• Anonym (stressad&orolig)

Indraget CSN högskola

Hej, 

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Jag började studera VT-22 på universitet, och har klarat av 16 hp. Jag har två stycken omtentor. En av dem skrev jag i i slutet av augusti, men har ännu inte fått något svar. 

Jag ansökte om csnlån samt bidraget till HT 22, men fick ansökan avslagen då jag inte klarat av minst 18,5 hp. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Jag har sökt jobb, men det är knappt att man får något svar. Jag hade en jobbintervju under förra veckan, men var tvungen att ställa in då mina barn var förkylda och jag inte hade någon möjlighet att gå på intervjun. Personen som skulle hålla arbetsintervjun har inte hört av sig till mig och verkar inte ge mig en till chans. Så, det jobbet är bara att glömma. 

Jag har alltså inga pengar som kommer in på kontot. Jag har fått en remiss till psykiatrin för utredning av ADHD. Min första träff var för två veckor sedan med en psykolog. 

Jag har haft det kämpigt med skolan i hela mitt liv, men speciellt nu med två barn och svåra problem med att kunna koncentrera mig etc. 

Jag har en tjej i min klass som får CSN även om hon bara klarat 5 hp, då hon ansökte för ett helt år. Ångrar nu i efterhand att jag bara ansökte för en termin.. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra som sagt. Jag vill ringa CSN och förklara det jag har skrivit, men de är ju ingen välgörenhetsorganisation heller. Dessutom skäms jag lite för att ringa dem, då det låter som att jag kommer med bortförklaringar. Kan någon snälla mig tips ang hur jag ska gå tillväga. Vet varken in eller ut. Kan knappt andas för att jag är så stressad. 

• Svar på tråden Indraget CSN högskola
  • Anonym (t)

Har du någon i din närhet som kan avlasta dig? vara barnvakt? Du behöver ta igen tentorna så snabbt som möjligt. 

Faktiskt riktigt tråkigt att du missade jobbintervjun. Hoppas du meddelade innan annars är det helt kört. 

• Tow2Mater

Klarar du inte omtentorna, kanske det finns någon kort fristående kurs du kan ta for att få ihop poängen.

• Anonym (stressad&orolig)
    Anonym (t) skrev 2022-09-05 15:00:21 följande:

Har du någon i din närhet som kan avlasta dig? vara barnvakt? Du behöver ta igen tentorna så snabbt som möjligt. 

Faktiskt riktigt tråkigt att du missade jobbintervjun. Hoppas du meddelade innan annars är det helt kört. 

Tyvärr ingen. De går ju på förskola. Men händer att de måste stanna pga förkylning. 

Jag hörde av mig till personen som skulle intervjua mig två gånger utan resultat. Hörde av mig och förklarade läget. Berättade att jag inte kunde närvara pga förkylda barn men att jag gärna kommer på en senare jobbintervju. Inget svar. Mejlade henne igen efter några dagar. Inget svar. 
  • Tow2Mater
    Anonym (stressad&orolig) skrev 2022-09-05 15:05:54 följande:
    Tyvärr ingen. De går ju på förskola. Men händer att de måste stanna pga förkylning. 

Jag hörde av mig till personen som skulle intervjua mig två gånger utan resultat. Hörde av mig och förklarade läget. Berättade att jag inte kunde närvara pga förkylda barn men att jag gärna kommer på en senare jobbintervju. Inget svar. Mejlade henne igen efter några dagar. Inget svar. 
    For nästa intevju for nästa jobb planera att hyra in barnvakt ifall barnen skulle vara sjuka igen.

Ar man inte en kandidat som står ut på ett speciellt sätt som de verkligen vill intervjua, kommer andra gå fore om man inte kan komma till intervjun.
  • Embla twopointoh

Vilken jobbig sits, inte konstigt att du är stressad.

Hur kändes omtentan, tror du att du klarade dig? I sådana fall få du ha lite is i magen tills du vet resultatet (vilket inte borde dröja så länge till), och när du vet att du klarade dig, gör en ny ansökan till CSN. Eller ännu hellre, ring dem redan idag och förklara läget. De är nog rätt vana vid att folk inte klarar alla poäng som krävs och vet vad du kan göra för att lösa detta.

Angående intervjun var det tråkigt att du missade den (och jag hoppas verkligen att du ringde och ställde in, annars är det nog kört om du inte ens hörde av dig). Har du verkligen ingen i din närhet som kan passa barnen ett par timmar vid sådana tillfällen? Om det händer igen, kan du ju ringa arbetsgivaren/rekryteraren och säga som det är, och föreslå att ni gör intervjun på telefon eller via Skype/Teams/Zoom i stället (med tanke på att vi haft en pandemi så nyligen är de flesta vana vid denna typ av möten). Då har du visat att du inte bara ger upp när du stöter på problem, utan försöker lösa dem.

Nu vet jag inte vad du pluggar för något, men är det realistiskt med dina koncentrationssvårigheter och två barn att du kommer att klara den? Kan du läsa något annat, mindre krävande istället? Eller varför inte jobba några år tills barnen är större (och du kanske fått medicinering som hjälper dig)? Detta är bara tankar, du vet såklart bäst vad du klarar och kan.

• Anonym (Klara)

nu var det ju länge sen jag gick på universitetet men jaa men ska alltid söka för dubbla terminer om man inte lyckas med poängen. Då får man ju ändå in pengarna. Lycka till

• Anonym (S)

Verkar inte som någon föreslagit det när jag skummar igenom tråden men sök timvikariat inom vården och/eller hemtjänsten.

• Anonym (Du kan kanske få CSN ändå)

Man kan få CSN fast man inte klarar poängen om man kan visa på särskilda skäl. Kan tänka mig att småbarn med mycket VAB under pandemin samt ADHD-utredningen kan användas som särskilda skäl. Jag vet dock inte hur man går tillväga så läs på CSN:s hemsida eller kontakta dem.

• Anonym (Vänster är ett skällsord)

Ursäkta, men....

Om du vet att du historiskt haft svårt att klara skolan och att koncentrera dig, är det då så genomtänkt att söka in på högskolan som ensamstående småbarnsförälder?

Den du skulle på intervju med blev givetvis avskräckt av att du inte ens kunde passa en tid nån enstaka timme mitt på dagen vid 1 tillfälle, om du inte klarar det hur ske de kunna tro att du kan arbeta 8tim 5 dagar varje vecka?
    Ständigt vabbande ensamstående småbarnsföräldrar som inte har något nätverk runt omkring som backup är som du säkert förstår inte särskilt attraktiva ur ett arbetsgivarperspektiv... Har de då en hög med sökanden att välja på med lämplig kompetens så....

Sorry att säga det, men så fungerar verkligheten. 

• Anonym (Essy)
    Anonym (stressad&orolig) skrev 2022-09-05 15:05:54 följande:

En sådan viktig grej är det bättre att ringa om.
    Får man inte tag i intervju-personen så kan man ringa växeln/receptionen, det brukar finnas lite olika nummer man kan ringa.
    Ett mail kan råka hamna i skräpposten, så försök ringa istället. 
Svar på tråden Indraget CSN högskola