Inlägg från: Anonym (Tina T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tina T)

Ledsen efter valet

Många människor som bor i Sverige utövar religioner, varav islam är en. Det är svårt att bortse från konsekvenserna en ny stor religion får för hur vi kan organisera vårt samhälle. 

• Anonym (Tina T)

För försörjningsstöd ska du ha sålt allt. Du får flytta inom tre månader om du bor för stort. Så du ska ha sålt allt och flytta inom tre månader.

Lika för alla, var det inte så?

... 

Självklart kan man inte tänka lika för alla på det sättet när det gäller folk med valmöjligheter. Staten ska inte blanda sig i hur folk bor, men bor de för dyrt utan buffert får de byta ner sig, enligt samma princip som gäller för försörjningsstöd. Förhoppningsvis flyttar man eller har tagit inneboende innan man sålt allt. 

• Anonym (Tina T)

Kristna som flytt hit är också rädda. Judar flyttar från Malmö. Men politikerna är kvar i en annan tid, åtminstone i vad de kommunicerar utåt. I vad de kommunicerar utåt finns etniska svenskar, som kan vara rasister eller antirasister. (Självklart är alla partier, även SD, antirasister enligt sig själva). Sedan finns svenskar som inte är etniska svenskar och dessa kan inte vara rasister, eftersom endast etniska svenskar kan vara rasister enligt politikerna. 

• Anonym (Tina T)

Jag tror också att det kan bli extraval. Man borde tala tyst om det egentligen. Hoppas vi på det blir den fyra som söker makten mer fast beslutna att komma överens, och det kommer SD tjäna på. 

• Anonym (Tina T)

Hur offentligt måste något eller någon vara för att det inte ska omfattas av diskrimineringslagstiftningen?

Ola Larsmo skrev en fin text i helgen. Ola Larsmo är överhuvudtaget ofta en respektfull röst, men den grundlagstiftade rätt att inte bli diskrimerad eller trakasserad som han lyfte fram följdes inte av landets högsta företrädare i valrörelsen. Det var skadligt eftersom det visade att det är rätt att diskriminera och trakassera även som landets högsta företrädare om man inte uppskattar någon annans politik.

Den paragraf han citerade:

Det allmänna ska motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller andra omständigheter som gäller den enskilde som person.

Hur kan vi medborgare föregå med ett bättre exempel än politikerna? 

• Anonym (Tina T)

Så här valde jag parti i år.

Jag självrannsakade mig och mina erfarenheter av att uppfattas som rasistisk för att jag blev rädd när skjutningarna hände nära mitt hem. 

Jag blev uppfattad som rasistisk av människor som levt hela sina liv i innerstaden. Jag har aldrig bott där, utan stora delar av mitt liv har jag bott i förorten och sett den förändras. Det har gjort så ont och jag har velat, men inte kunnat göra något.

Idag har spelplanen ändrar. . Röster från förorten är betydligt mer diversierade idag och många har röstat annorlunda än tidigare. Vänstern har tappat i förorten och bruksorten och vunnit i villamatta och innerstad.  Jag delar vänsterns deras bild av att hyresrätter behövs och att omfördelning måste ske till dem som har det sämst, men deras representanter kommunicerar detta på ett så oerhört föraktfullt och kognitivt dissonant sätt att det till sist stötte bort en så inbitet rättvisefokuserad person som jag har varit. 

I år röstade jag för ett byte. Jag röstade på Romina i L. Det blev min kompromiss. Visst kan det kännas jobbigt att SD får makt, men det kändes lika jobbigt med det stora hat och förakt jag upplevde fanns gentemot min rädsla inom vänstern parat med konstiga uttalanden om utomnordiska medborgares boendeorter och annat. Jag kunde inte rösta vänster i år. Jag röstade på en person inom ett parti, inte ett parti i sig. Gör hon bort sig nu så kanske jag inte röstar alls nästa gång. Det var väldigt nära att jag inte röstade alls, men eftersom ledarskribenter har börjat ifrågasätta den allmänna rösträtten (Hanne Kjöller, Ann-Charlotte Marteus) och andra ledarskribenter gått ut med att de övervägde att rösta blankt så ville jag inte ge bort min röst. 

• Anonym (Tina T)

Padirac, ja fast nu vill ju M regera med stöd av SD vilket leder till att de inte kan följa vad du länkar till. Vill du säga att Moderaterna är rena, eller vad? 

