• Anonym (Mama)

Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen

Dottern går i sjuan.
    Vad brukar de få lära sig? Jag är inte pryd, men jag är väldigt kluven till den här dagens "utbildning". 

Jag ser verkligen ingen anledning till att de tex ska klämma och känna på sexleksaker, få smaksatta kondomer etc.

• Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen
  • Anonym (X)

Varför inte? Det är jättebra att dom får kunskaper om hur man skyddar sig och att träna på att använda kondomer osv. Då blir det inte så jobbigt första gången i skarpt läge  vet man hur nått ska användas är chansen större att det används

• Anonym (Mama)
    Anonym (X) skrev 2022-09-06 18:33:03 följande:

Varför inte? Det är jättebra att dom får kunskaper om hur man skyddar sig och att träna på att använda kondomer osv. Då blir det inte så jobbigt första gången i skarpt läge  vet man hur nått ska användas är chansen större att det används

Men SMAKSATTA, och varför behöver de veta namn på sexleksaker?

• Anonym (Julie)

Vad är du rädd för ska hända om en 14-åring får höra ordet "dildo"? 

• Anonym (Teddy)

Håller med. Förstår inte heller. Finns så enormt mycket annat som är viktigt inom ämnet. Hur kroppen och hormoner fungerar. Samlevnad och relationer. Att prata om onani i form av att det är ett sätt att få njuta är en sak. Att titta på sexleksaker nåt helt annat. 

• Anonym (A)
    Anonym (X) skrev 2022-09-06 18:33:03 följande:
    Håller med
  • Anonym (Grodan)

Men är det en hel dags utbildning? Har ni inte fått någon mer info om vad det ska handla om?

• Anonym (Mama)

Jag är inte naiv, min 13-åring vet garanterat mer än jag kan föreställa mig och det är inget konstigt, men tycker ändå att det är konstigt att de ska tvingas se på sexleksaker i skolan. 

Kondomer, sure, men varför smaksatta?

• Anonym (Hmm)

Här har du exempel på vad sexualundervisningen innehåller numera.

Jag tycker att man ska vara tacksam för utbildningen, istället för att gå in i någon slags sexualmoral som mest hör hemma på 1800-talet. Om du får välja: en gravid 13-åring eller att hon vet hur man använder en kondom?

www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-blir-nya-sexualkunskapen-mer-samtycke

• Anonym (Mama)

Nej vi visste inga detaljer, inte mer än att de skulle träffa dem. Det var typ en timme.

• Anonym (Mama)

Men snälla, jag har väl inte visat något moralpanik? Självklart ska de ha information, men det här var något annat.

Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen