• Anonym11122

Gravid?

Hej. Jag hade sex för första gången för 2 dagar sedan, jag insåg efteråt att jag missat två minipiller (p-piller). Vi använde heller inte skydd, dum som vi är. Jag är fortfarande väldigt ung och jag röker. Finns det en risk att jag är gravid? Och vad kan jag göra för att sluta tänka på det? Det är det enda jag tänker på nu, vet inte alls vad jag hoppas på heller. 
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Gravid?
  • Anonym (H)

Ja du kan vara gravid och det enda du kan göra för att stilla oron är att göra ett graviditetstest och hoppas på det bästa.

• Anonym (F)

Rådet brukar vara att ta ett graviditetstest 3 veckor efter samlaget eftersom du inte vet när du har ägglossning.

Vet att när jag var ung och glömde p-pillret så vart jag så stressad att jag tog ett graviditetstest bara ett par dagar senare som såklart var negativt. Men så tidigt efter ett samlag så kan inte ett test vara positivt än, vilket jag nu vet när man försöker att bli gravid. Tack o lov blev jag inte gravid då :)

• Anonym (Okey ..)

Vad spelar det för roll att du är ung,  dum och rökare? 
    Man blir gravid utan skydd även om man äldre, smart och ickerökare också. 
    Bättre kan du. 

• Anonym (F)
    Anonym (Okey ..) skrev 2022-09-05 18:13:04 följande:

Bättre kan du. 

Hon kanske inte vet om hon vill behålla eller inte och är orolig att rökningen ska ha skadat barnet. Bästa är ju att sluta röka oavsett om man är gravid eller inte, det är bara dyrt och dumt ;)

Anonym11122 skrev 2022-09-05 14:27:04 följande:
    ,vet inte alls vad jag hoppas på heller. 

• Anonym (Okey ..)
    Anonym (F) skrev 2022-09-05 18:46:00 följande:
    Hon kanske inte vet om hon vill behålla eller inte och är orolig att rökningen ska ha skadat barnet. Bästa är ju att sluta röka oavsett om man är gravid eller inte, det är bara dyrt och dumt ;)
    Jag tror det är ett känt troll. 
  • Anonym (Okey ..)
    Anonym (Okey ..) skrev 2022-09-05 18:58:52 följande:
    Jag tror det är ett känt troll. 
    En "väldigt ung" tjej som har oskyddat sex när hon blir av med oskulden, har börjat med piller redan innan hon har sex, insåg att hon glömt två, inte vet om hon vill vara gravid eller ej och slänger in att hon röker. 
    Inte en chans att det är seriöst. 
    Troll. 
  • Anonym11122
    Anonym (H) skrev 2022-09-05 15:52:25 följande:

Ja du kan vara gravid och det enda du kan göra för att stilla oron är att göra ett graviditetstest och hoppas på det bästa.

Får göra det, tack så mycket för svar :)
    Anonym (F) skrev 2022-09-05 17:53:25 följande:

Rådet brukar vara att ta ett graviditetstest 3 veckor efter samlaget eftersom du inte vet när du har ägglossning.

Vet att när jag var ung och glömde p-pillret så vart jag så stressad att jag tog ett graviditetstest bara ett par dagar senare som såklart var negativt. Men så tidigt efter ett samlag så kan inte ett test vara positivt än, vilket jag nu vet när man försöker att bli gravid. Tack o lov blev jag inte gravid då :)

Tack, läst mycket men blir inte så mycket klokare haha. Får hålla ut i några veckor så får vi se då. :/
    Anonym (Okey ..) skrev 2022-09-05 18:13:04 följande:

Bättre kan du. 

