• Anonym (stressad&orolig)

Indraget CSN högskola

Hej, 

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Jag började studera VT-22 på universitet, och har klarat av 16 hp. Jag har två stycken omtentor. En av dem skrev jag i i slutet av augusti, men har ännu inte fått något svar. 

Jag ansökte om csnlån samt bidraget till HT 22, men fick ansökan avslagen då jag inte klarat av minst 18,5 hp. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Jag har sökt jobb, men det är knappt att man får något svar. Jag hade en jobbintervju under förra veckan, men var tvungen att ställa in då mina barn var förkylda och jag inte hade någon möjlighet att gå på intervjun. Personen som skulle hålla arbetsintervjun har inte hört av sig till mig och verkar inte ge mig en till chans. Så, det jobbet är bara att glömma. 

Jag har alltså inga pengar som kommer in på kontot. Jag har fått en remiss till psykiatrin för utredning av ADHD. Min första träff var för två veckor sedan med en psykolog. 

Jag har haft det kämpigt med skolan i hela mitt liv, men speciellt nu med två barn och svåra problem med att kunna koncentrera mig etc. 

Jag har en tjej i min klass som får CSN även om hon bara klarat 5 hp, då hon ansökte för ett helt år. Ångrar nu i efterhand att jag bara ansökte för en termin.. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra som sagt. Jag vill ringa CSN och förklara det jag har skrivit, men de är ju ingen välgörenhetsorganisation heller. Dessutom skäms jag lite för att ringa dem, då det låter som att jag kommer med bortförklaringar. Kan någon snälla mig tips ang hur jag ska gå tillväga. Vet varken in eller ut. Kan knappt andas för att jag är så stressad. 

• Svar på tråden Indraget CSN högskola
  • Anonym (...)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-05 19:15:53 följande:

Ursäkta, men....

Om du vet att du historiskt haft svårt att klara skolan och att koncentrera dig, är det då så genomtänkt att söka in på högskolan som ensamstående småbarnsförälder?

Den du skulle på intervju med blev givetvis avskräckt av att du inte ens kunde passa en tid nån enstaka timme mitt på dagen vid 1 tillfälle, om du inte klarar det hur ske de kunna tro att du kan arbeta 8tim 5 dagar varje vecka?
    Ständigt vabbande ensamstående småbarnsföräldrar som inte har något nätverk runt omkring som backup är som du säkert förstår inte särskilt attraktiva ur ett arbetsgivarperspektiv... Har de då en hög med sökanden att välja på med lämplig kompetens så....

Sorry att säga det, men så fungerar verkligheten. 

Jaha, och vad föreslår du att en person i TS sits ska göra då? Inte försöka plugga uppenbarligen, heller inte välkommen på arbetsmarknaden tydligen som "ständigt vabbande småbarnsförälder". Kom med lösningar istället för att vara en gnällspik. Det är folk som föder barn som ser till att hela samhällsbygget kan fortsätta rulla i framtiden, framtida skattebetalare osv. 

Så visa lite respekt och omtanke, människa.
  • Anonym (...)

Ts: ring CSN och förklara.

Sök timvik i vården. 

Det kommer att lösa sig på sikt.

Embla twopointoh skrev 2022-09-05 15:17:25 följande:

Vilken jobbig sits, inte konstigt att du är stressad.

Hur kändes omtentan, tror du att du klarade dig? I sådana fall få du ha lite is i magen tills du vet resultatet (vilket inte borde dröja så länge till), och när du vet att du klarade dig, gör en ny ansökan till CSN. Eller ännu hellre, ring dem redan idag och förklara läget. De är nog rätt vana vid att folk inte klarar alla poäng som krävs och vet vad du kan göra för att lösa detta.

Angående intervjun var det tråkigt att du missade den (och jag hoppas verkligen att du ringde och ställde in, annars är det nog kört om du inte ens hörde av dig). Har du verkligen ingen i din närhet som kan passa barnen ett par timmar vid sådana tillfällen? Om det händer igen, kan du ju ringa arbetsgivaren/rekryteraren och säga som det är, och föreslå att ni gör intervjun på telefon eller via Skype/Teams/Zoom i stället (med tanke på att vi haft en pandemi så nyligen är de flesta vana vid denna typ av möten). Då har du visat att du inte bara ger upp när du stöter på problem, utan försöker lösa dem.

Nu vet jag inte vad du pluggar för något, men är det realistiskt med dina koncentrationssvårigheter och två barn att du kommer att klara den? Kan du läsa något annat, mindre krävande istället? Eller varför inte jobba några år tills barnen är större (och du kanske fått medicinering som hjälper dig)? Detta är bara tankar, du vet såklart bäst vad du klarar och kan.

