Min valp får utbrott, hjälp!
Låter som en fullt normal terriervalp som är övertrött, överstimulerad och inte lärt sig att koppla av ännu.
Att pipa, höja rösten, skrika etc triggar ofta en terrier mer än något annat. Att gå därifrån, vända sig bort, vara passiv helt enkelt lugnar bäst.
Sluta leka "kasta"-lekar som hetsar upp. Ha lugnare lekar som bygger på samarbete mellan dig och hunden. Gör små sökövningar eller spårövningar, sådant som gör att valpen behöver tänka helt enkelt.
Vi kan egentligen leka hur mycket som helst, men det övergår alltid i att han börjar hugga efter mina fötter när jag vill gå någonstans, eller att han hänger sig fast i mina kläder. min sambo ryter ifrån TILLSLUT, när han inte lyssnar, och det har funkat jättebra, men när jag försöker så är det som att han skiter i och bara fortsätter.
Det låter faktiskt rimligt att han kan vara övertrött, nu när du påpekar det! Vi har börjat passitivitetsträna lite smått, men han har otroligt svårt att slappna av, att hålla honom tills han lugnar sig osv som man läser att andra gör funkar tyvärr inte. Jag får nog införskaffa en liten valphage här hemma som han kan vara i när han behöver varva ner! Tack för tips och svar!