skrattande

Ja jag tror inte det är något större problem i hennes ålder med varsamheten. Men han måste fatta att det är inte mammas vecka-kläder och pappas vecka-kläder, det är hennes egna kläder, som hon använder när hon vill. Hon har ju köpt dem själv, då får hon använda dem när hon vill.

Sen är jag nyfiken på hur han vet att det är "pappakläder", vilken krona på kontot som gått till just vilket plagg..... Det blir liksom inte mamma/pappakläder beroende på vilken vecka hon köper något. Alltså stor suck över den där mannen!
Svar på tråden Veckopeng växelvist boende.