Hantera ett bonusbarns känslor gentemot en annan förälder?
Jag behöver hjälp med hur jag ska hantera ett av mina bonusbarns känslor gentemot sin pappa.
Hen har under flera år berättat om sin besvikelse över pappan. Pappan har barnen varannan vecka men barnet upplever ändå att han är frånvarande. Han gör typ ingenting med barnen. När jag kom in i bilden kunde inget av barnen varken cykla, simma, åka skridskor osv.. Jag ville inte ta bort de ögonblicket från pappan men efter något år fick jag släppa det och började lära barnen dessa grundläggande saker. Jag har alltid varit obekväm och inte vetat vad jag egentligen ska säga när hen uttrycker sina känslor. Oftast har det blivit ett försök till att försvara pappan. För ett tag sen vågade barnet säga till sin pappa att hen ville bo hos oss på heltid. Vi har vetat det länge men hen har inte vågat ta upp det med sin pappa.
Pappan godkände detta. Jag är rädd att de kommer bli ännu mer diskussioner om känslorna kring pappan. Hur ska jag bemöta det? Jag är personligen ganska så upprörd över deras relation då jag vet hur mycket barnet älskar sin pappa och bara vill ha hans uppmärksamhet. Jag är trött på att försvara pappan utan har övergått till att vi har olika åsikter.