• molly50

Jag svek min bästa vän

Jag tycker inte du har gjort något fel.
    Du borde kanske inte ha låtit dig övertalas av den andra sk väninnan att du är gay när du innerst inne visste att du inte är det.
    Men jag förstår att det inte är så lätt när man råkar ut för en manipulativ person. 
    Din barndomsvän däremot,tycker jag har dragit detta till väldigt stora proportioner.
    Hon har kanske svårt att lita på att du inte kommer att låta dig övertalas och gå tillbaka till den andra väninnan igen.
    Men som din bästa vän så borde hon ju finnas där för dig och hjälpa och stötta dig och se till så att du inte hamnar där igen. 
    Jag har varit i din barndomsväns situation.
    Hon levde i en destruktiv relation och kapade alla band till alla omkring sig.
    Men när hon väl tog sig ur det så fanns jag där för henne.
    Det skulle aldrig ha fallit mig in i att anklaga henne och skuldbelägga henne för det som hände.
    Jag förstod att det inte var hennes egen vilja att situationen blev som den blev.
    Om din vän inte kan förstå det och förstå hur fel hon gör så är hon kanske inte en så bra vän som du trodde.

• molly50
    Skippy skrev 2022-09-08 17:48:20 följande:

Tack Molly för ditt svar. Du anar inte hur mycket det betyder att få tankar jag haft så länge lite bekräftade. Att det inte bara är mitt ego som talar. Jag har känt att om hon tycker att jag svek henne då, så svek hon mig när jag tog mig ur det. 

Ang att jag blev så manipulerad att jag trodde jag var gay, jag inser att det låter knäppt, hur kan någon påverka någon så mycket att man totalt förkastar den man alltid varit. Det går nog inte att riktigt förstå om man inte själv blivit manipulerad. Det var liksom en gradvis övertalning, "du gillar ju musikaler, klart du är gay" "dina tavlor föreställer Marilyn Monroe, det är helt klart for mig att du är gay" så höll det på, till slut började jag vackla och så småningom trodde jag på riktigt att det var en sida av mig jag förträngt, det hör man ju folk säga. Min mor sa att det var som att jag var besatt, hon kände inte igen mig och jämförde det med människor som råkar ut för sekter. Vissa personer är kanske mer benägna att bli manipulerade. Det är mycket obehagligt att såhär efteråt inse vad hon fick mig att göra, och vad jag gjorde i tron om att det var riktigt.  

Ja,han har faktiskt också svikit dig genom att inte finnas där för dig och genom att anklaga och skuldbelägga dig för hur det har blivit.
    Det skulle du kunna säga till henne.

Ja,det låter verkligen som manipulation.
    Hon borde verkligen söka hjälp för sitt beteende. 
Svar på tråden Jag svek min bästa vän