Jag tror att tentan gick ganska bra, men man vet ju aldrig. 
    Jag får nog göra så, jag måste ringa CSN och förklara läget. 

Jag hörde av mig till personen som skulle intervjua mig via mail dagen innan den bokade intervjun och ställde in. Hörde även av mig till henne en gång till. Idag ringde jag till henne, men hon sa att de gått vidare med några andra eftersom det var många sökande. 

Du har rätt i att det inte är världens smartaste drag av mig att läsa något som kräver 100% fokus. Jag har 3,5 år kvar av min utbildning och vill egentligen inte hoppa av och jobba då jag är 32 år gammal, och känner att jag inte har tiden att "strunta i studier". Det är inget fel i att studera när man är lite äldre, men problemet är att jag skjutit på det så pass mycket att jag känner att jag inte har någon tid att förlora mer. Jag har alltid känt av att jag har koncentrationssvårigheter och att det tar längre tid för mig att få in något i skallen. "Förhoppningsvis" får jag min ADHD-diagnos snart. Det skulle underlätta då jag skulle, precis som du säger, få medicin. 
    Anonym (Klara) skrev 2022-09-05 19:02:49 följande:

nu var det ju länge sen jag gick på universitetet men jaa men ska alltid söka för dubbla terminer om man inte lyckas med poängen. Då får man ju ändå in pengarna. Lycka till

Jag hade ingen aning om detta. Men jag kommer definitivt göra det nästa termin. Den här stressen är inte rolig, hehe. 
    Anonym (Du kan kanske få CSN ändå) skrev 2022-09-05 19:14:06 följande:

Man kan få CSN fast man inte klarar poängen om man kan visa på särskilda skäl. Kan tänka mig att småbarn med mycket VAB under pandemin samt ADHD-utredningen kan användas som särskilda skäl. Jag vet dock inte hur man går tillväga så läs på CSN:s hemsida eller kontakta dem.

Tack för svar. Ja, du har rätt. Jag borde verkligen kontakta CSN. Jag har läst på deras hemsida att särskilda skäl kan vara att man har haft en diagnos man tidigare inte visste om, men jag vet inte om en ADHD-utredning anses vara "särskilda skäl" då det bara är en utredning, och inte en fastställd diagnos. Men jag hoppas att utredningen kan ses som "särskilda skäl". 
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-05 19:15:53 följande:

Ursäkta, men....

Om du vet att du historiskt haft svårt att klara skolan och att koncentrera dig, är det då så genomtänkt att söka in på högskolan som ensamstående småbarnsförälder?

Den du skulle på intervju med blev givetvis avskräckt av att du inte ens kunde passa en tid nån enstaka timme mitt på dagen vid 1 tillfälle, om du inte klarar det hur ske de kunna tro att du kan arbeta 8tim 5 dagar varje vecka?
    Ständigt vabbande ensamstående småbarnsföräldrar som inte har något nätverk runt omkring som backup är som du säkert förstår inte särskilt attraktiva ur ett arbetsgivarperspektiv... Har de då en hög med sökanden att välja på med lämplig kompetens så....

Sorry att säga det, men så fungerar verkligheten. 

Du anser alltså att en person som har koncentrationssvårigheter, inte ska studera för att det inte passar dem, då de kanske inte klarar av studierna? Jag VET att jag har koncentrationssvårigheter men jag vill inte låta det styra hela mitt liv och min framtid. Jag har klarat av fyra delkurser av sex och jag kommer inte att ge upp. Jag kommer se till att klara av min utbildning även om det kommer vara så att det tar längre tid för mig. 

Jag har aldrig skrivit att jag skulle jobba fem dagar i veckan. Jag sökte jobb som vikarie för att hoppa in när ordinarie personal är sjuk/inte kan jobba. 

Vad tycker du att jag ska göra, med tanke på att jag är en person som inte har någon som kan backa upp mig, har koncentrationssvårigheter samt att jag ibland måste vabba? Sluta leva och kämpa?  Det låter som att du har haft det lätt i ditt liv med tanke på det du skriver. Någon gång i livet lär man sig att bli mer ödmjuk. Det kommer komma för dig med. 
    Anonym (...) skrev 2022-09-05 20:11:14 följande:
    Jaha, och vad föreslår du att en person i TS sits ska göra då? Inte försöka plugga uppenbarligen, heller inte välkommen på arbetsmarknaden tydligen som "ständigt vabbande småbarnsförälder". Kom med lösningar istället för att vara en gnällspik. Det är folk som föder barn som ser till att hela samhällsbygget kan fortsätta rulla i framtiden, framtida skattebetalare osv. 

