Inlägg från: Anonym (D) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D)

Jag får helt enkelt dra lasset själv

Hur mycket har ni kvar idag i slutet av månaden? Skulle pengarna räcka om kostnaderna går upp 10%? 20%? Har ni någon buffert sparad? 

Har ni små marginaler och saknar besparingar är det en bra idé att börja försöka minska utgifter och skapa en liten buffert. 

Hur ser prognosen för nytt jobb ut för maken? 

Vem handlar och lagar maten? En möjlighet är att kolla in portionen under 10-an och lägga in mer vegetarisk kost på menyn. Även bra att kolla extrapriser och erbjudanden varje vecka och anpassa menyn efter bra erbjudanden. Kan också vara bra att köpa extra av sådant som brukar gå åt när det är lite billigare, och lägga det i frysen. 

Havregrynsgröt, overnight oats eller dylikt är bra frukost och billigt. Passa på att äta sådant som är i säsong, med t.ex. rotfrukter, kål och lök under höst och vintern. 

Om maken inte jobbar har han gott om tid att handla, laga långkok av billigare köttbitar med mycket grönsaker, och kan kanske tjäna lite extra pengar genom att t.ex. vara hundvakt. 

• Anonym (D)

Känns som det här är helt ohållbart. Med bara 600 kr över i månaden och 2000 kr buffert krävs det inte mycket för att ni ska gå back. Lite dyrare el eller någon dags sjukdom så hamnar ni på minus. 

Efter en viss tids arbetslöshet sänks väl dessutom A-kassan till en lägre nivå. 

Ärligt talat hade jag sett till att lägga de pengar som eventuellt blir över på ett separat konto som han inte har tillgång till för att lägga upp en buffert och inte låta honom se de pengarna.

Täcker han i nuläget ens hälften av de gemensamma kostnaderna? Borde vara minikrav i alla fall. 

• Anonym (D)

Tror man bör räkna med upp till dubbla elkostnaderna (exklusive nätavgifter och andra fastna kostnader) och ca 10% ökning av matpriser närmsta året för att vara på den säkra sidan. 

Dessutom brukar man väl rekommenderas att ha minst 2 månadslöner i buffert, just för att kunna klara inkomstbortfall p.g.a sjukdom, oförutsedda utgifter etc. 

Hade ni haft de marginalerna hade jag kanske tyckt att du nojade, annars känns det som att det är väldigt sunt att se över både kostnader och inkomster.

Vill maken inte att du ska "noja" kan han börja med att på något sätt dra in några tusen extra per månad. Jobb,  sälja av saker ni inte behöver (barnens gamla kläder och friluftsprylar, samla pantflaskor...

Vad är hans plan om du skulle bli sjuk i influensa i 2 veckor, med inkomstförlust i form av sjuklön och karensdag?

• Anonym (D)

Det får nog bli mycket soppor, grytor och gratänger framöver om maken inte skaffar nytt jobb, och bidrar han inte med hälften av kostnaderna så har han valt bort möjligheten att bestämma menyn.

Se också över vad ni kan sälja. Har ni en bil som inte är nödvändig för ditt jobb så är det kanske en lyx som ni inte har råd med. Han jobbar ju ändå inte och har gott om tid att cykla eller gå till billiga affärer och handla...

Svar på tråden Jag får helt enkelt dra lasset själv