• Anonym (Lina)

Jag får helt enkelt dra lasset själv

Jag försökte ha ett allvarligt samtal med mannen och tonårsbarnen idag. Vi har en ganska knapp ekonomi, han har a-kassa då han blev av med jobbet under värsta corona-tiden, och jag jobbar i ett yrke där en 100%-tjänst är väldigt ovanlig, och lönen för heltid låg. Själv jobbar jag 75%, men söker efter heltid.

I och med prisökningen på el, mat, ränta och jag ser också framför mig högre avgifter i bostadsrättsföreningen, så ville jag idag prata om det med dem. Man ska inte lägga vuxenproblem på sina barn, men tonåringarna måste med på tåget för att kunna spara el, värme och mat.

Jag samlade ihop dem, berättade för dem hur läget är och berättade för dem hur vi måste göra för att få ekonomin att gå ihop, och sa att om de hade förslag så lyssnar jag gärna. Min man sa: Jag har ett förslag: Sluta noja! Jag frågade vad han menade och han sa att jag överdriver, vi har haft råd hittills. Vi behöver inte spara el, vi behöver inte dra ner eller byta märken på maten. Sen gick han och barnen tillbaka till sina datorer som tillsammans drar 1,2 kW i timmen. 

Själv blev jag sittande och funderade på hur jag ska kunna klara ekonomin utan deras hjälp. Jag vet inte om de skulle märka om jag drar ner på värmen, men å andra sidan har vi redan lite svalare inne. Jag kan vara utan min egen dator. Sen är det det där med maten. Jag vet inte hur jag ska få den billigare för mig själv när vi är 4 st. Äta mannagrynsgröt till frukost? Ta halva portioner tilllunch och middag? Äh. Förslag? Och hur fn får jag dem att inse allvaret här?

• Svar på tråden Jag får helt enkelt dra lasset själv
  • Tow2Mater

Värsta corona-tiden var väl ett bra tag sedan, gör han vad han kan för att hitta nytt jobb? Det är väl prio ett.

Tycker inte du ska dra ner på något för bara dig själv. Initiera ett nytt samtal med familjen när räkningarna faktist börjar dra iväg och det kan synliggöras.

• Anonym (D)

Hur mycket har ni kvar idag i slutet av månaden? Skulle pengarna räcka om kostnaderna går upp 10%? 20%? Har ni någon buffert sparad? 

Har ni små marginaler och saknar besparingar är det en bra idé att börja försöka minska utgifter och skapa en liten buffert. 

Hur ser prognosen för nytt jobb ut för maken? 

Vem handlar och lagar maten? En möjlighet är att kolla in portionen under 10-an och lägga in mer vegetarisk kost på menyn. Även bra att kolla extrapriser och erbjudanden varje vecka och anpassa menyn efter bra erbjudanden. Kan också vara bra att köpa extra av sådant som brukar gå åt när det är lite billigare, och lägga det i frysen. 

Havregrynsgröt, overnight oats eller dylikt är bra frukost och billigt. Passa på att äta sådant som är i säsong, med t.ex. rotfrukter, kål och lök under höst och vintern. 

Om maken inte jobbar har han gott om tid att handla, laga långkok av billigare köttbitar med mycket grönsaker, och kan kanske tjäna lite extra pengar genom att t.ex. vara hundvakt. 

• Anonym (…)

Eftersom din man inte ser några problem så låt honom sköta räkningar och matinköp.

• Anonym (Spörs)
    Anonym (?) skrev 2022-09-06 00:49:00 följande:

Eftersom din man inte ser några problem så låt honom sköta räkningar och matinköp.

Särskilt om han är arbetslös. Då finns ju tid att handla, laga mat och odla lite
  • Anonym (Mman)

Precis som npgon skrev, din man är arbetslös, lägg över detta ansvar på honom och ha inga kontanter som han kan nalla av i hushållet  

• Anonym (Kl)

Har ni inte råd så ska du absolut inte sälja din dator, sälj mannens!
    Stäng av Netflix och liknande. 

• Aiphos1972

Inte så trevligt sagt av maken men å andra sidan borde du ha pratat med honom först. Nu klumpade du ihop honom med barnen och då betedde han sig som ett barn - för att han blev behandlad som ett. Ni vuxna måste ju vara överens och ha en gemensam linje.
    ang spartips: Vatten till maten, köpa det som är på erbjudande den veckan och uppmuntra tonåringarna att söka extrajobb så de får lite mer pengar att röra sig med 

• Kockobello
    Anonym (Kl) skrev 2022-09-06 07:14:24 följande:

Har ni inte råd så ska du absolut inte sälja din dator, sälj mannens!
    Stäng av Netflix och liknande. 

Man säljer inte andras saker.
  • Anonym (...)

Om min man var arbetslös, jag betalade det mesta, och han sa "sluta noja" till mig i denna allvarliga situation, så hade jag blivit fly förbannad. Jag hade inte kunnat hålla mig från att tala om att jag har koll på ekonomin eftersom det mesta av pengarna kommer från mig! 
    Prio 1 är verkligen att han får jobb och det pronto. Hur går det för honom med den saken? 

Och ge inte upp. Ta samtal med familjen varje söndag eller så. Visa hur mycket pengar som gott åt den veckan. Sen hela månaden. Visa elräkningarna en tid tillbaka och se om de har ökat (har ni rörligt pris?). 

Vi hade ett superbra elavtal på 3 år som tyvärr tog slut nu i sommar. Det var ett extra bra välkomsterbjudande från ett då nytt elbolag, har aldrig haft så låga kostnad någonsin. Nu märks det verkligen skillnad eftersom vi nu har det som "alla andra". Då har vi förstås pratat igenom det min man och jag. För mig låter det rätt sjukt att en vuxen skulle reagera som din man, TS. Det låter som om du har två tonåringar i hemmet och inte en. 

• Anonym (X)

Hur länge har han varit atbetskös? Är det generellt svårt att hitta jobb i hans bransch?
    Söker han andra jobb?

Svar på tråden Jag får helt enkelt dra lasset själv