Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Vad tycker ni. Ska intagna ha rösträtt?

Jag tycker det vore rimligt dra in rösträtten för personer som dömts till fängelsestraff. Straffen för vålds- och sexualbrott är ju ofta ett skämt och ingen tydlig markering att brottslingen skadat andra individer och samhället. Tycker det är alldeles för mycket focus på brottslingars rättigheter och för lite på brottsoffrens. 

• flygrl
    Virriga Vera skrev 2022-09-14 11:31:34 följande:

Absolut inte, vad skulle komma efter detta? Du förlorar din rösträtt om du har fel hudfärg? Fel religion? Fel åsikter?

Fast när man sätts i fängelse förlorar man ju sin frihet. Är det fel det med isf? Och varför har fängslandet av grova brottslingar inte övergått i att man fängslar personer pga. hudfärg, religion osv?
  • flygrl
    Virriga Vera skrev 2022-09-14 16:19:41 följande:
    Det blev ju helt fel.....

jag menar.

Absolut , vad skulle komma efter detta? Du förlorar din rösträtt om du har fel hudfärg? Fel religion? Fel åsikter?
    Jaha, men varför skulle man plötsligt utsträcka borttagen rösträtt för grova brottslingar till att också gälla personer av viss hudfärg eller religion? Jag förstår inte logiken.
    Valuta2019 skrev 2022-09-14 16:46:56 följande:
    Hej

Det ska inte komma något efter detta. Detta har med att personen i fråga ha gjort något så brottsligt att samhället bedömer att denna personen ska sitta i ett fängelse. 
    Exakt så jag med tänker.

• flygrl
    nattuw skrev 2022-09-14 21:44:18 följande:
    När det initiala motståndet väl är brutet och det införts en inskränkning så blir det lättare att utöka den inskränkningen till nya grupper. Hur skall vi till exempel hanterar de som dömts till psykiatrisk vård och de som lider av psykisk ohälsa? Demens? Medlemmar i antidemokratiska föreningar? Kriminella organisationer?

Fast det är ju en stor inskränkning sätta människor i fängelse men trots att motståndet där också för länge sen är brutet har Sverige inte börjat sätta människor i fängelse pga. hudfärg, religion eller whatever. Det är personer som begått grova brott som sätts i fängelse, inga andra.

Tycker det är att hårddra på rätt absurt vis att om man fråntar fångelsedömda rösträtten medan dom sitter inne så skulle det direkt leda till att man också gör så med tex. psykiskt sjuka. 

• flygrl
    nattuw skrev 2022-09-17 16:03:00 följande:
    Ingen har sagt att det direkt skulle leda till att andra grupper skulle fråntas rösträtten. Däremot kan samhällsklimatet ändras och då är det bättre att inte ha byggt upp strukturer som kan användas för att inskränka demokratin.
    Ok, jag förstår dina farhågor och vill ju precis som du att samhället ska fortsätta va öppet och demokratiskt men i den här frågan tänker vi helt enkelt olika. 
Svar på tråden Vad tycker ni. Ska intagna ha rösträtt?