• Anonym (Tina T)

Enligt Nooshi D och Daniel S har de fattat det själva nu. Kanske får de tillbaka min röst, kanske inte. Beror helt på hur de kommer att prata. Mitt tips är att lägga ner allt snack om vita kränkta män eller arga män på landsbygden (Aftonbladets Anders Lindberg använde det senaste ännu idag vid riksmötets öppnande) och fokusera på medborgare och vad medborgarna behöver, oavsett kön och eventuella känslotillstånd.
    Sokolnicki sa att SD måste sluta spela offer eftersom folk pratar med dem nu. Undrar vad hon har att säga till alla offer för skjutningar och sprängningar i orten. "Sluta spela offer, vi pratar ju om er rädsla och sorg nu, det är inte 2015 längre" . 

• Anonym (Tina T)

Ja, det förstod jag att du tycker. Klart det är smutsigt, Anders Lindberg upplyste också om att SD:s talman är kreationist och han anser att alla på den sidan som ska bilda regering är "clowner". 

Det kan man tycka.

Jag vill gärna att arbetet med att vända utvecklingen påbörjas. Då partiledaren för partiet jag röstade på den här gången (L) sa att det tar 10 år minst att vända utvecklingen enligt vagt definierade poliser som han tydligen talat med men nämnde att han vill sitta i regering kan jag nog betrakta mig själv som grundlurad.

Hoppet lever om en politik mot våldet värd namnet, sen struntar jag fullständigt i vem som genomför den. Det måste upp på dagordningen i vad som prioriteras. Nu måste läppbekännelsens tid vara över. 

• Anonym (Tina T)
    Padirac skrev 2022-09-27 20:23:26 följande:
    Det är ju inte SDare som blir skjutna så det är (mer än lite) magstakrt av dig att jämföra SDs representanter och de gängkriminellas dödsoffer.

SD kommer inte att sluta vara offer och spela på att vara orättvist utsatta av de som riktar kritik mot deras handel och vandel, deras politi, deras ideologi och deras företrädare.  Offerskapet är den del av det som gett dem poitisk framgång som 'underdogs' och 'mot eliten' - missnöjespartier behöver gnälla och vira in sig i så många offerkoftor som de kan
    Jag jämför inte dödsoffren, då har du inte läst tråden. Jag jämför 10-15 års förminskanden från mediehusen sida av oss som bor i orten eller i närheten av orten och är rädda. Vi har röstat både SD och Nyans. Jag själv röstade som sagt L för att jag inte kunde med att rösta S, V eller MP efter alla deras påhopp.
  • Anonym (Tina T)

Och just det, ordet offerkofta, det är väldigt verkningslöst eftersom det inte betyder ett endaste dugg efter alla som blir kallade för det. 

• Anonym (Tina T)

Padirac. Du vet så lite om mig. Du är så väldigt arrogant. Du tar inte till dig av att jag berättar att du inte läst det jag skrivit tidigare i tråden. Det jag menade var att det av L:s politik jag gillade nog får vika undan för annat och därför känner jag mig lurad. Jag berättar detta för eventuella andra som följer tråden men är väldigt ointresserad av att få pisk av nån som söker ännu en vit clown att dansa runt lite med. Hejdå Padirac. 

• Anonym (Tina T)

Nu har jag sett facit. Romina P, 26, som jag trodde på, berättade nyss på SVT att makten var viktigast, viktigare än att hålla emot rasismen. Så nu tänker hon helt enkelt inte prata om den. Själv är jag snart 46 och var naiv nog att tro på hennes ord om vad hon inte skulle gå med på. 

Nooshi D sa inför statsministeromröstningen, förutom ett tal hållet i affekt, (en affekt jag har förståelse för) , ett tal med många blommiga metaforer, (vilka jag också har full förståelse för i sammanhanget) , att en väljare var välkommen tillbaka om det inte blivit riktigt som man tänkt sig.

Jag hoppas att vänstersidan blir vänster igen  och jag hoppas dessutom att vänstersidan inser att det behövs både nya fängelser och nya hyresrätter om vi som bor i utsatta områden ska känna oss säkra igen.

Jag vet inte för vem jag skriver detta inlägg. Troligen mest för mig själv. Inga fler personkryss för min del. Detta gjorde riktigt ont att se.

Du som vill hoppa på mig och håna får förstås göra så om du vill, men tänk gärna på att minst hån i kombination med störst transperens vinner över mig som väljare. Hån leder bara till blankröst, och Nooshis hån just nu är för starkt. Tur att det är fyra år tills man ska bli förd bakom ljuset nästa gång. 

• Anonym (Tina T)

Partiledardebatt idag. Nooshi spottade föraktfullt ur sig ordet "nolltaxerare". Jag undrar hur hon ser på alla svenskar som inte kan betala någon skatt på många år. Det är väl dem hon brukar säga sig värna. När V använder högerns språkdräkt blir jag sorgsen. Det ger ingen några incitament att rösta på vänstern, snarare om högern menar allvar med att försöka göra något åt långtidsarbetslösheten, så att fler går till jobbet, även om de inte kan på grund av sjukdom. 

Svar på tråden Ledsen efter valet