Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Min valp får utbrott, hjälp!

Du skriver att du tränar lydnad och haft roligt ihop hela dagen....en så liten valp behöver komma ut och rastas ofta, bli trygg med dig och närområdet och sova. Låter som du överstimulerar valpen och att den får alldeles för mycket nya intryck och då reagerar med överslagshandlingar när den helt enkelt inte orkar mer.
    Naturligtvis behöver en valp få leka men lydnadsträning och vara igång hela dagen är på tok för tidigt.

• Dexter dot com
    Vackerblumma9 skrev 2022-09-06 09:44:29 följande:

Ja absolut hittar vi på saker, men många dagar är vi bara hemma och leker också..
    vill ni ge tips på nya lekar? Har fått tydliga instruktioker att inte ?kasta? leksaker så valpen får springa och hämta förens han vuxit till sig lite. Så vi kör ofta lite dragkamp, kurragömma, han får leta godis osv. Men det känns så enformigt liksom. 

Han är 99% rumsren redan, kan hända någon olycka då det kanske regnar eller så ute och han skyndar sig lite för mycket. 

Att kasta saker som hunden springer efter drar igång binjuren som producerar stresshormon så det är aldrig lämpligt utan att gömma saker så hunden får använda nosen är bäst. Låt valpen leta efter sin mat på gräsmattan och göm leksaker den får leta efter. Sökövningar är avstressande. När valpen blir lite äldre är spår och nosework bra. 
    En valp behöver hjälp att koppla av och behöver mycket sömn så chilla nu i början och fokusera på att bonda och få ner valpen i varv.
  • Dexter dot com
    Vackerblumma9 skrev 2022-09-06 13:59:28 följande:

Han är snart 11 veckor. ja men precis, jag brukar försöka sätta mig i soffan eller så när han blir sådär, för då når han mig inte. men han vill ju gärna hänga fast i kläderna medan man försöker gå undan. räcker med att bara börja leken så blir han uppspelt på någon sekund. 

aldrig ägt en terrier förr, kanske är därför det är så mycket krångligare för mig nu med, haha. Förhoppningsvis får jag mycket lärdom på valpkurser framöver. 

Att bita sig fast och hänga kvar är ju precis vad den är framavlad till. Sk "butcher dogs" användes av slaktarna för att hålla ordning på boskapen genom att bita sig fast. Om du ska kampa med valpen så gör det endast för att lära den ett ordentligt loss så det sitter om du hamnar i en situation där din hund bitit sig fast. Annas är kampandet oftast bara stressande och som i ditt fall den fortsätter med genom att bita/slita i dina kläder.
  • Dexter dot com
    Jemp skrev 2022-09-06 16:32:17 följande:
    Fast kamplekar är ju väldigt bra både som belöning och relationsbyggande. 
    Absolut men inte på en hund som varvar upp, inte går att bryta och inte kan hantera leken på ett bra sätt.
Svar på tråden Min valp får utbrott, hjälp!