Jag förstår inte hur folk inte kan veta om skillnaderna Elsa! Cervenkas bok om Girig-Sverige har ju varit överallt. De vill inte veta?
Men en person som ovan, som tycker att han har rätt att bo subventionerat i villa för att han i likhet med de flesta betalar mycket skatt, samtidigt som han på fullt allvar anser att de som inte betalar lika mycket skatt ska riskera att bli strukturellt hemlösa men inte han själv, visar ju på det problemet med all önskvärd tydlighet.
Liksom den vänsterliberal som ömmar för fattiga, bara inte SD-väljare, för just de fattiga som är SD-väljare anses känna avund på den som har det gott ställt, men inte de som inte är SD-väljare?
Många SD-väljare har dessutom gott ställt.
Det är klart att det går att känna avund på den som har det bättre ställt än en själv, men nu raljerade jag över den avund som vänsterliberalen tillskrev vissa fattiga, eftersom jag inte bor i villa pga dyrt, fast vi skulle kunna.
Problemet för Sverige är att många blev så välbärgade och andra blev fattigare samtidigt, och de som kommit hit från andra länder på senare år har ofta blivit kvar i fattigdom. De fattiga håller inte heller ihop i något parti, eftersom det inte finns något parti för dem.
Jag tror hela vänsterröstningen blir ännu mera körd av att sådana som Amanda Schulman säger åt folk på Östermalm att ljuga för sin man och rösta på S, eller att Jens Liljestrand röstar rödgrönt men "blev lättad över valresultatet". Det ökar inte incitamenten för S att bedriva vänsterpolitik. Men jag tror inte att M vågar driva riktigt rasistisk politik heller. Därför tror jag att det kommer att sluta med den där mitten som Annie Lööf pläderade för innan hon avgick. M plus S plus några liberaler som en vante. Svennebananerna kommer att hållas nöjda, och de fattiga fortsatt lämnas utanför.
Här ett underbart citat från kommunstyrelsens ordförande på Lidingö:
"Vad vi hör av många andra är att vi ska bygga mer, tätare och helst hyresrätter. Till dem vill jag säga: flytta till Botkyrka, flytta till Sundbyberg, flytta till Solna".
Han missar att folk är trångbodda i hyresrätterna som det är.
Jag vet inte mer vad jag ska säga. Sverige är ett land för dem som redan har och blir mer och mer så för varje dag som går.