Dagis är hopplösa
De flesta kommuner som har 15h för barn till föräldralediga eller arbetslösa ( oavsett om man har allmän förskola. eller vanlig ) har just 9-14 .. detta är för att barnen ska i första hand vara där då det är mer planerade aktiviteter ..grupper etc ligger den tiden eftersom det är mellan kl 9-14 som vi är tre pedagoger..
Detta är den tid som är ramtid och ringer du kommunen och frågar kommer de säga att det är den tid som gäller..de kommer också säga att det är tis,ons och Tors som gäller….
Men pratar du med oss pedagoger så är vi flexibla ..i min grupp just nu har jag tre barn som går 15h, där 1 går 9-14 o de två andra som har stora syskon i skolan går 8-13 ..i praktiken ofta 8.15-13 ..då de inte kan lämna de äldre syskonen börjar kl 8 o inte kan lämnas förrän strax innan o så tar det ju lite tid att ta sig till oss.. skolan slutar kl 13.30 så då hämtar de småsyskonet först o går sedan till skolan..
Hos oss har vi också haft lösningen att hälften av 15 timmars barnen går må,tis,ons och ..o den andra hälften går ons,Tors, fre ..detta när vi haft ovanligt många 15- timmars
kommunkontoret har aldrig haft koll på detta .. vi frågar inte dem om lov..o de ifrågasätter inga scheman.
( sedan..kan inte låta bli , o eftersom du skriver rätt i texten sen.. .. vilka regler dagis har för sina hundar vet jag inte , jag kan bara svara för hur vi gör med barnen på förskolan
3> obs - ironi/ humor ..ingen pekpinne )