Så visa lite respekt och omtanke, människa.
    Tack! :) 
  • mammatill6
    Anonym (Du kan kanske få CSN ändå) skrev 2022-09-05 19:14:06 följande:

Man kan få CSN fast man inte klarar poängen om man kan visa på särskilda skäl. Kan tänka mig att småbarn med mycket VAB under pandemin samt ADHD-utredningen kan användas som särskilda skäl. Jag vet dock inte hur man går tillväga så läs på CSN:s hemsida eller kontakta dem.

Så svårt att få igenom. Hade giltiga skäl men Avslag. 
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (stressad&orolig) skrev 2022-09-06 20:54:03 följande:
    Du anser alltså att en person som har koncentrationssvårigheter, inte ska studera för att det inte passar dem, då de kanske inte klarar av studierna? Jag VET att jag har koncentrationssvårigheter men jag vill inte låta det styra hela mitt liv och min framtid.

Det låter som att du har haft det lätt i ditt liv med tanke på det du skriver. Någon gång i livet lär man sig att bli mer ödmjuk. Det kommer komma för dig med. 
    Min poäng var att det för någon med dina extra "utmaningar" kanske inte var den lämpligaste idén att hoppa på omfattande högskolestudier just nu under småbarnsåren, en tid som får vem som helst att kämpa för glatta livet bara för att hålla livet flytande...

Du har inte minsta aning om hur mitt liv sett, eller ser ut, så jag låter den där sista spydiga kommentaren vara...
  • Anonym (Pixie)
    Anonym (stressad&orolig) skrev 2022-09-05 15:05:54 följande:
    Tyvärr ingen. De går ju på förskola. Men händer att de måste stanna pga förkylning. 

Jag hörde av mig till personen som skulle intervjua mig två gånger utan resultat. Hörde av mig och förklarade läget. Berättade att jag inte kunde närvara pga förkylda barn men att jag gärna kommer på en senare jobbintervju. Inget svar. Mejlade henne igen efter några dagar. Inget svar. 
    Tror nog tyvärr att de inte är intresserade av dig om du inte ens kan fixa en backup om du ska på intervju. Vid nästa intervju se till att du har det. 
  • EpicF

Mammatill6: Då hade du nog inte tillräckligt eller korrekt dokumentation. För har man det är det absolut inte svårt att då igenom.

• Anonym (Csn)

Ring csn imorgon bitti! Har haft kontakt med dem i andra ärenden och de har alltid varit mycket tillmötesgående och lösningsinriktade. Förklara att du är nära gränsen för att få nytt studiemedel, och föreslå att du kanske kan få dispens på någon månad tills tentasvaren kommit, så du åtminstone kan hålla dig flytande för att kunna fortsätta studierna. Fråga också om din utredning m.m. kan räknas som särskilda skäl.

• Embla twopointoh
    Anonym (stressad&orolig) skrev 2022-09-06 20:42:26 följande:
    Jag tror att tentan gick ganska bra, men man vet ju aldrig. 
    Jag får nog göra så, jag måste ringa CSN och förklara läget. 

Jag hörde av mig till personen som skulle intervjua mig via mail dagen innan den bokade intervjun och ställde in. Hörde även av mig till henne en gång till. Idag ringde jag till henne, men hon sa att de gått vidare med några andra eftersom det var många sökande. 

Du har rätt i att det inte är världens smartaste drag av mig att läsa något som kräver 100% fokus. Jag har 3,5 år kvar av min utbildning och vill egentligen inte hoppa av och jobba då jag är 32 år gammal, och känner att jag inte har tiden att "strunta i studier". Det är inget fel i att studera när man är lite äldre, men problemet är att jag skjutit på det så pass mycket att jag känner att jag inte har någon tid att förlora mer. Jag har alltid känt av att jag har koncentrationssvårigheter och att det tar längre tid för mig att få in något i skallen. "Förhoppningsvis" får jag min ADHD-diagnos snart. Det skulle underlätta då jag skulle, precis som du säger, få medicin. 
    Om jag vore arbetsgivare skulle inte jag vilja anställa någon som inte ens kan fixa barnvakt för en intervju, det bådar ju inte gott för framtida jobb med VABande och liknande. Om det då är många sökande är det inte alls konstigt att du inte får en chans till.

Även om du får en diagnos och får medicin, så betyder inte det att allt löser sig fort sedan. Det tar tid att vänja kroppen vid medicinen med en successivt högre dos, sedan ska man gå på full dos ett tag för att utvärdera om den har någon verkan, och det är inte säkert att första, eller andra, eller tredje medicinen man prövar hjälper alls.

Jag skriver inte detta för att göra dig missmodig, utan för att du inte ska ha för höga förväntningar på medicinen, det är ingen mirakelkur.

