Inlägg från: enola |Visa alla inlägg
  • enola

Min valp får utbrott, hjälp!

Det låter som att du kanske leker för mycket med valpen så den blir överstimulerad? Man ska bara leka aktivt korta stunder med en valp. Resten av leken (för en valp vill så klart leka mycket) ska vara mer "passiv" lek, dvs du låter valpen leka utan att själv engagera dig i leken. 
    Hur mycket mental stimulans får din vovve? Även valpar behöver ju använda huvudet. Lydnadsträning ska man börja med direkt, givetvis väldigt korta stunder, ett par minuter bara, en liten valphjärna blir trött väldigt fort! Beröm så fort hunden visar en antydan till att göra det du ber om. Om du t.ex ska lära valpen "sitt" så berömmer du och ger godis så fort den sänker rumpan lite. Det är jätteviktigt att vovven får känna sig duktig, det gör lärandet roligt.
    En grundregel är att ignorera/avleda negativa beteenden och bekräfta positiva. ALDRIG bestraffa! 
    Vi har också en liten valp hemma, nio veckor och tycker så klart att attackera fötter är det roligaste som finns. Det vi gör är att stanna, stå helt still och inte låtsas om henne. Efter en stund släpper hon eftersom det inte är kul att jaga nåt som står still. Då berömmer vi. Det kommer säkerligen ta ett tag att bli av med beteendet men det går bättre och bättre. Ett tips är att ha tofflor på sig så det inte gör ont när valpen biter. Det har räddat mina fötter, som av någon anledning är de godaste i familjen. 
    Lycka till med din lilla vovve Hjärta

Svar på tråden Min valp får utbrott, hjälp!