Ung skrev jag för att det ska bli en bättre bild så jag kan få bättre svar, att jag röker berättar jag endast för att jag är jätterädd att skada "bebisen" om det är så att jag är gravid. Därmed vill jag poängtera det så att den som läser förstår att jag är väldigt orolig. 
    Precis så, jag har absolut inte bestämt om jag skulle behålla det eventuella barnet. Men jag vill inte skada det ifall jag skulle bestämma mig för att behålla. :)
  • Anonym (Okey ..)
    Anonym11122 skrev 2022-09-05 19:05:49 följande:
    Får göra det, tack så mycket för svar :)
    Anonym (F) skrev 2022-09-05 17:53:25 följande:

Tack, läst mycket men blir inte så mycket klokare haha. Får hålla ut i några veckor så får vi se då. :/Ung skrev jag för att det ska bli en bättre bild så jag kan få bättre svar, att jag röker berättar jag endast för att jag är jätterädd att skada "bebisen" om det är så att jag är gravid. Därmed vill jag poängtera det så att den som läser förstår att jag är väldigt orolig. 
    Precis så, jag har absolut inte bestämt om jag skulle behålla det eventuella barnet. Men jag vill inte skada det ifall jag skulle bestämma mig för att behålla. :)
    Hur ung? 42?
    Väldigt moget språk för en "väldigt ung" tjej? 
  • Anonym (F)
    Anonym (Okey ..) skrev 2022-09-05 19:04:43 följande:
    En "väldigt ung" tjej som har oskyddat sex när hon blir av med oskulden, har börjat med piller redan innan hon har sex, insåg att hon glömt två, inte vet om hon vill vara gravid eller ej och slänger in att hon röker. 
    Troll. 
    I mina ögon låter det helt normalt. Jag höll nästan på att börja med p-piller när jag var 14 bara för att min kompis börjat med det för att det kändes coolt, men tyckte det var pinsamt att gå till UMO så blev inte av. Blev inte av med oskulden förrän jag var 18, alltså hade jag kunnat på p-piller i 4 år utan att ha haft sex innan. 

Det är många unga som inte vågar be killen att använda skydd speciellt när man är ung och oerfaren. Känner igen mig i det med. 

Hade jag velat trolla på familjeliv hade jag gjort ett roligare inlägg med en sjukare fråga. Typ: kan man bli gravid i näsborren? Eller är det du som är trollet? ;)
  • Anonym11122
    Anonym (Okey ..) skrev 2022-09-05 19:04:43 följande:
    Troll. 
    Jag hoppas att mitt svar gjorde situationen mer klar för dig, p-piller började jag med pga min mens. Inte på grund av sex. Jag är 17 år gammal och har precis kommit tillbaks till skolan efter ett år borta, jag vet inte hur killen jag hade sex med skulle reagera om jag skulle vara gravid. Det är därmed inte det lättaste beslutet men skulle jag vara gravid kommer jag behålla barnet, är jag inte det skulle det vara lite tråkigt men också troligtvis ganska bra med tanke på min situation just nu. 

Såg också din kommentar om att jag har moget språk för en "ung" tjej, jag är ändå 17 år gammal. Det kanske inte är så ungt i dina ögon men i mina ögon är man ung då. 
  • Anonym (qwerty)

Ta ett dagen-efter piller. Nu direkt. Du kan fortfarande ta de upp till 5 dagar efter att du haft oskyddat sex.
    Du kan hämta ett på ungdomsmottagningen
    Skaffa ett gäng kondomer också.

• Anonym11122
    Anonym (qwerty) skrev 2022-09-06 16:27:13 följande:

Ta ett dagen-efter piller. Nu direkt. Du kan fortfarande ta de upp till 5 dagar efter att du haft oskyddat sex.
    Du kan hämta ett på ungdomsmottagningen
    Skaffa ett gäng kondomer också.

Okej, tack så mycket för tipset! 
    Vad händer då med fostret om jag skulle vara gravid?
  • Anonym11122

Hej, förlåt för jag skriver här igen. Men jag har ingen att prata om det här med, jag vill inte berätta för mina föräldrar om jag inte är gravid liksom.
    Iallafall så tog jag ett clearblue tidigt graviditetstest idag och jag kan verkligen inte förstå vad det betyder, därför tänkte jag bara kolla om någon här har någon aning om vad det här betyder? 

Jag tog även ett annat "vanligt" test för tre dagar sen men det var negativt. 

Svar på tråden Gravid?