Inlägg från: Anonym (Tina T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tina T)

Ledsen efter valet

Folk bor 6 - 8 pers i en trea i orten. Alla villaboende kan ta inneboende om de inte har råd med sina elräkningar. Men S förväntar sig inte samma sak av de som bor i villa som av de trångbodda i orten. Klart folk röstat på Nyans istället. 

• Anonym (Tina T)

Jag förstår inte hur folk inte kan veta om skillnaderna Elsa! Cervenkas bok om Girig-Sverige har ju varit överallt. De vill inte veta?

Men en person som ovan, som tycker att han har rätt att bo subventionerat i villa för att han i likhet med de flesta betalar mycket skatt, samtidigt som han på fullt allvar anser att de som inte betalar lika mycket skatt ska riskera att bli strukturellt hemlösa men inte han själv, visar ju på det problemet med all önskvärd tydlighet. 

Liksom den vänsterliberal som ömmar för fattiga, bara inte SD-väljare, för just de fattiga som är SD-väljare anses känna avund på den som har det gott ställt, men inte de som inte är SD-väljare? 

Många SD-väljare har dessutom gott ställt.

Det är klart att det går att känna avund på den som har det bättre ställt än en själv, men nu raljerade jag över den avund som vänsterliberalen tillskrev vissa fattiga, eftersom jag inte bor i villa pga dyrt, fast vi skulle kunna. 

Problemet för Sverige är att många blev så välbärgade och andra blev fattigare samtidigt, och de som kommit hit från andra länder på senare år har ofta blivit kvar i fattigdom. De fattiga håller inte heller ihop i något parti, eftersom det inte finns något parti för dem. 

Jag tror hela vänsterröstningen blir ännu mera körd av att sådana som Amanda Schulman säger åt folk på Östermalm att ljuga för sin man och rösta på S, eller att Jens Liljestrand röstar rödgrönt men "blev lättad över valresultatet".  Det ökar inte incitamenten för S att bedriva vänsterpolitik. Men jag tror inte att M vågar driva riktigt rasistisk politik heller. Därför tror jag att det kommer att sluta med den där mitten som Annie Lööf pläderade för innan hon avgick. M plus S plus några liberaler som en vante. Svennebananerna kommer att hållas nöjda, och de fattiga fortsatt lämnas utanför. 

Här ett underbart citat från kommunstyrelsens ordförande på Lidingö:

"Vad vi hör av många andra är att vi ska bygga mer, tätare och helst hyresrätter. Till dem vill jag säga: flytta till Botkyrka, flytta till Sundbyberg, flytta till Solna".

Han missar att folk är trångbodda i hyresrätterna som det är.

Jag vet inte mer vad jag ska säga. Sverige är ett land för dem som redan har och blir mer och mer så för varje dag som går. 

• Anonym (Tina T)

Alla som bor i bostadsrätt och hyresrätt med första, andra, tredjehandskontrakt eller inneboende subventionerar din elräkning via skatten. Inklusive de arbetskraftsinvandrare som bor på vandrarhem för att kunna jobba PÅ Northwolt. Lets agree to disagree om att elsubventionerna till villaägarna är rättvist. 

• Anonym (Tina T)

Men tänk på det ökande antalet barnfamiljer i hyresrätt som vräks för att de inte kunnat betala hyran. De kommer knappast att bli färre med stigande inflation och panikskuldsättningar, som i bästa fall leder till en tryggt ordnad skuldsanering, som tyvärr också kostar samhället onödiga pengar, i värsta till en negativ spiral, omöjlig att ta sig ur. Att då inte inkomstpröva elräkningssubventionerna för villaägare med hus på hundratals kvadratmeter att värma, istället för att kräva att dessa löser sin ekonomi genom att flytta till mindre eller hyra ut till inneboende som folk i orten får göra, det gör att S tappar ordentligt i trovärdighet. Tydligen kom Nyans in i Botkyrka. 2 mandat. 

• Anonym (Tina T)

PeterHansson 

De som röstar vänster är gamla människor, ofta norrut, som aldrig bytt parti, människor i orten som prioriterar antirasism och hyresrätter samt akademiker med vackra värderingar. Detta samlade mer än C gemensamt. Vad du beskriver är högerns fantasi om vilka som röstar V och varför de gör det.

Vänsterns fantasi om vilka som röstar SD var länge obildad landsbygdsman. Om du tittar på gamla satirteckningar kan du se hur denna bild användes för att öka sammanhållningen i denna grupp. Kent Wisti, Elin Lucassi och Pontus Lundqvist har alla skapat verk som är tydliga exempel på detta. Jag trodde själv på bilden länge. 

Idag vet man att SD-väljarna är en heterogen grupp. Det är väldigt tragiskt att de vann så stort i valet, men ingenting blir bättre för att vi håller oss med fantasier om varandra. 

• Anonym (Tina T)

D, nej, och jag missunnar ingen sin bostadsrätt heller. Vad jag säger är att om jag vetat att det skulle komma subventioner varje gång privatekonomin var hotad, som i pandemin eller nu med elen, med uppdriven inflation som följd, vilket mest drabbar de fattigaste, så hade jag rätt folk att skrapa ihop pengarna till insatsn och starta villakollektiv eftersom det hade varit mer gynnsamt ekonomiskt. Ju högre elräkning, ju mer pengar får du. Pengar som de på marginalen, som inte kunnat spara, kunde fått. Jag missunnar inte dig ditt sparande eller ditt hus, jag ifrågasätter din rätt att bo kvar om du har råd med annan boendeform samtidigt som andra barnfamiljer vräks. Det är osmakligt. Lets agree to disagree. 

• Anonym (Tina T)

*Rått folk att skrapa ihop pengar till insatsen

• Anonym (Tina T)

Ok, du tycker att S är vänster. Amanda Schulman och Fredrik Strage röstar S. S är inte vänster enligt mig, men Fredrik Strage är väldigt gnällig. 

• Anonym (Tina T)

Muslimerna är absolut en stor grupp som har för få offentliga röster. 

• Anonym (Tina T)

Men det är därför elbidragen ska vara inkomstprövade. Jag har ingen lust att betala skatt för elbidrag i villor till mångmiljonbelopp där människor med valmöjligheter bor.

En villa som jag har råd med ligger i landsbygd. Men om jag inte har jobb där så hjälper ju inte det. 

Låginkomsttagare och pensionärer i villa utan buffert ska få hjälp att bo kvar. De som har möjlighet att flytta till något annat och åka på semester och renovera huset och you name it samtidigt ska inte ha bidrag. Det är inte rimligt alls. 

Svar på tråden Ledsen efter valet