Jag säger inte att du ska strunta i att vidareutbilda dig,men det är tufft även för människor som inte har koncentrationssvårigheter eller är ensamma med småbarn att plugga 3,5 år på högskolenivå, och du har bägge delarna. Vad läser du, typ lärare eller socionom? Finns det ingen annan, kortare utbildning, t.ex.YH, du kan tänka dig?
  • Anonym (Ang. utbildning)

Andra har varit inne på det men jag tar upp det ändå.

Utbildning är faktiskt inte det bästa för alla. Som jag upplever det finns det någon märklig idé hos många om att man bör läsa på universitet eller högskola, bara för att. Huruvida den utbildning man läser är bra, leder till jobb (eller jobb som betalar bättre än vanliga kneg) osv. verkar spela mindre roll. Jag tror att det är att göra ganska många en otjänst, särskilt dem som är studiesvaga, att pusha utbildning för utbildningens egen skull.

Din sits låter väldigt tuff TS, men jag är i ungefär samma ålder som du så känner igen känslan av att man "inte har tid". Vet du med dig att det är rätt utbildning för dig och något du vill jobba med i framtiden så kör på och stort lycka till.

Men för andra som är i samma sits som TS men inte påbörjat en utbildning än så vill jag bara säga tänk till innan. Är utbildningen faktiskt bra? Kommer den leda till ett vettigt jobb? Kommer du att klara av den?

Är svaret på någon av frågorna nej så bör man avstå. Annars blir det bara mer stress och sämre ekonomi under några år till ingen nytta.

Anonym (Csn) skrev 2022-09-06 22:40:06 följande:

Ring csn imorgon bitti! Har haft kontakt med dem i andra ärenden och de har alltid varit mycket tillmötesgående och lösningsinriktade. Förklara att du är nära gränsen för att få nytt studiemedel, och föreslå att du kanske kan få dispens på någon månad tills tentasvaren kommit, så du åtminstone kan hålla dig flytande för att kunna fortsätta studierna. Fråga också om din utredning m.m. kan räknas som särskilda skäl.

Jag ska ringa dem under dagen. Samlar mod, haha. Jag är så nervös, det vänder sig verkligen i magen på mig. Jag är mer rädd att de ska säga "nej" till mig. 

Tack för tipset förresten. Jag mailade kursansvarig och frågade när resultatet på tentan skulle komma, då det gått mer än en tre veckor jag skrev tentan. Förhoppningsvis kommer svaret snart! 
    Embla twopointoh skrev 2022-09-06 23:50:00 följande:
    Om jag vore arbetsgivare skulle inte jag vilja anställa någon som inte ens kan fixa barnvakt för en intervju, det bådar ju inte gott för framtida jobb med VABande och liknande. Om det då är många sökande är det inte alls konstigt att du inte får en chans till.

Även om du får en diagnos och får medicin, så betyder inte det att allt löser sig fort sedan. Det tar tid att vänja kroppen vid medicinen med en successivt högre dos, sedan ska man gå på full dos ett tag för att utvärdera om den har någon verkan, och det är inte säkert att första, eller andra, eller tredje medicinen man prövar hjälper alls.

Jag skriver inte detta för att göra dig missmodig, utan för att du inte ska ha för höga förväntningar på medicinen, det är ingen mirakelkur.

Jag säger inte att du ska strunta i att vidareutbilda dig,men det är tufft även för människor som inte har koncentrationssvårigheter eller är ensamma med småbarn att plugga 3,5 år på högskolenivå, och du har bägge delarna. Vad läser du, typ lärare eller socionom? Finns det ingen annan, kortare utbildning, t.ex.YH, du kan tänka dig?
    Så är det ju. Du har rätt. 

Nej men precis, jag förväntar mig inte att det ska vara en mirakelkur, men jag hoppas på att mina koncentrationssvårigheter och min lite "kaosartade" hjärna ska kännas mindre "kaos". Eller, jag vet inte vad jag förväntar mig, helt ärligt. Vi får se. Det är som du säger, jag ska nog inte ha höga förväntningar på medicinen. 

Det är verkligen tufft att läsa på universitet med småbarn. Även om barnen är på förskola, och jag är i skolan måste jag ju hämta dem på förskolan, gå hem laga mat/duscha dem osv. När jag väl ska sitta och studera på kvällen, oftast efter kl 20.00, har min hjärna stängt av. Det är jobbigt. 

Jag har faktiskt varit inne på att läsa YH-utbildning, men hittar inget dessvärre. Inte ens något där jag känner att "det här är ok". Jag var inne på att ta en YH-utbildning för att läsa till redovisningsekonom, men tror att jag skulle bli galen av att bara sitta bakom ett skrivbord hela dagarna... 
Svar på tråden Indraget CSN högskola