• Anonym (nah)

Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen

Anonym (Mama) skrev 2022-09-06 19:48:44 följande:

Ja hon har berättat som sagt.
    Leksakerna användes inte till att trä kondomer på, det var tex olika vibratorer som de fick känna på och veta vad de hette. Hade det inte varit för att jag känner min dotter och vet att hon aldrig skulle hitta på nåt sånt här skulle jag aldrig ha trott det själv.

Måste finnas fler än jag som reagerat. Hoppas nån finns här.

Det handlar INTE om sexualundervisning i sig, det är just dagens aktivitet som jag ställer mig frågande till.

Nej, det känns väldigt långsökt att elever i 7an ska få veta olika namn på vibratorer. Förutom Satisfyer och möjligen en old school Rabbit är det inget som ens namnges. Jag tycker att en väldigt vag trådstart som har poängen att folk ska bli upprörda är väldigt trist. Att se sexleksaker skadar inte någon i den åldern plus smaksatta kondomer... är självklart för att det faktiskt ökar chansen att dessa blir använda/undersökta även om det mest blir vattenballonger i den åldern
  • Anonym (nah)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 05:17:17 följande:

Det var inte alls min avsikt att göra någon upprörd. 

Att det inte skadar är inte samma sak som att det inte är olämpligt. Förstår verkligen inte syftet alls. Varför vill man "öka chansen" att de blir använda av 13-åringar?

Men ändå är allt väldigt vagt fortfarande. Inte första tråden som jag läser där UMO/RFSU framställs i "dåligt dager" med knapphändig info.

Du förstår inte? Nähä. En person som har hanterat en kondom om än lekt med är mer benägen att inte tänka kondom som något abstrakt utan faktiskt införskaffa en när det är dags. 13åringar har sex. 1000 gånger hellre att de har en kondom, frågar en kompis eller gör som min vän i den åldern = hämtar gratis på just UMO istället för att bli gravida.

• Anonym (nah)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-08 15:16:51 följande:

Och nej, jag ser inte varför sexleksaker ska vara en del av skolundervisningen. Det är inte som att dessa kan göra dem vare sig gravida eller sjuka.

För att normalisera att det faktiskt är jättevanligt att det behövs för orgasm.
Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen